נציבת הביקורת על הפרקליטות (נבת"ם), השופטת בדימוס הילה גרסטל, שגרה אתמול מכתב חריף ביותר ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, בו היא תוקפת את פרקליט המדינה, שי ניצן, על התנהלותו בעקבות פרשת רצח הילדה תאיר ראדה ומשפטו של הרוצח, רומן זדורוב. במכתב שפורסם לראשונה הערב (שני) בערוץ 10, כתבה גרסטל כי "צר לי שבמקום לקבל את הביקורת, להפנים אותה ולהפיק ממנה לקחים, בחר פרקליט המדינה לתקוף את הכרעתי באופן שעשה, תוך שימוש באמירות לא ענייניות שמטרתן היחידה היא השפעה לא עניינית על שיקול דעתך בסוגיה".



תחילת הפרשה כאשר ראש המכון לרפואה משפטית התבקש להעיד בבית הדין לעבודה לטובתה של ד"ר מאיה פורמן. הדיון עסק בפיטוריה של פורמן מתפקיד בכיר במכון, לאחר שהעידה לטובתו של זדורוב בתיק הרצח, בניגוד לעמדת הפרקליטות. הפרקליטות ביקשה מקוגל להשמיט חלקים בעדותו שתומכים בחוות הדעת של פורמן בתיק זדורוב.



בתפקידה כעומדת בראש הנציבות, מצאה גרסטל פגמים בהתנהלות הפרקליטות. היא קבעה שתצהירו של ד"ר קוגל חתום וגמור, וכי שינוי בו מהווה התערבות בעדותו של עד. פרקליט המדינה ביקש מוינשטיין להתערב ולבטל את חוות דעתה של גרסטל, בטענה כי גרסטל חרגה מסמכותה, שכן המהלך היה המשנות ליועץ המשפטי לממשלה, שאינן נמצאות תחת ביקורת הנציבות.



בעקבות חוות הדעת, כתב פרקליט המדינה ליועץ כי גרסטל חרגה מסמכותה כשביקרה פרקליטה, שפעלה בשליחותו של היועץ, שאינו כפוף לביקורת הנציבות. אתמול התקבלה תגובתה הזועמת של גרסטל. על פי מכתבה, הטענה כי היעוץ אינו כפוף לביקורת "מסתמנת כאחת הטכניקות שאימץ פרקליט המדינה כדי להימנע מביקורת המאמץ האדיר שמושקע על ידי פרקליט המדינה בביטול הכרעתי שבנדון, אמור להדאיג את מי ששלטון החוק חשוב לו".



על הטיעון של הפרקליטות כי על התביעה לדבר "בקול אחד", כך שמי שעומד בראש המכון לרפואה משפטית אינו אמור להעיד אחרת מעמדת הפרקליטות, כותבת גרסטל כי "עמדה זו של פרקליט המדינה מדאיגה ביותר. היא מתעלמת מהעובדות הרלוונטיות לתיק. ד"ר קוגל לא היה עד מטעם המדינה, למרות שהיה משיב בהליך בבית הדין לעבודה, בא כוחה של ד"ר פורמן הוא שביקש זימונו להעיד".



בנוגע לד"ר פורמן כתבה גרסטל: "התנהלות הפרקליטות סביב כניסתה של ד"ר פורמן לעבודתה, לאחר שזכתה במכרז כדין מעוררת תהיות כבדות". לסיכום כתבה כי "אין זה סביר שפרקליט המדינה יפנה, מחד גיסא, חדשות לבקרים ליועץ המשפטי לממשלה ולשרת המשפטים, בבקשות להגנה, לכאורה, מפני נבת"ם, תוך ניסיונות חוזרים ונשנים להצר את צעדיה, ומאידך גיסא, יהיה שותף גם באופן אישי וגם כמנהל, להתעלמות בוטה, עקבית וממושכת, של הפרקליטות מהוראות היועץ המשפטי לממשלה ושרת המשפטים, אשר הקימו את נבת"ם".



תגובת הפרקליטות: "צר לנו כי המכתב נמסר לתקשורת בטרם הספיק פרקליט המדינה לקרוא אותו. מכל מקום, מדובר במחלוקת מקצועית בשורה של נושאים בין פרקליט המדינה לנציבה. צר לנו שהנציבה, לאחר שהיועץ המשפטי בהחלטת ביניים הנחה את הפרקליטות שלא לפעול בהתאם להחלטתה, עברה להטחת האשמות במישור האישי. אין בכוונת הפרקליטות לפעול בדרך זו והיא תמתין להחלטתו הסופית של היועץ בעניין".



בארגון הפרקליטים הגדילו לעשות ואמרו כי דבריה של גרסטל אינם מאפשרים לה להמשיך בתפקידה: "האופן בו בחרה הנציבה להשתלח בפרקליט המדינה ובפרקליטות כולה מצביעה לדעתנו על איבוד עשתונות מוחלט וחציית קוים מצד עובדת מדינה בכירה נגד מערכת שלטון החוק. ההתנצחויות וההתכתשויות שמנהלת הנציבה נגד הפרקליטות בחודשים האחרונים, כמו גם העוינות העולה בבירור ממכתב זה אינם מאפשרים לה להמשיך בתפקידה, הדורש אובייקטיביות ויחסי עבודה תקינים עם מבוקריה".