בשנה האחרונה מדווחים עוד ועוד מנהלים על מחסור משמעותי במורים. מנהלת בית הספר נטעים ברמת גן מצאה דרך מקורית להתגבר על המחסור הזה: מחנך אחד ילמד שתי כיתות (ה'2 וה'4). ההורים פחות מתלהבים מהסידור הזה וכבר הודיעו שלא ישלחו את הילדים לבית הספר בפתיחת שנת הלימודים.


אחת האמהות אומרת בשיחה עם "מעריב־השבוע" כי "אומנם אין מניעה חוקית למנות מחנך אחד לשתי כיתות, אבל בדרך מאבדים את הילד".



נטעים הוא בית ספר ייחודי ברמת גן. זהו בית ספר יסודי עם חינוך סביבתי, שגובה תשלום חודשי של 800 שקל לתלמיד (לתושבי רמת השקמה 400 שקל), נוסף לכל יתר התשלומים - מה שהופך אותו, לדברי ההורים, לבית ספר "חצי פרטי".



האם אומרת כי "עם הסכומים האלה, המינימום שאפשר לבקש זה מחנך אחד לכיתה. לפני שלוש שנים, כשהתחילה 'מחאת הסרדינים', פיצלו את הכיתות ובמקום שלוש כיתות בשכבה הפכנו לארבע. כיום מחזירים אחורה את שכבת ה'. אומנם הכיתות לא מתאחדות שוב, אבל למעשה מחנך אחד אמור לחנך 50 ילדים וזה לא דבר תקין בעינינו".



אם אחרת מודאגת ממה שיהיה בטיולים. "בבית הספר שלנו יוצאים אחת לחודש לטיול. איך מחנך אחד ישמור על 50 ילדים? אילו אסונות עלולים לקרות בדרך? בשנה שעברה ילדה נשכחה באוטובוס בטיול והייתה מחנכת על כיתה אחת. מה יקרה כשמחנך אחד ישמור על שתי כיתות?".


"טובת הילד נעלמת"



אם נוספת טוענת כי לבת שלה יש בעיות רגשיות והיא חייבת קשר אישי למחנך. "חייבים לזכור שמדובר בילדים בני 10. איזה קשר אישי יכול מחנך לבנות עם 50 ילדים, כשגם ככה קיים קושי למחנכים ליצור קשרים עם 30 ילדים? לצערנו טובת הילד פה נבלעת ונעלמת".



ממשרד החינוך מחוז תל אביב נמסר: "מספר המחנכות ומספר כיתות האם נקבע על פי תקן משרד החינוך. עם זאת, בשיתוף הרשות, אם בשכבת גיל שעדיין לא ברפורמה (ה'־ח') יש כיתות עמוסות, ניתנת תוספת שעות, כדי לאפשר למידה בקבוצות קטנות".



מעיריית רמת גן נמסר כי "ההחלטה על תקן תלמידים בכיתה נקבע על ידי משרד החינוך בלבד - וכפועל יוצא מכך גם תקן המחנך ומספר התלמידים בכיתה - והמשרד אינו מאשר פתיחת כיתות לא תקניות. לפנים משורת הדין, עיריית רמת גן תתקצב תוספת של שעות למידה בקבוצות קטנות, ככל שיידרש, כשטובת התלמידים היא שעומדת לנגד עיניה".