תושבי דרום תל אביב ערכו הערב (חמישי) הפגנה כנגד המסתננים, בטענה כי הבטחות שהובטחו להם על ידי הממשלה לא קוימו. בהפגנה, שהחלה בצומת הרחובות לבנדה-לוינסקי, והמשיכה לשכונת נווה שאנן לאחר שעלו הנואמים, המפגינים שרפו בצעד חסר תקדים את תמונתו של שר הפנים אריה דרעי, אותו הם מאשימים במדיניות כושלת. לאחר שריפת תמונותיו של שר הפנים, העלו המפגינים על המוקד את דגל אריתראה ושרפו גם אותו. כשהחלו לצעוד לכיוון שכונת נווה שאנן בעיר, החליטה המשטרה לסגור עסקים בשכונה.



דורון אברהמי, פעיל בחזית לשחרור דרום ת"א, אמר בהפגנה כי "נתניהו הבטיח ולא קיים. ממשלת ישראל היא בושה וחרפה. עשר שנים של כיבוש ואין אף פולטיקאי שיבוא לתת לנו תמיכה. אנחנו לא קהל שבוי ובבחירות הבאות נעלה את הנושא הבוער הזה על הפרק. בכדי שכל עם ישראל יחליט האם הוא רוצה כיבוש מבית". בהפגנה נכחו גם חבר הכנסת מטעם סיעת הבית היהודי, בצלאל סמוטריץ', והזמר אריאל זילבר.



יו"ר תנועת "אם תרצו", מתן פלג, דיבר אף הוא בהפגנה ואמר כי "בעיית המסתננים המתרחשת בדרום תל אביב, איננה אלא ססמוגרף המצביע על מגמות העתידיות לבוא. אם ממשלת ישראל תמשיך לגרור רגליים ולהיכשל במציאת פתרונות אפקטיביים, אירועי שכונת לווינסקי ימשיכו להכפיל את עצמם לעוד ועוד מקומות בארץ". לטענתו, "מדובר באיום קיומי למדינת ישראל שכן ככל שהמדינה הקטנה שלנו, תמשיך ללכת מחיל אל חיל ולהתחזק כלכלית, כך יגבר הרצון של תושבי אפריקה לחדור אליה. זעקת תושבי דרום תל אביב היא אזעקת אמת וחשוב להשמיע אותה בכל רחבי ישראל".

לאחר מכן, עלתה לנאום
המפגינים שורפים דגלי אריתראה. צילום: עוטף תחנה מרכזית
מובילת המאבק ומארגנת ההפגנה, שפי פז. "איך מרגיש אדם שארצו בוגדת בו? כמו הקיא שמרוח על רצפת חדר המעצר, כמו היריקה של המסתנן בפנים שלך, כמו הכאב באמות הידיים מהאזיקים שלחצו, כמו הנרקומן שמתגולל בכניסה לבית כמו ההבטחות הריקות", אמרה. לאחר מכן, האשימה את ראש הממשלה במצב: "בנימין נתניהו, לפני שנה ושלושה חודשים אמרת לי ״אני מבטיח״, ואני פחדתי כל כך להאמין לך. ואז, לפני שנה בדיוק, כאן בדרום תל אביב, חייכת ואמרת ״את רואה, הבטחתי וקיימתי״, ולרגע מחקתי את כל האירוע המתוקשר, את העסקנות ואת הפוליטיקה מסביב, ובאמת באמת בחרתי להאמין. לרגע".

אריאל זילבר בהפגנה בדרום תל אביב. צילום: עוטף תחנה מרכזית


"ואז חזר הפחד, שליווה אותי עד אפריל, עד שהכול קרס. הפחד לקוות. הפחד להאמין. הפחד להשלות את האנשים השבורים. הפחד להתאכזב. הפחד מה יהיה אם הפחד יתממש. אבל אנחנו לוחמים למודי קרבות. אז ספרנו ימים ופחדנו. העמדנו פני גיבורים ומאמינים, ופחדנו. וראינו את חשרת הסערה שנקשרת מעל ראשינו. ראינו את קמפיין השקרים של השמאל. ראינו את ההתגייסות האדירה נגד תוכנית הגירוש. ראינו את קמפיין עליות הגג ואנה פרנק והשואה. ראינו את נדבכי הכזבים נערמים זה על גבי זה, וראינו את השתיקה והגמגום של הממשלה. ראינו את כל הטעויות ואת כל המחדלים ואת התבוסה בעיני הפקידים והמשפטנים".
 
"אז יצאנו למלחמה, לבד, בלי קרנות ובלי תקציבים ובלי עזרה. אנחנו נגד כל השמאל והקרן והכספים שזרמו לעצרות ההמונים. ובלב כל הזמן השאלה: למה הם לא לוקחים את כל הכסף הזה שנזרק על במות ואמנים והסעות ושוכרים בו דירות בצהלה וברחביה ובגוש שגב ובכפר ורדים? למה הם באים מרחוק להפגנה, מצליבים ידיים, שרים שירי אחווה וחוזרים הביתה בלי ״פליט״ במושב האחורי?".

"כל מי שחושב שמקומם כאן הוא מטורף, אנטי ציוני, טיפש או אידיוטי שימוש בשכר". ההפגנה בדרום תל אביב

 
"ואז קרס הגירוש כמו מגדל קלפים רעוע, ועצרנו בגופנו את מתווה הכניעה והתבוסה של האו״ם, נגד נתניהו, נגד הממשלה, נגד הפקידים ונגד היועמ״שים, נגד התקשורת ונגד כל השמאלנים והלטפנים. עצרנו אותו בגופנו, פצועים ומדממים, כי ידענו שהמתווה הזה רע לישראל ושהסירות מאפריקה כבר בדרך ושאסור לוותר. אחרי תקופה קצרה של הלם כללי, בזמן שהממשלה מנסה להגניב שוב את מתווה הכניעה מהדלת האחורית, קיבלנו בפרצוף את האלימות והמהומות והפרעות של מלחמת האזרחים האריתראית".
 
"כל מי שראה את הכנופיות שועטות ברחובות עם סלעים, גרזנים ומקלות, חובטים זה בזה בחמת רצח ומדממים על המדרכות, וחושב שמקומם כאן, הוא מטורף, אנטי ציוני, טיפש או אידיוט שימושי בשכר. אז עכשיו הגיע הזמן לדבר גלוי ובלי תקינות פוליטית. אנחנו לא רוצים אתכם פה, אריתראים, סודנים, הודים, גיאורגים, מולדבים, אוקראינים, קולומביאנים, נפאלים, פיליפינים, וכל האחרים שנכנסו לישראל שלא כחוק או שנשארו בה שלא כחוק".

לאחר מכן, דרשה מנתניהו "לחשוב מחוץ לקופסה", ונתנה דוגמה למספר צעדים שלדעתה אפשר לעשות, כגון פתיחה מחדש של מתקן חולות, רכבת אווירית לגיאורגיה ואוקראינה ועוד נוספים. "תלמד מהאו״ם ותחזיר את הדרפורים לסודן", אמרה. "תעצור חסרי מעמד על כבירה, תגזור עונשים כבדים על כל מי שייתפס ללא אשרת שהייה בתוקף. העיקר שתקיים את ההבטחה שנתת לסופי לפני שנה בדיוק במטבח ביתה: תחזיר את השכונות לאזרחי ישראל".

ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס אמר בתגובה להפגנה ושריפת תמונתו של דרעי כי "הערב נחצה קו אדום מסוכן, שעלול לגרום למדרון חלקלק. אני דורש משרת המשפטים איילת שקד להורות על פתיחת חקירה בחשד להסתה חמורה כנגד שר הפנים. במקביל, קורא לכל המפלגות מכל הקשת הפוליטית ולפעילים שדואגים תדיר למסתננים, לגנות ולהוקיע זאת".