פחות משבועיים לפתיחת שנת הלימודים האקדמית וכרגע נראה שהיא לא תיפתח כסדרה. היום (שלישי) הפורום המתאם של סגל ההוראה (סגל זוטר) במכללות הציבוריות וכוח לעובדים הכריזו על סכסוך עבודה בשבע מכללות ציבוריות. הפורום דורש תיקון של אפליה מתמשכת והשוואת תנאים לעמיתיהם באוניברסיטאות. הפורום טוען כי חברי הסגל הזוטר במכללות הציבוריות מהווים את כוח ההוראה המרכזי במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל ומלמדים 70% מהשיעורים ב-22 מכללות ציבוריות בהם לומדים כ-70 אלף סטודנטים (המהווים 42% מהלומדים לתואר ראשון).



המכללות בהן הוכרז סכסוך העבודה: מכללת ספיר, מכללת כנרת עמק הירדן, המרכז האקדמי רופין, סמינר הקיבוצים, המכון הטכנולוגי חולון, מכללת אחווה ומכללת תל חי.



מהפורום המתאם של סגל ההוראה (סגל זוטר) במכללות הציבוריות נמסר כי "קרוב ל-20 שנה שסגל ההוראה מועסק בתנאים פוגעניים. השנה בפעם הראשונה חברו הסגלים במכללות למאבק משותף ולשינוי לאלתר של אפליה היסטורית ומתמשכת של ציבור מרצים זה. המדינה דאגה להשוואת מעמד התארים בין מכללות לאוניברסיטאות. הגיע הזמן שגם תנאי ההעסקה יהיו שווים לאוניברסיטאות".



שרון חג'בי, ראשת ענף ההשכלה הגבוהה בכוח לעובדים וחברת ועד במכללה האקדמית תל אביב-יפו, אמרה כי "מרבית חברי הסגל הזוטר מועסקים כמורים מן החוץ - דפוס העסקה פוגעני - לפיו מפוטרים חברי הסגל בכל סמסטר (קרוב לארבעה חודשים ללא משכורת), אינם זכאים לתוספות ותק או לקרן השתלמות, וחסומות בפניהם אפשריות לשותפות אקדמית וקידום מקצועי". היא הוסיפה כי "המצב הבלתי נסבל הוא שחברי הסגל חיים בחוסר וודאות תמידי, כאשר המכללות שומרות להן את הזכות לבטל קורסים גם לאחר תחילת הסמסטר. כל זאת תוך התעלמות מהישגיהם והתקדמותם האקדמית. התוצאה היא אלפי מרצים ומרצות אשר נאלצים לקושש שברי משרה בכמה מוסדות במקביל".



מכללת תל חי. צילום: יח"צ


מוועד ראשי המכללות האקדמיות הציבוריות (ור"מ), נמסר: "ההכרזה של 7 מכללות על סכסוך עבודה מפתיעה ותמוהה לאור העובדה שמזה מספר חודשים מתקיים מו"מ חיובי עם הפורום המתאם של הסגל הזוטר בהשתתפות נציגי הממונה על השכר והות"ת, ובפגישה שהתקיימה היום סוכם על תיאום פגישות נוספות. המכללות האקדמיות הציבוריות רואות חשיבות רבה בהסכם שיטיב עם חברי הסגל וישפר את מנגנוני הביטחון התעסוקתי שלהם, ולטובת העניין פועל צוות מטעם ור"מ שעוסק בכך באופן  מסור ואינטנסיבי. בנושאים רבים הגיע צוות המו"מ של ור"מ להבנות מול הפורום המתאם של הסגל הזוטר, וכמו בכל מו"מ נותרו גם נקודות במחלוקת".

ות"ת ומשרד האוצר התייחסו להכרזת סכסוך העבודה, ואמרו כי "מזה מספר חודשים מלווים משרד האוצר וות"ת את המו"מ בין ועד ראשי המכללות לבין הפורום המתאם של סגל ההוראות במכללות. אנו ממשיכים בהידברות רציפה עם הפורום המתאם מתוך מטרה להגיע להסכמות לגבי הסכם השכר לחברי הסגל הזוטר בשבע המכללות המדוברות. הדרישות החדשות המועלות על ידי הפורום המתאם, בפרט השוואת תנאים לחברי הסגל הזוטר באוניברסיטאות המחקר, חורגות ממבנה העסקה הקיים במכללות, ועלולות להביא לפגיעה אנושה במכללות הציבוריות". 
 

מחלוקת לגבי הסכם השכר באוניברסיטאות


בנוסף, לפני שבועיים נחתם הסכם שכר חדש לסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטאות, שאושר ברמה הארצית על ידי הממונה על השכר באוצר וות"ת ויהיה תקף עד לשנת 2022. בשלב זה חתמו על ההסכם הנהלות וארגוני הסגל באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת בר אילן. ההסכם כולל בין היתר תוספת שכר בשיעור ממוצע של 10.5%, מענק חד פעמי לחבר סגל, ביטחון תעסוקתי מוגבר, הגדלת הפרשות לפנסיה, הסדרת תנאי מעבר ממסלול מורה מן החוץ לעמית הוראה ועוד.



מנגד, ארגון הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת בן-גוריון הודיע כי מדובר ב"הסכם כניעה" וכי הם לא יפתחו את שנת הלימודים האקדמית כל עוד לא יוצג הסכם העסקה משופר הכולל ביטול של תנאי ההעסקה הפוגעניים המתקיימים כיום וכל עוד לא יחול שיפור משמעותי במעמד הסגל הזוטר. "המסר שלנו להנהלה הוא חד וברור", מסרו מארגון הסגל הזוטר, "לא ניכנע כמו שנכנעו ארגוני הסגל הזוטר בעברית ובבר אילן. לא ניתן לגזול מאיתנו את הזכות לנהל משא ומתן בעצמנו כדי לשפר את תנאי העסקתנו".



בדומה לסגל הזוטר באוני' בן גוריון, גם הנהלת הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת תל אביב דחתה את ההסכם וציינה שעד כה לא נוהל עמה משא ומתן ענייני על סעיפי ההסכם. "מדובר בחוצפה ויהירות לקרוא להסכם 'הסכם ארצי' כשרק שתי אוניברסיטאות חתמו. בכוונת הסגל הזוטר להשבית את הלמודים החל מה-14 לאוקטובר לאור ההתנהלות האטומה כלפי 'עובדי הקבלן' של ההשכלה הגבוהה בישראל".



בתוך כך, בתחילת חודש שעבר ועד המרצות והמרצים הזוטר במכללת בית ברל המאוגד בכוח לעובדים חתם על הסכם קיבוצי ראשון מול הנהלת המכללה. במסגרת ההסכם יזכו 450 חברי הסגל המבצעים קרוב ל-70% מעבודת ההוראה במכללה, לעליית שכר של עד 40% לאורך שנות ההסכם, קרן השתלמות בשיעור של 7.5% תוענק לראשונה, וכן רצף תעסוקתי מלא. לאחר שלאורך שנים התבססה ההעסקה במכללה על ההעסקה סמסטריאלית שמשמעה פיטורי המרצים מדי סמסטר, יזכו המרצים המלמדים סמסטר אחד לשישה חודשי משכורת בשנה ומרצים המלמדים שני סמסטרים יועסקו 12 חודשים בשנה.



כמו כן, לפני שבוע במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה נחתמו הסכמי עבודה קיבוציים חדשים עם חברי הסגל האקדמי בכל הדרגות, שיבטיחו לימודים אקדמיים ללא שיבושים למשך שנים. במכללה ציינו כי ההסכם נחתם לאחר למעלה משנה וחצי של משא ומתן וכי ההסכם הקיבוצי עם הסגל האקדמי הזוטר נחתם בסיוע הממונה על השכר באוצר והוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, שתוקפו כעשור. ההסכם מתלווה להסכם קיבוצי חדש לסגל האקדמי הבכיר, שנחתם לפני כחודשיים ומבטיח כי שנת הלימודים האקדמית תשע"ט תיפתח כסדרה ותתקיים ללא שיבושים.