במערכת הביטחון הושלמה ההיערכות המיוחדת לקראת יום כיפור. צה"ל הטיל החל מאמש בחצות סגר כללי על אזור יהודה ושומרון ונסגרו המעברים ברצועת עזה. הסגר יסתיים במוצאי יום כיפור בחצות. גם במשטרה ובמד"א נערכים בכוחות מתוגברים. במד"א מודאגים מהתחזית למזג אוויר מעט חם מהרגיל. עם זאת, החזאית התורנית בשירות המטאורולוגי בבית דגן אנה פבלוב מסרה אתמול כי במרבית האזורים בארץ יהיו הטמפרטורות ממוצעות לעונה. מידות החום הצפויות בתל אביב, בירושלים ובחיפה - 29 מעלות, בשפלה – 32, בטבריה – 35, בבאר שבע – 33 ובאילת – 37.



במהלך יום כיפור יתפרסו ברחבי הארץ שוטרים ולוחמי מג"ב, יחידות מיוחדות ומתנדבים בכוחות מתוגברים במטרה למנוע הפרות סדר ולסכל ניסיונות לפעולות טרור. "המשטרה תטפל בחומרה בכל מקרה של הפרת סדר במהלך יום כיפור", הבהירה משטרת ישראל.



חיילי חטמ"ר שומרון צופים על העיר שכם. צילום: דו"צ



בירושלים יתפרסו כוחות הביטחון ברחבי העיר ובמיוחד בסביבת הכותל המערבי והעיר העתיקה במטרה לשמור על הסדר הציבורי והביטחון השוטף של עשרות אלפי המתפללים הצפויים להגיע לרחבת הכותל המערבי. גם מתנדבי המשטרה יצוידו בכלי נשק לצורך אבטחת בתי הכנסת באזורי מגוריהם בירושלים בשל הרגישות הביטחונית הגבוהה.



כמו כן משטרת ישראל בשיתוף עם עיריית ירושלים תקים מחסומים בדרכים הראשיות, ובכללן שדרות עוזי נרקיס, חיים בר לב ודרך חברון, למניעת זליגה של כלי רכב משכונות מזרח ירושלים לכיוון מערב העיר. שוטרים ולוחמי מג"ב יוצבו בסמוך למחסומים וכן בשכונות ובנקודות חיכוך למניעת אירועי הפרת סדר. תנועת כלי רכב לכיוון הר הבית ובין שכונות מזרח ירושלים מצפון ומדרום תתאפשר בצירים מורשים בלבד.



מתפללים בכותל המערבי, הלילה. צילום: ראובן סגרון/TPS



לקראת יום כיפור הגיעו עד אתמול כ־15 אלף מתפללים ל"חריג עשרת ימי תשובה" במערת המכפלה, לעומת כעשרת אלפים אשתקד. במקביל אבטחו כוחות צה"ל ומג"ב שלשום בלילה את כניסתם של כ־1,500 מתפללים למתחם קבר יוסף בפאתי שכם.



תל אביב נגד הכפרות


גם במד"א הושלמה ההיערכות המיוחדת לקראת יום כיפור. מדי שנה מעניקים צוותי מד"א טיפול רפואי ליותר מ־2,000 בני אדם במהלך יום כיפור. חלק גדול מהפניות למוקד מד"א הן בגלל פגיעות אופניים, הן של רוכבי האופניים עצמם והם של הולכי רגל וילדים המשוטטים ברחובות. מאות קריאות נוספות הן כתוצאה מהתעלפויות כתוצאה מהחום והצום. במד"א נערכים בצוותים מתוגברים בתחנות ובאמצעות כוננים רבים ברחבי הערים שברשותם ציוד רפואי מתקדם,שיופעלו בעת הצורך.



התחבורה הציבורית תופסק היום מעט אחרי השעה 14:00. חברת דן הודיעה שתנועת האוטובוסים תופסק עד השעה 14:30 ותחודש במוצאי כיפור החל מהשעה 20:15. רשות שדות התעופה הודיעה שתנועת המטוסים בנמל התעופה בן־גוריון תופסק היום לקראת השעה 14:00. הטיסה האחרונה של חברת אל על וההמראה האחרונה מנתב"ג תהיה בשעה 13:55, סמוך לסגירת המרחב האווירי של ישראל. במוצאי יום כיפור תנחת הטיסה הראשונה בישראל בשעה 21:30 וההמראה הראשונה מנתב"ג תצא בשעה 23:30.



אתמול עברו בנתב"ג למעלה מ־90 אלף נוסעים ב־543 טיסות בינלאומיות. היום, עד לסגירת המרחב האווירי של ישראל בשעות הצהריים, צפויים לעבור בנתב"ג למעלה מ־50 אלף נוסעים ב־314 טיסות. ברשות שדות התעופה מציינים כי במהלך חופשת סוכות ועד סוף החודש צפויים לעבור בנתב"ג כ־650 אלף נוסעים ביותר מ־3,870 טיסות בינלאומיות.



חברת נת"ע הודיעה כי ביום כיפור לא יבוצעו עבודות חפירה של מנהרת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. עם זאת נזכיר כי החרדים דורשים שבבני ברק לא יתבצעו עבודות גם בשבתות. בנת"ע טוענים כי הדבר עלול לגרום נזק למכונות עקב השבתתן למשך שעות ארוכות, דבר שעלול לגרום לשקיעתן. ביום שישי הקרוב מתוכננת הפגנת מחאה של חרדים סמוך לאתר חפירות הרכבת הקלה ברחוב ז'בוטינסקי בבני ברק.



בתל אביב יצאו אתמול פעילים למען בעלי חיים למאבק המסורתי נגד מנהג הכפרות. ראש רשימת "חי – חילונים ירוקים" עו"ד ראובן לדיאנסקי הודיע כי העירייה אוסרת על ביצוע מנהג הכפרות באמצעות תרנגולים וכי ניתן לדווח למוקד העמותה בכל מקרה של קיום המנהג בתחומי העיר. מהעירייה נמסר כי לא מותרת שחיטה או כל פגיעה בבעלי חיים לצורך קיום המנהג במקומות פתוחים ובמרחב הציבורי. כמו כן הודיעה עיריית תל אביב כי שירותי ההצלה בכל חופי העיר, כמו בכל חופי ישראל, יהיו סגורים במהלך יום הכיפורים.