סקר מקיף לקראת אישור רפורמת העלאת גיל הפרישה לנשים בחוק ההסדרים מגלה כי רק כרבע מהעובדות בגיל 55־62 סבורות כי הרפורמה לטובתן.  את הבדיקה ערכה קבוצת קלי, המתמחה בטיפול באתגרים בתחומי הביטוח הפיננסי, הפנסיוני וביטוחי בריאות וסיעוד, ומעניקה שירות לעשרות אלפי לקוחות פרטיים ולמאות ארגונים, באמצעות מכון דיאלוג.

מהסקר, שנתוניו המלאים הגיעו לידי "מעריב", עולה כי 58% מהנשים העובדות (60% שכירות ו־40% עצמאיות) שנמצאות לקראת גיל פרישה, מתנגדות ליוזמת האוצר להעלות את הגיל מ־62 ל־65. רק 6% מתכוונות לפרוש לפני גיל 62 לעומת 40% שטוענות כי לא יפרשו בגיל זה. עוד עולה מהנתונים כי 28% מהנשים צפויות לפרוש בגיל 65 לאחר יישום הרפורמה.

22% ימשיכו לעבוד, מתוכן 30% מבעלות השכר הנמוך מהממוצע ו־22% מבעלות השכר הגבוה מהממוצע. 50% מאמינות כי הרפורמה היא לרעתן ורק 25% חושבות כי מדובר בצעד שצפוי לסייע להן. 60% חוששות מדחיית הזכאות לקצבת זקנה ביחד עם העלאת גיל הפרישה, 62% חוששות מדחיית הזכאות לקבלת הפנסיה ו־61% חוששות מפיטורים בשל גיל מבוגר בעקבות העלאת גיל הפרישה.

סמנכ"לית תכנון פרישה ופנסיה בקבוצת קלי, ענת עברי: "על מנת לצמצם את הפער מהזזת גיל פרישה, מומלץ לבחון הקדמת קבלת הפנסיה מהתוכניות הפנסיוניות. לרוב אנו רואים כי קיים יתרון כלכלי במצבים אלו, וניתן להתחיל ליהנות מהחסכונות הפנסיונים לפני גיל הפרישה. עבור נשים שממשיכות לעבוד לאחר גיל 62 ושכרן עומד על כ־14,500 שקל, ישנה כדאיות כלכלית להתחיל לקבל קצבה לפני הגעה לגיל פרישה, ובנוסף להמשיך את החיסכון לתוכניות הפנסיה. כך שבפועל אפשר ליהנות מכל העולמות".

ענבל עברי (צילום: ענבל מרמרי)
ענבל עברי (צילום: ענבל מרמרי)


עוד הוסיפה עברי כי "חשוב להבהיר שאין קשר בין האפשרות לקבל קצבה מתוכניות הפנסיה, לבין החלטת הממשלה להעלות את גיל הפרישה ל־65. קבלת קצבה מתוכניות הפנסיה אפשרית כבר מגיל 60 והדבר כדאי כאשר אין הכנסות מעבודה או ההכנסות מעבודה בשיעורי מיסוי נמוכים. מומלץ לבחון את הנושא מול מומחה פרישה שרואה את התמונה הכוללת על מנת להתאים לכל אחת את מה שהכי נכון עבורה".