לקראת פתיחת שנת הלימודים במערכת החינוך, בעוד פחות משבוע, השתתפו החודש 30 מורים לאנגלית מרחבי הארץ בסמינר - בנושא ניהול משא ומתן - אינטנסיבי בן ארבעה ימים שאורגן על ידי שגרירות ארה"ב ועמותת Pathways, כחלק ממאמץ משותף לשיפור רמת האנגלית המדוברת בתיכונים ולקירוב בין קהילות.
מנהלת התוכנית המיוחדת למשא ומתן מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת הרווארד, רייצ'ל ויסקומי, הגיעה במיוחד לארץ כדי להעביר את השיטה של הרווארד, "משא ומתן מבוסס עקרונות", המציעה טיפול בחילוקי דעות בין אנשים לא באמצעות מיקוח, אלא על ידי השגת רווחים הדדיים.
בסמינר השתתפו מורים מכל החברה הישראלית - יהודים, ערבים, חילונים ודתיים, והם למדו אסטרטגיות לפתרון קונפליקטים ביעילות, בעזרת שימוש בשיטת המשא ומתן בשיעורי האנגלית בתיכונים שהם מלמדים בהם.

במהלך שנת הלימודים הקרובה עמותת Pathways תבחר 20 תיכונים שיעברו סדנאות משא ומתן דומות באנגלית. הסדנאות יפגישו בין תלמידי תיכונים יהודים וערבים, במטרה ליצור דיאלוג בין בני הנוער בשפה ניטרלית המגשרת על פערי השפות והתרבות.
אביטל כהן מלמדת אנגלית באולפנת צביה באשקלון, שבה יותר מ־80% מהתלמידות לומדות אנגלית ברמה של 4 ו־5 יחידות לימוד, הסבירה: "במהלך ארבעה ימים גדושים ומעשירים פגשנו אנשי חינוך המהווים מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית. הודות לתוכנית הגישור והמו"מ של בית הספר למשפטים בהרווארד, ששמענו מפי מרצים מהשורה הראשונה, יישמנו את המושגים, הכלים והתובנות שרכשנו תוך בניית מערכי שיעור שיתופיים המעודדים, מטמיעים ומשפרים את כישורי השיח והגישור בשפה האנגלית בדרך מעניינת ומקורית".
נרג'יס גנאים, מורה לאנגלית בחטיבת הביניים אלחלאן בסכנין, מוסיפה כי צוות המורים התגבש במהלך הסמינר וכי היא ומורה נוספת כבר מתכננות ליצור קשרים בין תלמידיהם – יהודים וערבים, שגרים בשכנות אך מעולם לא נפגשו. "הסמינר עשה לי שינוי גדול. זה היה מאוד מקצועי והקנה לי בהיבט המון מיומנויות, תכנים, תיאוריות וטכניקות".
מייקל שנל, מנהל PATHWAYS בישראל: "השאיפה שלנו היא שהמורים יעבירו הלאה את השיח שנוצר בסמינר ואת הכישורים שרכשו בו אל התלמידים שלהם, ושאלה יתחברו באמצעותם עם שכניהם בארץ ובעולם - באנגלית".