החופש הגדול הסתיים באופן רשמי וכ-2 מיליון ו-300 אלף תלמידי בתי הספר והגנים ו- 194 אלף עובדי הוראה יפתחו מחר (ראשון) את שנת הלימודים תשע"ט. השנה נרשמה עלייה קלה משנה שעברה בכמות התלמידים ו-167 אלף ילדים יכנסו לראשונה בשערי בית הספר ויעלו לכיתה א', 299 אלף לחטיבת הביניים, 447 אלף לחטיבות העליונות ו-131 אלף תלמידים יעלו לכיתה י"ב, שנתם האחרונה במערכת החינוך. במערכת החינוך השנה יהיו 1,760 מיליון תלמידים מהמגזר היהודי, 388 אלף מהמגזר הערבי, 120 אלף בדואים ו-41 אלף דרוזים.



סקר מהדורת "החדשות", שנערך לקראת תחילת שנת הלימודים, חושף שביעות רצון גבוהה של ההורים, בעיקר כשהם מדברים על בתי הספר שבהם לומדים ילדיה, אך פחות ככל שעולים בשרשרת הניהול. 73% מההורים הביעו שביעות רצון מבית הספר בו לומדים ילדיהם, ו-71% הביעו שביעות רצון ממורי ילדיהם. גם בנוגע לרמת האלימות בבתי הספר, ההורים הביעו שביעות רצון כאשר 69% מהמורים ציינו כי רמת האלימות בבית הספר שבו לומדים ילדיהם נמוכה, אך רק 38% מההורים מרוצים מאופי טיפול המערכת באלימות.



עם זאת, שביעות רצונם של ההורים יורדת ככל שעולים מעלה במערכת. 51% מההורים הביעו שביעות רצון ממערכת החינוך, לעומת 47% שהביעו חוסר שביעות רצון, כאשר התמיכה בבנט נמוכה אף יותר, כאשר רק 42% הביעו את שביעות רצונם מהשר, בעוד 50% אמרו כי הם לא מרוצים ממנו.



בנט הודיע כי הנושא השנתי שילווה את שנת הלימודים החדשה יהיה בסימן "שומרים על אחדות, שומרים על ייחודיות" ובמשרד החינוך ישימו השנה דגש על הגדלת האוטונומיה למנהלי בית הספר, פתיחת בתי הספר של החגים בחנוכה ובפסח, המשך יישום התוכניות הלאומיות לקידום המתמטיקה והאנגלית, המשך צמצום כיתות וסייעת שניה והשלמת התקצוב הדיפרנציאלי ליסודי ולחטיבת הביניים והתחלה של פיילוט בתיכונים.



מעון יום . צילום: אריק סולטן
מעון יום . צילום: אריק סולטן



קרוב ל-100 אלף פעוטות יישארו בבית



מה שמעיב על פתיחת השנה היא שביתת ארגוני מעונות היום המפוקחים, שתביא לכך שקרוב ל-100 אלף פעוטות ותינוקות כנראה יישארו מחר בבית. ביום שישי כשלה פגישת ארגוני מעונות היום המפוקחים (ביניהם ויצו, נעמת, אמונה) עם נציגי משרד האוצר, כך שהשביתה כרגע תתקיים והמעונות יהיו סגורים. ראשי הארגונים אמרו שהצעת האוצר דיברה על הקמת ועדה עתידית אולם בהווה לא הציעה דבר והיתה מבישה. יו"ר אמונה, ליאורה מינקה, התייחסה לכך: "גלוי וידוע, ועל כך אין עוררין, שאנשי האוצר מנהלים את המדינה, את העולם, ואולי אף את הגלקסיה כולה. להם הידע, אצלם התבונה ובידם הכוח. עם זאת, יש בהחלט ספק בדבר יכולתם של אותם גיבורי-על לנהל מעון עם כמה עשרות פעוטות, למשך יום אחד בלבד. מוטב שאת המעשה הפשוט הזה ישאירו לנו. זה אמנם כוח אדם זול, אבל לפחות מסור, מקצועי, יעיל ואנושי יותר. רק שיעניקו תנאים מינימליים ולא יפריעו".



ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) ביקש לכנס באופן דחוף את ועדת העבודה והרווחה של הכנסת במטרה להביא את הממשלה להניח פתרונות ראויים שימנעו או יקצרו את השבתת המעונות ואת השארתם של עשרות אלפי פעוטות בבית. "התנהלות האוצר מקוממת ואילו היו מנהלים שם מו"מ רציני עם הארגונים במקום לנקוט בגישת הסחבת היינו מוצאים כבר פתרון. המעונות המפוקחים הם הפתרון הראוי לגיהנום שנחשף השנה בחלק מהפעוטונים, שכדאי גם למדינה כלכלית כי מאפשר להורים עוד שעות עבודה ותרומה למשק. במקום לטפח ולהרחיב אותם האוצר מנסה להביא למיטוטם. אף אחד שם לא היה מוכן שעל התינוק שלו תשמור סייעת בשכר מינימום שמשגיחה על עוד שמונה או עשרה ילדים״.



יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס לשביתה ואמר כי "מדינת ישראל מפקירה את ילדי הגיל הרך. חוסר התקינה ואי העמדת המשאבים הראויים מעמידים את מערכת החינוך במעונות במצב שבו אין אפשרות למערכת לטפל בילדים כראוי. על משרדי הממשלה להתעשת ולטפל בשורש הבעיה ולפתור אותה תוך הקצאת משאבים באופן מיידי. אין שביתה צודקת מזו ואני תומך בה באופן מלא. על מקבלי ההחלטות האחריות לשביתה ערב פתיחת שנת הלימודים".