ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון הודיעו היום (שלישי) כי פרופסור אמיר ירון הוא המועמד עליו הם ממליצים לתפקיד נגיד בנק ישראל הבא. פרופסור ירון בן ה-54 חי ב-20 השנים האחרונות בארצות הברית, שם הוא מכהן כמרצה לבנקאות ופיננסים בבית הספר "וורטון" שבאוניברסיטת פנסילבניה. את התואר השני עשה באוניברסיטת תל אביב ואת הדוקטורט קיבל מאוניברסיטת שיקגו.


נתניהו היה זה שהכריז על ההחלטה: "בחודשים האחרונים שר האוצר ואני קיימנו התייעצויות, דיונים ורעיונות עם ארבעה מועמדים מצוינים לתפקיד. אני חושב שקשה למצוא אנשים יותר מוכשרים מאלה, כל אחד בתחומו, כל אחד עם משהו מיוחד. לכן הייתה התלבטות קשה, ואני שמח לבשר שפרופסור אמיר ירון מאוניברסיטת "נורטון" יהיה הנגיד הבא. הוא מכהן כפרופסור למימון ומנהל עסקים, באוניברסיטה מהטובות בעולם, מומחה לכלכלה פיננסית, פיתח מודל שהתמקד בסיכונים לטווח ארוך, ונחשב לאחד המודלים המובילים להשקעות".
 
"הוא חוקר מהמובילים בעולם בקרן המטבע העולמית וגם בבנק ישראל", הוסיף רה"מ, שסיפר גם כי "הוא שמר על קשרים רצופים עם המערכת האקדמית בישראל ועם בנק ישראל, ולא פחות חשוב מכך, הוא שירת גם כיועץ הכלכלי לרמטכ"ל".

לדברי נתניהו, ירון "מביא יכולת אקדמית מהגבוהות בעולם. הוא הזיז כסף ממקום למקום גם, וזה חשוב מאוד. הוא נגע בבעיות כלכליות באופן מעשי, זה כמו ללמוד לרכב על אופניים. הוא חשוב מאוד. אני חושב שצריך לחפש את הכישרונות הגדולים ברחבי העולם, כמו סטנלי פישר בזמנו. ניסיתי להביא גם את לארי סאמרס, אחד הכלכלנים הגדולים בעולם לתפקיד הזה, ועוד שמות לא פחות מוכרים. חובתנו לחפש את הכישרונות הגדולים ביותר המצויים בשטח. אני שמח שהוא נענה לבקשתנו לבוא הנה".
 
עוד אמר רה"מ כי "בבריטניה ממנים פעם אחר פעם נגיד שמביאים מקנדה, כי צריך לרתום את האנשים המוכשרים ביותר. אני מאמין שהוא יוביל את בנק ישראל באחריות, בהבנה של הכלכלה החדשה ויאפשר את היציבות של המערכת הפיננסית. צלחנו בעשור האחרון את המשבר העולמי בהצלחה יתרה, ואני בטוח שהוא יצליח לעמוד באתגרים ולאפשר את הצמיחה האדירה של כלכלת ישראל. אנחנו עמלים על הכלכלה כל הזמן, על רפורמות חדשות, ובאותה מידה רוצים להבטיח שיש אדם עם יכולת גבוהה ומקצועיות בראש המערכת".

כחלון: "הייתה בחירה קשה"

השר כחלון, שדיבר מיד אחריו, הצטרף לדברי רה"מ: "כפי שאמר ראש הממשלה, היו ארבעה מועמדים מצוינים, הייתה בחירה קשה, חשבנו לסיים את זה לפני החגים, ואז חשבנו, והפכנו, ובדקנו. נעשתה עבודה אחראית ויסודית. כמו שמנה ראש הממשלה, התפקיד שלנו להסתכל קדימה. אנחנו לא צריכים שיפתור משבר של 2008, אלא שאם יהיה משבר נוסף, הוא יוכל לעמוד בו. פרופ' ירון הוא האיש המתאים לזה".

נתניהו וכחלון. צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו וכחלון. צילום: מרק ישראל סלם


לטענת כחלון, "כלכלת ישראל הגיעה להישגים שלא ידענו בעבר. אתמול התבשרנו שהאבטלה ירדה. הבוקר הייתי במפעל בשדרות שהתרחב. ככה נלחמים באבטלה, לראות תעשייה שיכולה להיות זולה יותר, ומוכנה להישאר בגבול, זה משהו אחר. היום אמרו לי ש'סינוואר, בלונים, או כל דבר לא יזיז אותנו מכאן'. אנחנו משקיעים, מעודדים השקעות, זאת מלחמה באבטלה. מיותר לציין מה זה אדם מובטל. זה אדם שמאבד את הביטחון העצמי, את הכבוד העצמי, מול משפחתו. חשוב לנו לבחור אנשים חשובים ומתאימים, שימשיכו ללכת איתנו יד ביד לכיוון האתגרים. תמיד יהיו אתגרים. תמיד יהיו משימות שנצטרך לפתור. ההוצאות האזרחיות עלו, יותר עובדים סוציאליים שייתנו שירות לשכבות החלשות, יותר מורים טובים, זה צפיפות בכיתות, זה שירותים לאזרח. הכל כדי שיהיה אפשר לקיים קריירה נורמלית".

עוד אמר השר כי "יש אפשרות לצה"ל להתעצם כמו שהוא לא ידע בשנים האחרונות, צה"ל מקבל את כל הדרוש לו כדי למלא את המשימות שלו, על כך יעיד הרמטכ"ל, ראש הממשלה בקבינט, לא נסתרות מאיתנו הבעיות. צה"ל מקבל את הכל עם המינוי של נגיד הבנק, אני מאחל לו שימשיך איתנו, ושיהיה חלק מהמהפכה שמתרחשת, וכפי שאמרתי, אנחנו מסתכלים קדימה, צופים פני עתיד להמשיך ולהגדיל את הצמיחה, להוריד את החוב-תוצר".

על פלוג אמר: "תמיד יש מתחים בין הצדדים, לא תמיד בדרכי או בדרכם של אחרים. היא סיימה את הקדנציה ואני מאחל לה הצלחה בהמשך הדרך. תודה על ההפריה ההדדית. שמרנו על כבוד המועמדים, כל אחד מהם יכול להיות נגיד בלי מאמץ בכלל. אבל בסוף צריך לבחור אחד מתוך ארבעה. זה משדר החוצה שיש הנהגה מלוכדת ואחראית, הנהגה שמבינה את הצרכים ולא צריכה להתלהם כל הזמן. זה מיותר וגורם נזק. הוכחנו פה כיצד אפשר לעבוד בשיתוף פעולה לטובת מדינת ישראל".

פלוג מסיימת כהונה בת 5 שנים

ד"ר קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל היוצאת, הודיעה בחודש יולי לראש הממשלה בנימין נתניהו, כי החליטה שלא להעמיד את עצמה כמועמדת לתקופת כהונה נוספת בתפקיד. כהונתה בת החמש השנים של הנגידה תסתיים, על פי חוק, ב-12 לנובמבר 2018. 

במכתב שמסרה הנגידה לראש הממשלה, ציינה, בין היתר: "זכיתי לעמוד בראש ארגון איכותי ביותר, העושה את מלאכתו במקצועיות, ממלכתיות, ונאמנות, ואשר מממש יום יום את החזון שהציב לעצמו – להיות בנק מרכזי מתקדם, שתורם לשגשוג כלכלת ישראל ואזרחיה".
 
היא הוסיפה כי אז כי "אין זו עת לסיכומים, אולם אני יכולה לומר כבר עכשיו שאסיים את תפקידי תוך תחושת סיפוק רב, היות ולבנק ישראל יש חלק נכבד במצב האיתן וביציבות שהפגינה כלכלת ישראל בשנים האחרונות, כמו גם בניתוח ובהצפת האתגרים המשמעותיים בפניהם נעמוד בשנים הבאות".

הנגידה הדגישה כי תמשיך להוביל את בנק ישראל, על כל תפקידיו, ובפרט את קבלת החלטות המדיניות המוניטרית, עד ליום בו יסתיים תפקידה ותחל הכהונה של הנגיד או הנגידה הבאים.