המשך מגמת ההסתרה? בית חולים אסותא אשדוד אישר הערב (רביעי) כי קשיש שאושפז בבית החולים לפני כשלושה שבועות נפטר כתוצאה מקדחת הנילוס המערבי, אך מותו דווח רק היום, וזאת למרות שבית החולים הודיע על מותו של הקשיש למשרד הבריאות. את הידיעה הראשונית על מותו של הקשיש פרסמה ראש דסק הבריאות בתאגיד "כאן", קטי דור שינברג. העובדה שדבר מותו של המאושפז באסותא אשדוד לא פורסם, מצטרף לכך גם משרד הבריאות הואיל רק השבוע לעדכן את הנתונים על מספר החולים בכלל, מהם עולה כי האבחונים שאיששו כארבעים מקרים של חולים - החלו כבר לפני חודשיים. במשרד הבריאות סירבו להגיב לידיעה.



מותו של הקשיש מצטרף לנתונים מדאיגים שפרסם משרד הבריאות, שמצביעים על עלייה משמעותית בתחלואה במחלה. רק בחודש יוני האחרון התגלו כ-25 מקרים של הידבקות בנגיף, לעומת פחות מ-10 בממוצע שנתי בין השנים 2012 ל-2017. עד כה התגלו השנה 68 מקרים של הדבקות, 11 מהם בשבוע האחרון, בהם מספר מאושפזים במצב קשה.



עד כה המחלה התגלתה ב-38 ישובים בכל רחבי הארץ, ולא נראה שהנגיף מוגבל לאזור מסויים. חמישה מקרים התגלו עד כה בהרצליה, שישה בחדרה, והתחלואה אובחנה גם באילת, עם זאת, העלייה העיקרית נצפית באזורי מישור החוף והשפלה. בית החולים שקלט את החולים הרבים ביותר כתוצאה מהמחלה הוא בית חולים מאיר בכפר סבא, שם דווחו על 10 מקרים עד כה. 





ד"ר אריק הס, מומחה למחלות זיהומית ובריאות הציבור במשרד הבריאות, קרא היום לציבור להתגונן: "אנחנו ממליצים שכולם ישתמשו באמצעי התגוננות דוחי יתושים וילבשו שרוולים ארוכים, במיוחד באזורים הנוגעים בקדחת מערב הנילוס".



משרד הבריאות סירב להתייחס לשאלת "מעריב השבוע" מדוע עד כה נמנע מלהזהיר את הציבור. למעשה, ייתכן והדבר לא היה נודע כלל אלמלא לפני ימים ספורים הוציא המשרד להגנת הסביבה התרעות לרשויות באזורים שבהם נתגלה הנגיף בדגימות שביצע, וקריאה לציבור להתריע לרשויות על מפגעים ולהתגונן מפני יתושים וזאת "מחשש להימצאות הנגיף באזורים נוספים בארץ".



קדחת מערב הנילוס (West Nile Fever) היא מחלה, הנגרמת על-ידי נגיף קדחת מערב הנילוס ומועברת לבני אדם ולבעלי חיים שונים על-ידי עקיצת יתוש, שניזון מעופות נגועים. בארץ, המחלה מועברת בעיקר על-ידי יתושי Culex pipiens ו- Culex perexiguus. תקופת שיא של פעילות הנגיף בארץ היא בין אמצע אוגוסט לאמצע אוקטובר. כיום לא קיים חיסון נגד המחלה וקיימת אפוא חשיבות רבה להימנעות מעקיצות יתושים. סימני המחלה מתבטאים בחום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעיתים בחילות ושלשולים.