בתחנת "האומה" בירושלים הושלמו ההכנות לנסיעת ההרצה של הקו המהיר של הרכבת. עשרות צוותי תקשורת הגיעו היום (חמישי) לאירוע שהוגדר על ידי משרד התחבורה כ"היסטורי" ובו השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה ישראל כ"ץ ובכירים נוספים במשרד התחבורה וברכבת ישראל.


 


עוד בטרם נקרא לעלות לנסיעה, אמר נתניהו כי "זה עידן חדש. הרגע הזה הגיע. זה רגע היסטורי ומרגש". כ"ץ ברך ואמר: "זה אכן רגע היסטורי ויום חג לירושלים. המסילות ייקרו על שם דוד המלך. התחנה כאן היא התחנה העמוקה בעולם. זו עשייה מדהימה ואני צופה שבחודשי ההרצה מאות אלפים יסעו ברכבת".



הרכבת תיסע בשלב הראשון עד נתב"ג. בעוד מספר חודשים, כאשר יושלם פרויקט חשמול הקו המהיר, תיסע הרכבת בין תל אביב לירושלים וזמן הנסיעה יעמוד על 28 דקות. תחנת האומה הנמצאת בעומק של כ-80 מטר היא אחד השיאים ההנדסיים של הפרוייקט שעלותו מוערכת מלמעלה מ-7 מיליארד שקלים.



הקו המהיר כולל מסילה כפולה באורך של 56 ק"מ, חמש מנהרות באורך של 38 ק"מ, שנחצבו בהרים, כאשר אחת המנהרות, שאורכהה הוא  11.5 ק"מ היא הארוכה ביותר במדינה. עוד בפרוייקט, שמונה גשרים באורך של 8.5 ק"מ, כאשרהגשר שהוקם בכניסה לירושלים הוא הגבוה במדינה - למעלה מ-90 מטר מעל הקרקע.



הפרוייקט שנמשך שנים ארוכות היה אמור כבר להסתיים, אבל בגלל דחיות הוא מתחיל לפעול חלקית עכשיו. הקו היה אמור להתחיל לפעול כבר בפסח האחרון אבל בשל היעדר אישורים מטעם המשטרה וכבאות והצלה וכן לנוכח אי השלמת חשמול הנסיעה, הפתיחה נדחתה לסוכות. ברכבת ישראל ערכו מירוץ נגד הזמן כדי להפעיל את הקו, שבינתיים יפעל בתדירות של פעם בשעה לנתב"ג, ואת הכרטיסים יהיה ניתן להזמין דרך האתר. כמו כן, בשלושת החודשים הראשונים הנסיעה תהיה ללא תשלום ובנתב"ג יהיה צורך להחליף לקטר אחר שינוע במסילה שעדיין לא חושמלה.  



בתוך כך התייחס יו״ר ועדת הכלכלה, חה"כ איתן כבל לחניכת הקו החדש ואמר כי "סיפרו לנו שהרכבת תצא לדרך בפסח, ואז דחו בחצי שנה. אחר כך אמרו שהיא תיסע רק עד נתב״ג, וזה, איך נאמר בעדינות , עדיין לא תל אביב. ומה תעשו בנתב״ג? החלפה שגם תיקח זמן. אה, ורק שתי רכבות בשעה, וגם זה בהרשמה מראש. הגעה עד לתל אביב תתרחש לפי ההערכות רק עוד חצי שנה, ולמדנו כבר שאי אפשר לסמוך על הזמנים שמפרסמים".



כבל המשיך: "את הסרט רבותי, נתניהו בא לגזור היום ויהי מה, גם אם הפרויקט הענק הזה נפתח בצורה עקומה. פתיחה חגיגית לפרויקט בחצי הדרך, כי ככה הממשלה הזו: אנחנו רואים פקקים, ונמשיך לראות פקקים בכל מקום, העיקר שנתניהו ייקח קרדיט על פרויקט שרחוק מלהסתיים, ויפה שעה אחת לפני הבחירות".