פראנק רומנו, פרופסור צרפתי-אמריקאי ממוצא יהודי שמלמד משפטים באוניברסיטת הסורבון שבצרפת, ונעצר בכפר הבדואי חאן אל-אחמר, החל היום (שבת) בשביתת רעב חלקית, כך מדווחים פעילי זכויות אדם. על פי הדיווח, רומנו הפסיק לאכול בשלב זה, והוא שותה רק מים. גבי לסקי, עורכת דינו, דיברה עם מעריב, הביעה ביקורת על המעצר, וציינה כי להבדיל מבדרך כלל, רומנו נעצר על פי דין צבאי ולא אזרחי ולכן נמנע ממנו לראות שופט כדי לדון במעצרו.



לסקי סיפרה כי רומנו חשוד בהפרעה לשוטר וחייל בעת מילוי תפקידם, זאת למרות שלטענתה רומנו לא עשה שימוש כלשהו באלימות. "הבעיה שהמשטרה החליטה להחיל עליו את הצו הצבאי ואז הם יכולים, כאמור, להחזיק בן במשך 96 שעות לפני שיובא לפני שופט, וזאת בניגוד לחוק הישראלי המחייב העלאת חשוד בפני שופט תוך 24 שעות", סיפרה לסקי, והוסיפה "אני מתכוונת לפנות לבית משפט השלום בירושלים בתקווה שיקבע לנו דיון כבר למחר בבקר כך שנוכל לשחרר אותו. צריך לזכור גם את ההחלטה שהתקבלה באיחוד האירופי ולפיה פינוי חאן אל-אחמר הינה בבחינת פשע מלחמה".



הפגנה בכפר חאן אל-אחמר, צילום: רויטרס
הפגנה בכפר חאן אל-אחמר, צילום: רויטרס



עורכת דינו: שוקלים להגיש תביעה לפיצויים


לסקי הוסיפה כי לדעתה "מדובר במהלך חריג ופזיז של המשטרה שגם אחרי ההחלטה הקשה מאד של פינוי חאן אל אחמרף כשאנשים שמגיעים להזדהות בצורה לא אלימה כשאין צו של שטח צבאי סגור אז אין עילה למעצר ובוודאי שלא לעשות שימוש בהליך צבאי המאפשר לכאורה החזקה שלו במשך 96 שעות מבלי שיראה שופט שזה כבר מהווה פגיעה מאד חמורה של זכויות כל אדם, ולכן אבקש לשחררו ובמידת הצורך נגיש גם תביעה לפיצויים".

ממשטרת ישראל נמסר: "במהלך פעילות משותפת של גורמי המנהל האזרחי בסיוע כוחות משטרה, החל החשוד ומספר פלסטינים נוספים להתעמת עם הכוחות, להפריע ולהפר את הסדר הציבורי". עוד נאמר, כי "החשוד לא נענה לקריאות השוטרים כשהוא מתפרע, מטפס על טרקטור וחוסם את המשך עבודתו, ולכן הוא ושניים נוספים שהיו עמו נעצרו לחקירה שעדיין מתנהלת". המשטרה הוסיפה עוד, כי "משטרת ישראל תמשיך לסייע לגורמי המנהל האזרחי ורשויות החוק במימוש החלטות בית המשפט כחוק ולא תאפשר הפרת הסדר הציבורי, התפרעות אלימה והפרעה לכוחות הביטחון במשימותיהם בניגוד לחוק".