דרגת תת־אלוף הוענקה אמש לטייס העבר ואלוף העולם בהפלות סילוניות גיורא אפשטיין. טקס ההענקה נערך במטה חיל־האוויר במעמד הרמטכ”ל רב־אלוף גדי איזנקוט, מפקד חיל־האוויר האלוף עמיקם נורקין ובנוכחות מפקדים, ותיקי החיל, בני משפחה ועוד.

תת־אלוף אפשטיין נולד בשנת 1938, גדל בקיבוץ נגבה והתגייס לצה”ל בשנת 1956. תחילה התגייס לתפקיד חימוש בחיל־האוויר, לאחר שניסה להתקבל פעמיים לקורס טיס, אך עקב סיבות רפואיות נדחתה מועמדותו. הוא התנדב לחטיבת הצנחנים ושירת בגדוד “אפעה”. בשנת 1959 השתחרר מצה”ל ולאחר שלוש שנים חזר לשירות קבע כמדריך צניחה.

במקביל לשירותו בצנחנים ערער על אי קבלתו לקורס הטיס, התגייס לקורס וסיים אותו בהצטיינות בשנת 1963. הוא שובץ כטייס מסוקים, ולאחר ערעור נוסף הוסב לטייס קרב. בשנת 1964 עבר לשרת בטייסת 113 ולאחר מכן שובץ בטייסת מטוסי סופר־מיסטר.

בשנת 1966 הוצב בטייסת 101. את ההפלה הראשונה שלו, של מטוס סוחוי מצרי, ביצע במהלך מלחמת ששת הימים. במלחמת ההתשה שימש כסגן מפקד הטייסת ורשם ארבע הפלות. על לחימתו במלחמת יום הכיפורים, שבה הפיל 12 כלי טיס, קיבל את עיטור המופת. ב־1974 מונה למפקד טייסת 117, וב־1977 פרש משירות הקבע. בשירות המילואים פיקד על טייסת 254 ועבר הסבה לטיסה על 16F. אפשטיין צבר עד לשחרורו מחיל־האוויר כ־9,000 שעות טיסה ו־17 הפלות של כלי טיס, שהפכו אותו לאלוף העולם בהפלות סילוניות.

“המורשת שעברה עם השנים לטייסי חיל האוויר ומפקדי חיל־האוויר בכל הרמות היא מורשת של מחויבות אדירה, של ניצחון בכל קרב, של ביצוע המשימה ושל הצטיינות כדרך חיים”, אמר הרמטכ”ל בטקס.

האלוף נורקין הוסיף: “הדרגה הזו היא אמירה ברורה וחדה - אנחנו מוקירים את אלו שנלחמו על הבית, אנחנו מודעים לגודל תרומתך לאורך מלחמות ישראל ואנחנו גאים שיש לנו אלוף עולמי בחיל האוויר הישראלי”.

אפשטיין הנרגש אמר: “אני גאה להיות חלק ממערך חיל האוויר האדיר שלנו. לשמחתי הצלחתי לממש את ציפיותי ויכולותי כפי שמצפים מלוחם אוויר. ברצוני להודות לצה״ל ובעיקר לחיל האוויר על השנים המופלאות והסיפוק הרב שחוויתי. תודה לכל חברי שהגיעו ונמצאים כאן, שליוו אותי בתקופות שונות, ולכל בני משפחתי היקרים שמעניקים לי שמחה בחיים”.