משרד החקלאות החליט בצעד יוצא דופן להמית קבוצה של כ-120 חתולים וכלבים, שחלקם נמצאו נגועים במחלה מסוכנת. צעד זה מעורר מאבק משפטי וציבורי עז. לפני כחודשיים פינו מפקחי משרד החקלאות כ-50 כלבים ו-65 חתולים מכלבייה בצפון הארץ, שהוחזקו בתנאים מחפירים ובניגוד לחוק צער בעלי חיים. עוד בזמן הפינוי ראו המפקחים כי בעלי החיים במתחם סובלים מתחלואה ומבעיות גופניות קשות. הם הועברו למתקן מוגן של משרד החקלאות, שם התגלה כי רובם נגועים בטפיל לישמניה אינפנטום.



במשרד החקלאות מסבירים כי מדובר בנגיף הגורם ל-"לישמניאזיס ויסצרלית"- מחלה קשה ומדבקת לבעלי חיים ולבני אדם, שפוגעת באיברים פנימיים עד כדי מוות, ומסוכנת במיוחד לתינוקות ולאוכלוסיות עם מערכת חיסונית מוחלשת, ומדגישים: "יצוין כי מדובר בסוג טפיל לישמניה שונה מזה שגורם ללישמניאזיס של העור- שושנת יריחו."



כאמור, לאחר התייעצות עם משרד הבריאות החליטו במשרד החקלאות להמית את כל הכלבים והחתולים שאותרו במקום. בעקבות זאת פנתה אמש עמותת "תנו לחיות לחיות" אל בית המשפט בת"א בבקשה להוציא צו מניעה זמני כנגד ביצוע ההחלטה במטרה "למנוע הרג מיותר, לקבל מידע ולברר האם יש אלטרנטיבות לטיפול בחיות הנגועות והבריאות ולהביא מומחה מחו"ל כדי שיחווה דעה מקצועית ובלתי תלויה על המחלה הנדירה שחתולים וכלבים מעטים מאד בעולם לוקים בה". הדיון בצו צפוי להתקיים ביום חמישי הקרוב בתל אביב. 



הכלבים והחתולים שיומתו. צילום: משרד החקלאות



הכלבייה בה נמצאו בעלי החיים. צילום: משרד החקלאות



בקבוצת 'הצלת חתולי גירגורים', שחברה למאבק מסרו: "הריגה ללא הבחנה היא לא פתרון. משרד החקלאות מבקש לקחת החלטה גורפת ולהמית עשרות חיות, ברצוננו לקבל מידע על סמך מה התקבלה ההחלטה, איך נבדק הנושא והאם היה חיפוש פתרונות חלופיים. כל התהליך נעשה תוך הסתרת מידע מהציבור. אנו דורשים ממשרד החקלאות לעצור את הטבח הנוראי". 



עם זאת במשרד החקלאות עומדים על כך שקיימת סכנה ממשית לבריאות הציבור: "למחלת הלישמניה הויסצרלית אין אפשרות מניעה וגם טיפול תרופתי ארוך בתרופות המשמשות כיום כנגד המחלה לא מרפא את החולים לחלוטין, והם נשארים נשאים העלולים להדביק אחרים. בנוסף, אין עדות בספרות המקצועית לתחלואה כל כך נרחבת בטפיל לישמניה אינפנטום בקבוצה מרוכזת של בעלי חיים במקום אחד, במיוחד בקרב חתולים, דבר שהגביר את החשש במשרדי החקלאות והבריאות לפוטנציאל הפצת המחלה".



"לאחר התייעצות עם משרד הבריאות, ולנוכח חוות דעתם של אנשי המקצוע, כי העברת בעלי החיים לאימוץ מהווה סכנה ממשית לבריאות הציבור עד כדי מוות, בעיקר לאוכלוסיות בסיכון עם מערכת חיסונית מוחלשת ותינוקות, למרות הרצון להציל ולשקם את בעלי החיים שחולצו התגבשה עמדה המשותפת למשרדי החקלאות והבריאות על פיה יש להמית את בעלי החיים שבמקום, בעקבות החשש לבריאות הציבור ובמטרה למנוע את התפשטות המחלה".



בעלי החיים הנגועים בטפיל. צילום: משרד החקלאות