כ-2,310,000 תלמידי בתי הספר והגנים, בהם כ-167 תלמידי כיתות א', עשו הבוקר (ראשון) את דרכם לשערי בתי הספר ברחבי הארץ. מי שקיבלו אותם במוסדות החינוכיים כ-194,000 עובדי הוראה. שר החינוך, נפתלי בנט, שליווה את בנו דוד לשערי בית הספר בפעם הראשונה, אמר כי ״היום יוצאים למעלה משני מיליון תלמידים לבית הספר, 167,000 ילדים עולים לכיתה א', יחד עם דוד שלי. המורים מאוד אוהבים אותם, מחכים להם. אם יש בעיות או קשיים צריך לפנות למורה, ולהמשיך להיות סקרנים. אני מאחל לכולם שנת לימודים מוצלחת״.
מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, הוסיף: "אנחנו פותחים את שנת הלימודים תשע"ט באופן תקין וחלק, עם שורה של בשורות משמעותיות. לצד התכניות הלאומיות הגדולות – בתי הספר של החגים, תכנית המתמטיקה והאנגלית, חוגים ובתי הספר של החופש הגדול, נרחיב את שיפוץ ספריות בתי הספר, נצייד את מעבדות בציוד חדשני, נגדיל את המשתתפים בתנועות נוער. נוביל גם שורה של שינויים לטובת קידום האוטונומיה של המנהלים. המנהלים הם מובילים את העשייה החינוכית והם אלה אשר יכריעו את עיצוב פניה של המערכת, ולכן ההשקעה במנהלים חשובה לעין שיעור. אני רוצה להודות לכל מי סייע לפתיחת שנה מוצלחת, ולאחל למנהלים, למורים, לתלמידים ולהורים שנת לימודים מוצלחת".
 

בנט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בין העולים לכיתה י”ב גם דן רענן, הלומד בישיבה התיכונית במעלה אדומים וחבר במועצת התלמידים והנוער הארצית, שסיפר ל”מעריב־השבוע” כי הוא מתרגש לקראת שנתו האחרונה במערכת החינוך: “מהרגע שאתה עולה לכיתה ז’, אתה כבר חולם על להיות שמיניסט. יש בבית הספר שלי עניין של להטיל עלינו אחריות. המורים לוקחים צעד אחורה ואנחנו יותר פעילים. יש תחושה שאתה מתבגר ועומד לפני צעד גדול, מין הכנה למסגרת של אחרי. י”ב היא שנה שמקשרת בין זה שאומרים לך מה לעשות, לזה שאתה יותר ויותר עצמאי”.



אביגיל כהן, בוגרת ביה”ס אורט בית הערבה בירושלים, בחרה להמשיך ללימודי הנדסאי בכפר הנוער הדסה נעורים במסגרת מגמת מכונאות. “השנה הנוכחית אמורה להיות יותר קשה, כי יש יותר חומר ללמוד”, מספרת כהן, “החלום שלי הוא לפתוח מוסך משלי והלוואי שהוא יתגשם”.



מי שכבר פתחו את שנת הלימודים ביום חמישי הם תלמידי המכינות הקדם־צבאיות. עידו עמר, ראש מכינת הנגב ומרכז גל למנהיגות במדרשת שדה בוקר, אומר: “יש חשיבות עצומה מבחינות רבות לקיומן של המכינות הקדם־צבאיות בישראל לאורך כל שנותיה של המדינה, ובמיוחד בעידן הנוכחי שבו החברה הישראלית זקוקה לצמיחה של דור מנהיגים צעירים שיובילו אותה בשנים הבאות”.



בנט הודיע כי הנושא השנתי שילווה את שנת הלימודים יהיה בסימן “שומרים על אחדות, שומרים על ייחודיות”. בנוסף, תחל השנה תוכנית להגדלת האוטונומיה למנהלי בתי הספר, שתתמקד במספר היבטים: הוספת משאבים כספיים וגמישות תקציבית בניהולם, הפחתת הבקרה והרחבת התשתיות של בית הספר. התוכנית תתבטא בין היתר בפיילוט שייערך ב־150 חטיבות ביניים, אשר יעמדו לרשותן כ־100 אלף שקל להשקעה בצורכי בית הספר בהתאם לשיקול הדעת של המנהל.



יעדים נוספים שמשרד החינוך יתמקד בהם בשנת הלימודים הנוכחית הם המשך קידום התוכנית הלאומית למקצועות המתמטיקה והאנגלית וכן תוכנית “בתי הספר של החגים” ו”בתי הספר של החופש הגדול”. נושא נוסף שיקודם הוא המשך צמצום כיתות הלימוד - מהשנה גם כיתות ד’ יצומצמו. כמו כן יימשך שילוב סייעת שנייה וגננת מובילה בגני הילדים.




ייעדרו הבוקר: התלמידים החולים וילדי המעונות


מי שלא פתחו את שנת הלימודים החדשה כהלכה הם כ־5,000 תלמידים חולים, בשל שביתת מוריהם המועסקים בתוכנית “שלבים” של חברת “קדימה מדע”. מי שגם לא פתחו הבוקר את שנת הלימודים, אך עשו זאת מבחירה, הם אלפי תלמידים בגילאים שונים מרחבי הארץ, אשר מקיימים הבוקר פעולת מחאה של שרשרת אנושית בכמה חופים, בהם חוף דור וחוף בית ינאי, במחאה על הקמת אסדות הגז סמוך לחופי ישראל.



המורים בתוכנית שלבים הודיעו כבר בחודש שעבר על שביתה במחאה על העסקתם כמורי קבלן, והחברה הוציאה להם בקשה לצווי מניעה, שבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב אישר באופן חלקי. משמעות ההחלטה היא שהמורים יוכלו לשבות היום באופן מוחלט, וביתר ימי השבוע הם יוכלו לשבות באופן חלקי בלבד למשך שלוש שעות. ממטה המאבק לחינוך שווה זכויות לילדים חולים נמסר: “אנחנו שמחים שניתנה אפשרות לעובדים להשמיע את מחאתם ואנו מגבים אותם במאבקם”.



בנוסף, עשרות תלמידים עם אוטיזם נותרו ללא שיבוץ או מסגרת חינוכית מתאימה ונאלצו ללכת למסגרות חינוכיות שאינן מותאמות, או להישאר בבתיהם. על רקע זה פנתה מנכ”לית עמותת אלו”ט לשר החינוך נפתלי בנט במכתב חריף שבו היא קוראת לו להתערב בנושא. אם לתלמידה בת 15 מירושלים אמרה ל”מעריב־השבוע” כי לבתה אומנם יש שיבוץ, אך עוד אין לה הסעה. “מתחילת השבוע יש ניסיון של ההורים לנסות ולברר מה קורה עם ההסעות של הילדים. השאירו אותנו במצב של חוסר ודאות. אני עדיין לא יודעת מי המלווה שלנו, מי הנהג, נשארנו תלויים באוויר. זה לא תקין ולא הוגן”.



גן ילדים. צילום: ראובן קסטרו



בתוך כך, כ־100 אלף פעוטות ותינוקות נשארו בבתיהם לאחר שביום שישי כשלה פגישת ארגוני מעונות היום המפוקחים, בהם ויצו, נעמת ואמונה, עם נציגי משרד האוצר, כך שהשביתה בעינה עומדת והמעונות יהיו סגורים. ראשי הארגונים אמרו שהצעת האוצר דיברה על הקמת ועדה עתידית, אולם בהווה לא הציעה דבר. יו”ר אמונה, ליאורה מינקה, התייחסה לכך: “גלוי וידוע, ועל כך אין עוררין, שאנשי האוצר - להם הידע, אצלם התבונה ובידם הכוח. עם זאת, יש בהחלט ספק בדבר יכולתם של אותם גיבורי־על לנהל מעון עם כמה עשרות פעוטות למשך יום אחד בלבד, כך שמוטב שאת המעשה הפשוט הזה ישאירו לנו. זה אומנם כוח אדם זול, אבל לפחות מסור, מקצועי, יעיל ואנושי יותר. רק שיעניקו תנאים מינימליים ולא יפריעו”.



משרד האוצר מסר בתגובה כי הארגונים דחו הצעות של משרדי הממשלה להגדלת ההכנסה השנתית באלפי שקלים לכל מטפלת, שכן הדבר היה בא בחלקו על חשבון הוצאות ההנהלה. “אנו קוראים לארגונים שנותרו בהתעקשותם שלא לקבל את המתווה המוצע, לחזור בהם מאיום השביתה ולפתוח את שנת הלימודים כסדרה ולהמשיך בדיונים. בכוונת המשרד לפעול להגשת צווי מניעה נגד השביתה במטרה לאפשר להורים לאחר החופשה הארוכה לשלוח את ילדיהם למעונות היום”.