הקו המהיר של הרכבת, שעלותו הכספית מוערכת בלמעלה משבעה מיליארד שקל, הוא מהפרויקטים ההנדסיים המורכבים ביותר בתחומי התשתית שנעשו במדינה. הפרויקט כולל מנהרות באורך כולל של כ-20 קילומטרים, גשרים באורך של כחמישה קילומטרים, בהם הגשר הארוך ביותר במדינה – באורך של 1.91 ק"מ, הגשר הגבוה ביותר – כ-90 מטרים, והתחנה העמוקה ביותר - תחנת נבון בירושלים, בעומק של כ-80 מטרים מתחת לפני הקרקע.
השקת הקו המהיר נדחתה כמה פעמים, הרכבת אמורה היתה להתחיל לנסוע בין תל אביב לירושלים בפסח, אך בשל אי קבלת אישורי בטיחות ממשטרת ישראל וכבאות והצלה, הפתיחה נדחתה.