ארונו של העיתונאי, פעיל השלום וחבר הכנסת לשעבר אורי אבנרי שנפטר לפני יומיים בגיל 94, הוצב היום לפנות ערב (רביעי) בבית סוקולוב (בית אגודת העיתונאים) בתל אביב. מאות בני אדם, חברים, פעילי שלום וקולגות מעולם התקשורת חלפו על פני הארון. בין אלה שהגיעו לחלוק לאבנרי כבוד אחרון הייתה גם משלחת של הרשות הפלסטינית שהביאה עימה אגרת מיו"ר הרשות, אבו מאזן.



בין הנפרדים שהגיעו ל"בית סוקולוב" היו משלחת רמת דרג של הרשות הפלסטינית בראשותו של נביל שעת', אנשי תקשורת ותיקים שעבדו תחתיו ולצידו בשבועון "העולם הזה", שהפך למפעל חייו, ופעילי שמאל ותיקים, שהיו לצידו של אבנרי ב"גוש שלום". עוד הגיעו לחלוק לאבנרי כבוד אחרון: העיתונאי נחמיה סטרשלר, השדרן, הקריין והשחקן אלכס אנסקי, חבר הכנסת מ"המחנה הציוני" עמיר פרץ, יו"ר מרצ תמר זנדברג, חבר הכנסת איימן עודה מהרשימה המשותפת, חבר הכנסת דב חנין ממפלגת חד"ש ועוד.


"אין חולק על כך שאורי אבנרי היה העיתונאי המשפיע ביותר בישראל", אמרה העיתונאית ענת סרגוסטי, שעבדה לצידו של אבנרי ב"עולם הזה" והנחתה את טקס הפרידה. "אורי היה עצמאי בחשיבתו, לא נאלץ להתיישר עם אף קו, בעל חשיבה מקורית, יכולת לימוד עצמית מופלאה ולא פחות מכך – הצמיח דורות של עיתונאים ועיתונאיות, צלמים והשפיע על תודעתם של רבים".

האיגרת ששלח אבו מאזן. צילום: אבשלום ששוני
האיגרת ששלח אבו מאזן. צילום: אבשלום ששוני


העיתונאי ד"ר רונן ברגמן, שהחל את עבודתו העיתונאית כנער ב"עולם הזה", אמר: "כולם חולקים את אותה התחושה – תחושת אי האמון. הייתה תחושה שתמיד אורי יהיה". ברגמן ציין עוד, כי אבנרי היה לוחם, חוקר ומדווח ללא מורא וללא משוא פנים. "באתי כנער ל'עולם הזה' כדי ללמוד איך מביאים סקופ ואיך עושים עיתונות עצמאית ובועטת".

חבר הכנסת עמיר פרץ ציין, כי הגיע לתת כבוד לאדם אמיץ. "אורי אבנרי ראה תמיד מה יכול להיות באופק הבא. בדרך כלל הוא לא היה בקונצנזוס, אבל תמיד עשה דברים מתוך אהבה למדינת ישראל", אמר.

עמיר פרץ בטקס הפרידה מאורי אבנרי. צילום: אבשלום ששוני
עמיר פרץ בטקס הפרידה מאורי אבנרי. צילום: אבשלום ששוני


חברת הכנסת תמר זנדברג אמרה בדברי הפרידה, כי נדיר לחולל שתי מהפכות בחייו של אדם אחד – עיתונאית ופוליטית ,וזה מה שאבנרי הצליח לחולל. "אבנרי היה ממובילי המאבק למען השלום. נמשיך להיאבק למען הדבר שהוא כל כך האמין בו".

חבר הכנסת איימן עודה, סיפר שריגש אותו לראות את הסיקור המאסיבי בטלוויזיה הפלסטינית על מותו של אבנרי ואיגרת הניחומים ששלח יו"ר הרשות, אבו מאזן. "אורי אבנרי הוא שותף ופרטנר", ציין עודה ופנה לנביל שעת' שעמד לצידו לקרוא להנצחתו של אבנרי בקריאת רחוב על שמו ברמאללה או בשכם.

עדה יונת נושאת דברים בטקס הפרידה מאורי אבנרי. צילום: אבשלום ששוני
עדה יונת נושאת דברים בטקס הפרידה מאורי אבנרי. צילום: אבשלום ששוני


ח"כ חנין סיפר שכעורך דין צעיר במשרדו של עו"ד אמנון זכרוני, הוא היה ממונה על הטיפול בייעוץ משפטי שימנע תביעות לשון הרע נגד ה'עולם הזה'.
"אורי אבנרי הטביע חותם אדיר. רבים מבינים שהמפתח לעתיד הוא שלום עם הפלסטינים. האופטימיות של אורי הייתה תכנית עבודה, אופטימיות של הרצון".

זהבה גלאון ממרצ סיפרה שאבנרי שינה את הסיקור הסלחני של התקשורת לשחיתות במערכת הציבורית והפך לתמרור. "נמשיך לצעוד בדרך של אורי", הבטיחה.

נחמיה שטרסלר ואלכס אנסקי נפרדים מאורי אבנרי. צילום: אבשלום ששוני
נחמיה שטרסלר ואלכס אנסקי נפרדים מאורי אבנרי. צילום: אבשלום ששוני


עדה יונת, כלת פרס נובל לכימיה לשנת 2009, נשאה דברים לזכרו של חברה הטוב וסיפרה שהכירה אותו עוד בטרם התפרסמה. היא הוסיפה שאבנרי אהב מדעים ובחן תמיד את עבודותיה ומחקריה.

בסיום האירוע נלקחה גופתו של אבנרי לשריפה, על פי הצוואה שהשאיר בחייו. אפרו של אבנרי יפוזר בים, גם זאת על פי בקשתו, כפי שפוזר אפרה של רעייתו רחל שנפטרה לפני שבע שנים. פיזור האפר כאמור, יתבצע באופן פרטי על ידי חבריו הקרובים, ללא נוכחות ציבורית או תקשורתית.

נביל שעת ואיימן עודה חולקים כבוד אחרון לאורי אבנרי. צילום: אבשלום ששוני
נביל שעת ואיימן עודה חולקים כבוד אחרון לאורי אבנרי. צילום: אבשלום ששוני