“היעד שלנו הוא שהכסף לא יהווה מכשול להשכלה גבוהה, ואנחנו מיישמים את זה”, אומר ראש עיריית שדרות אלון דוידי על התנופה במתן מלגות לסטודנטים מהעיר. כ־200 מהמלגות, שכל אחת מהן עומדת על סכום של כעשרת אלפים שקל, מוענקות במימון מפעל הפיס, ודוידי מדגיש שלמלגות יש ערך מוסף. הצעירים שמקבלים את המלגות מחזירים בתמורה שעות התנדבות למען הקהילה. 
 
“העדיפות שלנו היא שהסטודנטים יהיו חונכים של תלמידים בבתי ספר בעיר תמורת קבלת מלגות. יותר מ־50% מהסטודנטים הם חונכים, והתרומה שלהם לתלמידים ניכרת”, הוא מציין. “יצרנו גם חונכות קבוצתית לשיפור המצוינות של תלמידים נורמטיבים וחונכות במועדונים לנוער בסיכון”.
 
מנהל אגף נוער וצעירים בעיריית שדרות יגאל ברכה מספר על פרויקט ייחודי של חממה למנהיגות רב־תרבותית המתקיים בשדרות. “הסטודנטים מגיעים מפסיפס חברתי שונה - חילונים ודתיים ובני עדות שונות. הפרויקט חוצה מגזרים והתוצאות נהדרות”, הוא מסביר. 
 

“ניתנת להם הזדמנות להחזיר לקהילה את מה שקיבלו. המלגות והנתינה הופכות אותם לטובים יותר ותורמים לקהילה”, הוא מציין.
 
“מפעל הפיס משקיע כ־2 מיליארד שקל בשנה למען הקהילה, ומתוכם מפעל הפיס מפנה כמיליארד שקל לחינוך”, ציין מנכ”ל מפעל הפיס, עמרי לוטן, שהשתתף ביריד בשדרות שבו הוצעו לצעירים מסלולי התנדבות. “ההשקעה בהשכלה הגבוהה היא חלק מהתפיסה שלנו, שהחינוך והסטודנטים הם עוגן חשוב מאוד למדינת ישראל ולעתידה”.
 
“אתם הכוח החברתי הגדול ביותר במדינה, ובאמצעות המלגות אנחנו מאפשרים לכם ללמוד”, ציין עוד לוטן. “אתם לא רק לומדים, אתם גם תורמים מעצמכם לפרויקטים בקהילה”.
 
אביה פרץ (23) משדרות, סטודנטית לתקשורת במכללת ספיר, השתתפה בקבוצת חממה למנהיגות רב־תרבותית. “בקבוצה היינו 15 צעירים משדרות, והתאספנו פעם בשבוע. דיברנו במפגשים, שהתקיימו מדי שבוע, על מה שקורה בעיר וגיבשנו הצעות לשינוי ולפיתוח ההשכלה והתרבות. נוצר חיבור של קהילות שונות”, סיפרה. “יזמנו פעילויות ייחודיות כמו ארגון ערבי שירה ואירוע מיוחד לחיילים בני העיר. יצרנו כור היתוך של כל הקהילות בעיר”.
 
“המלגה של מפעל הפיס כיסתה לי את שכר הלימוד, ובאופן אישי, במפגשים פיתחתי את יכולת העמידה שלי מול קהל. הייתי ביישנית מאוד, אבל תרגלנו איך לדבר מול כולם וזה נתן לי המון”, היא מוסיפה.