לקראת שנת הלימודים הקרובה, 78% מבתי הספר במערכת החינוך קיבלו אישור לגבות תשלומי הורים בסכום של עד 2,000 שקל לתלמיד ו־22% קיבלו אישור לגבות סכום העולה על 2,000 שקל. זאת, אף שהסכום המרבי המאושר לגבייה מהורים נע בין 269 שקל לתלמידי כיתה א' ל־1,388 שקל לתלמידי כיתה י"ב.
 
נתונים אלה, שהוצגו בדוח של מרכז המחקר והמידע (ממ"מ) בכנסת, מעידים כי הורים רבים נדרשים לשלם אלפי שקלים למערכת החינוך, שלכאורה אמורה להיות בחינם, כיוון שהם לא רוצים למנוע מילדיהם השתתפות בטיולים או בפעילויות תרבות שעבורם הם נדרשים לשלם בנפרד.
 
מדובר בבעיה ידועה. בדוח מבקר המדינה מ־2012 נכתב: "במרוצת השנים מסתמנת תופעה הולכת וגוברת של גביית תשלומים נוספים מהורי התלמידים, תוך חריגה מהתשלומים המותרים ובלא פיקוח נאות". בעקבות הדוח, פרסם משרד החינוך חוזרי מנכ"ל בנושא, שאפשרו רק במקרים מסוימים גבייה מוגברת של תשלומי הורים, מעבר לתשלומים הנהוגים במערכת החינוך. 
 

ב־2016 פרסם המשרד חוזר מנכ"ל מעודכן, שלפיו תותר גבייה של בין 3,900 שקל נוספים ל־7,000 שקל עבור תוכניות לימוד נוספות. מצב זה יוצר היררכיה על פי מצב סוציו־אקונומי, שמחזקת את החזקים שיכולים להרשות לעצמם ומחלישה את החלשים ממילא.

 טיול בית ספר. צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90
טיול בית ספר. צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90

 
כעת, פורום ועדי ההורים היישוביים יוצא שוב למאבק, בניסיון לבטל כליל את תשלומי ההורים ולקיים את חוק חינוך חובה באופן מלא. היום יפגינו ההורים מול משרד החינוך בתל אביב. לדברי זאב גולדבלט, מייסד ומנכ"ל פורום ועדי ההורים היישוביים, "הדוח לא גילה משהו שההורים לא חווים על בשרם כבר עשרות שנים. הוא בסך הכל הוכחה לכך שהמדינה עושקת את אזרחיה. אנחנו קוראים למשרד החינוך, לממשלת ישראל ולמשרד האוצר להחזיר לנו את הנטו, כי תשלומי ההורים יורדים ישירות מהנטו".

"זה מס גולגולת על עצם העובדה שהבאת ילדים לעולם. שכבות הביניים והשכבות העליונות סופגות את תשלומי ההורים, אבל מי שנפגע בעיקר הן השכבות הנמוכות. יש יישובים שבהם הילדים לא יצאו לטיול ולא ראו הצגה כבר שנים רבות. יש ילדים שאין להם מושג מה זו מסיבה, כי את כל הדברים האלה ההורים נדרשים לשלם כאקסטרה. זה הזוי".
 

גולדבלט טוען כי התשלומים משמשים את בתי הספר כמנגנון לסינון תלמידים חלשים. "הגידול בהוצאה הפרטית על חינוך, ובכלל זה תשלומי הורים, מונע מחלק מהתלמידים את הגישה לחלק משירותי החינוך הציבורי, והדבר מתבטא בציוני הבגרות".