משרד הבריאות פרסם היום (שני) הודעה לציבור בנוגע לחשש הידבקות במחלת החצבת בטיסה בין קייב לישראל, זאת בעקבות חשד כי נוסע שעלה לטיסה חלה במחלה ועלול להדביק נוסעים נוספים. המשרד פרסם כי בתאריך 12/9/18, בטיסה מקייב דרך אמסטרדם של חברת UIA, מס' טיסה PS101, ומאמסטרדם לת''א בחברת KLM מס' טיסה KL461, הגיע נוסע שקיים חשד לגביו כי חלה בחצבת.

כמו כן, בתאריך 12/9/18 בטיסת אייר אוקראינה מס 779 שיצאה מאוקראינה בשעה 12:00 באיחור של שעה הגיע נוסע נוסף שקיים חשד לגביו כי חלה בחצבת. לפי פרסום משרד הבריאות, נוסעים אשר סובלים ממחלות קשות, נשים הרות ותינוקות מתחת לגיל שנה, מתבקשים לפנות טלפונית בהקדם להתייעצות על הצורך בקבלת חיסון.

בנוסף, נוסעי הטיסות הכתובות למעלה, אשר יפתחו מחלת חום עם פריחה במהלך עשרה עד שבועיים ימים ממועד הטיסה, מומלץ כי יודיעו לרופא המטפל טרם הגעתם למרפאה כי ישנו חשד שנדבקו בחצבת עקב מגע עם חולה חשוד לחצבת בטיסה.


חצבת היא מחלה וויראלית מדבקת התוקפת את המערכת החיסונית. גם כיום, על אף שישנו חיסון נגד המחלה, היא עדיין אחת המחלות הזיהומיות השכיחות בעולם. ישנם תיעודים על מחלת החצבת משנת 700 לפנה"ס.  תסמיני המחלה הם כאבי גרון, חום, נזלת ואודם בעיניים. כמו כן לאדם שנדבק במחלה מופיעים כתמים ברירית הפה, בצד הפנימי של הלחי. לאחר כמה ימים מופיע גם פריחה על העור, וכן שיעול, כאב ראש והרגשה כללית רעה. 
 
במקרים של סיבוכים החצבת יכולה להחמיר לדלקת ריאות ודלקת קרום המוח, שעלולה להוביל למוות או במקרים קלים לחירשות, פיגור ופרכוסים. כמו כן סיבוך אפשרי של החצבת הוא מחיקת הזיכרון החיסוני של החולה, וכן פגיעה בעמידות הריאות והמעיים שמביאות להדבקות במחלות נוספות. 

בישראל ילדים מקבלים חיסון נגד חצבת בשני חלקים, אחד בגיל שנה ופעם נוספת בגיל 6-7. עד שנות ה-60 המחלה נחשבה נפוצה בישראל, ומידי כמה שנים היא פקדה את המדינה כמגפה. באמצע שנות ה-60 החלו בחיסונים נגד המחלה, דבר שהוריד את ההדבקות במחלה באופן משמעותי. 
 
בשנת 2015 התגלו מספר מקרים של חצבת בארץ כאשר מעל אלף איש נחשפו למחלה. כמו כן בחודש יוני האחרון אירע התפרצות חריגה של המחלה בעיר צפת.