כמעט מחצית מההורים אומרים שאם מצבם הכלכלי היה טוב יותר, גם רמת הלימודים של ילדיהם הייתה גבוהה יותר. כך עולה מממצאי סקר חדש.


משרד החינוך חרת על דגלו להביא לשוויון הזדמנויות ולצמצום הפערים במערכת החינוך, כך שתלמידים המגיעים משכבות סוציו־אקונומיות נמוכות יקבלו יותר מתלמידים המגיעים ממעמד סוציו־אקונומי גבוה.



אלא שמסתבר שבפועל זה לא תמיד קורה, בגלל שיטת התקצוב הדיפרנציאלי המורכבת. כך, בתי ספר חלשים, גם אם הם מקבלים יותר מהחזקים - לא מקבלים מספיק כדי לסגור את הפערים.



סקר חדש של עמותת “חסדי נעמי” במסגרת קמפיין גיוס המונים באתר האינטרנט “גיוסים לקהילה”, המבקש לגייס תרומות עבור רכישת ילקוטים ומוצרי חזרה לבית הספר למען ילדים ממשפחות מעוטות יכולות, מצא כי 39% מההורים חושבים כי אם מצבם הכלכלי היה טוב יותר, גם הרמה הלימודית של ילדיהם הייתה טובה יותר.



הנתונים עולים בקרב הורים שמדווחים כי ילדיהם נמצאים ברמה לימודית נמוכה או בינונית: 45% טוענים שאם מצבם הכלכלי היה טוב יותר, הרמה הלימודית של ילדיהם הייתה גבוהה יותר.



יותר משליש מההורים יממנו שיעורים פרטיים לילדיהם



עוד עולה מהסקר, שנערך בקרב 400 משתתפים, כי 35% מההורים יממנו לילדיהם שיעורים פרטיים במהלך שנת הלימודים הקרובה. ככל שההורים מבוגרים יותר, כך הם יוציאו על כך יותר: 28% מההורים עד גיל 35 אמרו שיממנו שיעורים פרטיים, לעומת 36% מההורים בגילאים 36־45 ו־37% מההורים בגילאי 46 ומעלה. גם בפילוח למגזרים ניתן לראות הבדל - 38% מההורים החילונים ו־35% מהדתיים ישקיעו בשיעורים פרטיים, בעוד שרק 23% מהחרדים יעשו זאת.



מהסקר עולה עוד כי גם השכלת ההורים משפיעה על הסיכוי למימון מורה פרטי - 28% מההורים עם השכלה תיכונית ומטה יממנו שיעורים פרטיים, בעוד ש־35% מבעלי ההשכלה העל־תיכונית ו־37% מההורים האקדמאים יעשו זאת. בנוסף, בעוד שרק רבע מההורים שמרוויחים מתחת לממוצע יוציאו על כך כסף, 40% מההורים המרוויחים מעל הממוצע יעשו כך.



מפילוח גיאוגרפי עולה כי באזור המרכז והערים הגדולות, בהן ירושלים, תל אביב וחיפה, שיעור ההורים המממנים שיעורים פרטיים גבוה יותר בהשוואה לאזורי הפריפריה בצפון ובדרום.



באשר לסכומים, 17% מההורים שיממנו שיעורים פרטיים דיווחו כי הם מוציאים על כך 200־600 שקל בחודש. 23% מדווחים על הוצאה חודשית בטווח של 600־800 שקל, 27% יוציאו 1,000 שקל ויותר ו־33% מדווחים על הוצאה של 800־1,000 שקל לחודש.



ב”חסדי נעמי” מבקשים מהציבור להיכנס לאתר “גיוסים לקהילה” ולסייע לקמפיין גיוס, שמטרתו לסייע לרכוש ילקוטים, מוצרי כתיבה ומחברות לילדים ממשפחות נזקקות. “שוב אנו נתקלים בנתונים שממחישים את הקשר בין הצלחה וחינוך לבין המצב הכלכלי. זה תמיד מתסכל מחדש ומי שמפסידים מכך הם הילדים שלנו”, נמסר מ”חסדי נעמי”.