יצירה של וילהלם ריכרד ואגנר, המלחין הגרמני שהיה ידוע בדיעותיו האנטישמיות, הושמעה אתמול בתחנת הרדיו "כאן" של תאגיד השידור הציבורי וזאת על אף האיסור הלא רשמי להשמיע את יצירותיו של המלחין המועדף על היטלר בישראל, כך דווח היום (שבת) ב"חדשות 10".



וגנר, שחי בין השנים 1883-1813 היה מלחין, תאורטיקן מוזיקה ומסאי שעיקר תרומתו בתחום האופרה. יצירתו, בעיקר בתקופה המאוחרת יותר, בולטת במרקם המורכב שלה, ובסגנון מוזיקלי שנחשב בדרך כלל לפסגת הזרם הרומנטי. בתור מוזיקאי גרמני מהשורה הראשונה, רשם לזכותו חלוציות מתקדמת בשפה המוזיקלית – עם יצירות מופת כ"טבעת הניבלונגים" ו"אמני השירה מנירנברג".



וגנר נודע באנטישמיות החריפה שלו בחייו, ובקשר של המוזיקה שלו ושל משפחתו אל הנאצים לאחר מותו. מסיבות אלה מוחרמות יצירותיו על ידי התזמורות הגדולות בישראל, יצירותיו לא נוגנו בפומבי בישראל ובמשך שנים רבות גם לא שודרו בערוצי התקשורת הממלכתיים.



זו לא הפעם הראשונה שיצירה של המלחין השערורייתי מעוררת סערה בארץ. כזכור, באפריל האחרון, מכתב בעל תוכן אנטישמי של המלחין הגרמני הוצע למכירה פומבית בבית המכירות "קדם" בירושלים. המכתב, הכתוב בכתב ידו ובחתימתו של וגנר, נשלח כפי הנראה, לכתובתו של הסופר, הפילוסוף והמוזיקולוג הצרפתי אדוארד שורה בשוויץ ב-25.4.1869.



במכתב מביע וגנר את דעותיו האנטישמיות על יהודי צרפת ועל יהודים ממוצא גרמני, תוך ניסיון להסביר לידידו את הרעיון העומד בבסיס מאמרו "היהדות במוזיקה". בין היתר, כותב וגנר כי היטמעותם של היהודים בחברה הצרפתית מונעת מהצרפתים להבחין ב"השפעתה ההרסנית של הרוח היהודית על התרבות המודרנית", דן בחשיבות ההבחנה בין גרמני-יהודי לגרמני "אמיתי" ומציין כי העיתונות הגרמנית נמצאת כולה בידיים יהודיות. במאמר אליו התייחס במכתבו טען וגנר כי היהודים אינם מסוגלים לעסוק במוזיקה, והזהיר מפני "ייהודה" של האמנות בכלל ושל המוזיקה בפרט.



"התאגיד" מסר בתגובה: "ההנחיות ב"תאגיד" נותרו כפי שהיו - יצירתו של ואגנר לא תושמע ב"כאן". אנחנו מתנצלים על כך בפני מאזינינו. כל טענה קונספירטיבית לפיה גורם כלשהו התערב בנושא, משוללת יסוד״.