משרד התחבורה גיבש תכנית חדשה, המחייבת הכשרת רוכבי אופניים חשמליים, והטלת סנקציות וקנסות כספיים כבדים על רוכבים שיפרו את חוקי התנועה. בתום דיון מיוחד שכינס שר התחבורה ישראל כ"ץ, בו השתתפו בכירים במשרדו, הוחלט לחלק את רוכבי האופניים החשמליים לשתי קבוצות: אלה המחזיקים ברישיונות נהיגה לכלי רכב דו-גלגלי, או לרכב פרטי, או תלמידים בני 16 המצויים בהליך של לימוד תאוריה בבית הספר.



על פי התכנית החדשה, החל מה-1 בינואר 2019 יחויבו תלמידים אלה לעבור קורס מיוחד קצר, הכולל בחינה בסופו ורק תלמיד שיעבור אותה יקבל אישור כשירות לרכיבה על אופניים חשמליים. עוד הוחלט שהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תפעל להכשרת התלמידים בבתי הספר לצורך הרכיבה על האופניים החשמליים.



במסגרת התכנית גם הוחלט על סנקציה חמורה למי שייתפס רוכב על אופניים חשמליים מתחת לגיל 16 – דחיית מתן רישיון הנהיגה בשנה. בנוסף, הוחלט על קביעת קנס של עשרת אלפים שקלים לכל מי שהיה מעורב בשינוי מבנה האופניים החשמליים, או בהורדת המגבלה של המהירות המותרת – עד 25 קמ"ש. עוד הוחלט על החרמת האופניים למי שייתפס נוהג מתחת לגיל 16.



אופניים חשמליים. צילום: כבאות והצלה



במסגרת התכנית החדשה, הרשויות המקומיות יהיו רשאיות לבטל רישיון עסק למי שימכור אופניים חשמליים בלתי חוקיים, או כאלה שיספקו אופניים לא חוקיים ובמידת הצורך, גם יוטל עליהם קנס של עשרת אלפים שקלים על כל מכירה לא חוקית. התכנית גם כוללת העלאה משמעותית של הקנסות למי שייתפס נוהג באופניים חשמליים, או בקורקינט חשמלי בניגוד לחוק.



במסגרת זו, נסיעה ללא קסדה, נהיגה מתחת לגיל 16, דיבור בטלפון במהלך הרכיבה על האופניים או נסיעה עם אוזניות, יגררו קנסות כבדים. כ"ץ הורה לבחון את המשמעויות והאפשרות להצמדת לוחית זיהוי לאופניים חשמליים, שתאפשר זיהוי של האופניים. עוד הוחלט לבחון אפשרות לחייב את רוכבי האופניים החשמליים בשימוש באפוד זוהר ובפנס תקניים במהלך רכיבה בלילה.

"יבואני אופניים חשמליים מפעילים לוביסטים, כדי למסמס את הרגולציה של התחום"



התכנית, הכוללת את התקנות החדשות, תתבצע בשיתוף משטרת ישראל ומשרד החינוך. כ"ץ הודיע עוד כי ניתנה הנחייה להאיץ את פרויקט "האופנידן", במסגרתו מוקמת רשת של מסלולי אופניים מיוחדים ומתקדמים בכל גוש דן. הפרויקט כולל רשת אוטוסטרדות לאופניים ב-14 רשויות ברחבי מטרופולין גוש דן, באורך של למעלה מ-100 קילומטרים ועלותו מוערכת בלמעלה מחצי מיליארד שקל.



בתוך כך, ח"כ נורית קורן (ליכוד) טענה היום כי "יבואני אופניים חשמליים מפעילים לוביסטים, כדי למסמס את הרגולציה וההסתרה של התחום". לדבריה, חברות ביטוח מתחמקות מביטוח רוכבי אופניים חשמליים, ונוצר מצב בו הן מסרבות לבטח ולהיכנס לתביעות גוף ורכוש ומצד שני, יבואני אופניים לוחצים באמצעות לוביסטים, וזאת מתוך הבנה כי אם יחול ביטוח – הפרמיה תהיה יקרה ותגרור אחריה ירידה משמעותית בהכנסותיהם מאחר שהיא תביא לצמצום מספר הרוכשים ויכולתם לעמוד גם ברכישה וגם בפרמיה ביטוחית.



ח"כ קורן הודיעה שהיא מגבשת הצעת חוק אשר תחייב את חברות הביטוח לבטח את רוכבי האופניים החשמליים, וזאת אך ורק לאופניים שיקבלו מספר רישוי. גם ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) הודיע על יוזמת חקיקה לחייב התקנת מספר רישוי לאופניים חשמליים.