פרשת הולילנד תגיע היום (שלישי) לסיומה הרשמי והסופי. בשעות הבוקר ייכנס ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט אל אולם ג' שבבית המשפט העליון, שם יגלה אם בקרוב מאוד ייכלא מאחורי סורג ובריח. אתמול העביר אולמרט את רוב שעות היום במשרדו שבתל אביב (הצטרפו לעדכון חי מבית המשפט). את הפגישות, שנקבעו לו מבעוד מועד הוא ביקש שלא לבטל, ובין לבין זכה לשיחות עידוד ותמיכה. במהלך היום הוא נפגש עם צוות ההגנה שלו לארוחת צהריים. "עברה עליו שנה לא קלה של ציפייה ומתח", אמרו אמש מקורביו של אולמרט ל"מעריב־השבוע", "הוא מתוח מאוד וגם הסביבה שלו במתח גדול. יש ציפייה גדולה מאוד שהערעור נפל על אוזניים קשובות".



בסביבתו של ראש הממשלה לשעבר ביקשו להזכיר את המשפט שעליו חזר אולמרט כמה פעמים במהלך השנים האחרונות: "הוא מעולם לא ביקש שוחד ולא קיבל שוחד מאף אדם". את אמיתותו של המשפט הזה בחן בקפידה ההרכב המורחב של חמשת השופטים שדנו בערעור: סלים ג'ובראן, ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית וצבי זילברטל.



ההכרעה תישמע היום בסביבות השעה תשע וחצי בבוקר, ובמרכזה יחליטו שופטי העליון אם לקבל, לדחות או לקבל חלקית את הערעור שהגישו כלל המורשעים בפרשת הולילנד ובהם גם ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי, מהנדס העיר לשעבר אורי שטרית, חבר מועצת העיר לשעבר אליעזר שמחיוף, איש העסקים דני דנקנר, היזמים הלל צ'רני ואביגדור קלנר, ומאיר רבין, ששימש עוזרו של עד המדינה המנוח שמואל דכנר.



אם יידחה ערעורו של אולמרט הוא יחל בקרוב לרצות את שש שנות המאסר שגזר עליו שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן. אפשרות נוספת היא כי ירשיעו אותו באחת משתי עבירות השוחד שבהן הורשע ויזכו אותו מהשנייה, אז יופחת עונשו. השופטים גם יכולים להחליט שהוא אשם בשני הסעיפים ובכל זאת לקבוע כי יש מקום לגזור עליו עונש קל יותר. כל אחת מהאפשרויות הללו, כולל האפשרות שיזוכה לחלוטין, נלקחת בחשבון. גם בפרקליטות במתח שיא לקראת ההכרעה במשפט, שגבה מהם משאבים רבים. משמעותו של זיכוי מוחלט תהיה עבורם רעידת אדמה של ממש.



בערעור שהגיש טען אולמרט, באמצעות עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב סבאג, כי בית המשפט המחוזי שגה כאשר הסתמך על עדותו של עד המדינה, שמואל דכנר. הערעור הצביע על חוסר אמינות לכאורה בעדותו ועל הבעייתיות בכך שבעקבות מותו של דכנר לא ניתן לבאי כוח הנאשמים לחקור אותו חקירה נגדית. בתשובת הפרקליטות לערעור נכתב כי "הכרעת הדין מבוססת בראש ובראשונה על ראיות עצמאיות, שאינן תלויות בעד המדינה".



הערעור קרא תיגר על החלטתו של השופט רוזן, שהרשיע ב־2014 את אולמרט בשתי עבירות של לקיחת שוחד - קבלת סכום של 500 אלף שקל מעד המדינה דכנר, באמצעות אחיו של ראש הממשלה לשעבר יוסי אולמרט, וקבלת 60 אלף שקל מעד המדינה באמצעות אורי מסר ושולה זקן, בפרשת הזרע. השופט רוזן קבע בפסיקתו כי "יש בכוחה של עדות עד המדינה להבריק ולהאיר הפסיפס העובדתי הנסיבתי המושלם, שנבנה בבית המשפט". רוזן כזכור גזר על אולמרט שש שנות מאסר, אך בספטמבר 2014 קיבל בית המשפט העליון את בקשת המורשעים לעיכוב ביצוע גזר הדין, לצורך הגשת ערעור.



מי שתעקוב מחר ודאי בדריכות רבה אחר הכרעת שופטי העליון היא מנהלת לשכתו ויד ימינו לשעבר של אולמרט, שולה זקן. זקן כבר הספיקה לסיים את ריצוי העונש שנגזר עליה בפרשת הולילנד – 11 חודשי מאסר – פחות שליש שנוכה לה. היא הורשעה בשורת סעיפים של קבלת שוחד מעד המדינה בסכום של כמעט חצי מיליון שקל ובהלבנת הון.