בית המשפט גזר היום (חמישי) מאסר עולם על הנער בן ה-17, ו-21 שנים על הנער בן ה-16 שהורשעו ברצח הנער מוחמד אבו חד'יר בשנת 2014.על פי כתב האישום שהוגש ביולי 2014, תושב אדם, יוסף חיים בן דוד, יחד עם שני הקטינים, חטפו, הכו והציתו למוות את הנער בן ה-16 במהלך חודש יוני בשנה 2014 במותו על רקע לאומני.



עוד נגזר על הנער בן ה-17 כי עליו לפצות את משפחת זלום בסכום של 5,000 שקלים ואת משפחת אבו ח'דיר בסכום של 30 אלף שקלים. על הנער בן ה-16 נגזר עוד מאסר על-תנאי של שנה. כמו כן הוחלט כי עליו לפצות את משפחת אבו ח'דיר בסכום של 30 אלף שקלים, זאת בניגוד לדעתו של השופט רפי כרמל שטען  כי גם עונשו של נאשם זה צריך לעמוד על מאסר עולם. לדעת השופט כרמל "בנסיבות בהן נחצו כל גבולות החוק והמוסר גם יחד, נדחים השיקולים האישיים כנגד האינטרס הציבורי והצורך בהרתעה נטולת פשרות. כזוועת המעשה – כך חומרת הענישה, אף בנסיבותיו האישיות הנאשם. לפיכך, דעתי היא כי יש לגזור גם על נאשם זה מאסר עולם".



השלושה הואשמו גם בניסיון חטיפה של ילד בן 7 משכונת בית חנינא ביממה שקדמה לאירוע הרצח, ובניסיון לשרוף מכוניות של פלסטינים וחנות. הרצח שהתבצע לאחר אירוע החטיפה של שלושת הנערים בקיץ שעבר ובכתב האישום נכתב כי בן דוד היכה את אבו חד'יר לפני שהוצת ואמר לו, "זה בשביל שלהבת פס, זה בשביל משפחת פוגל, זה בשביל שלושת הנערים החטופים".



אביו של מוחמד אבו חד'יר בבית המשפט, היום. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90



אמו של אבו ח'דיר, סוהה, זעמה על החלטת השופטים, שלא הטילו מאסר עולם לכל החיים על השניים. האב, חוסיין, אמר: "אנו נערער לעליון על גזר הדין. צריך להרוס להם את הבתים".



לאחר מתן גזר הדין מסרה הפרקליטות כי בית המשפט גזר עונש חמור ביותר על הנאשמים. "גזר הדין מבטא את חומרת העבירות שביצעו הקטינים - רצח נער חף מפשע בן גילם, שחייו נגדעו באחת באכזריות קיצונית וניסיון לחטוף ילד נוסף. הרצח המחריד בוצע ממניעים אידאולוגיים. אבו חדיר נרצח אך ורק על שום היותו ערבי. המקרה מהווה המחשה חדה ונוקבת למקומות הנוראים אליהם ניתן להגיע כתוצאה מפעולות ההסתה במרחב הציבורי- המרעילות את הנפש וגוררות צעירים לפשעי שנאה ונקם בחפים מפשע". 



עוד הוסיפו מפרקליטות כי טענו לעונש המקסימלי של מאסר עולם, חרף היותם קטינים. "דינו של הנאשם הבגיר טרם הוכרע, אולם במידה ויורשע גם במקרה שלו, תטען הפרקליטות לענישה מחמירה. בגזר הדין שניתן היום קיבל בית המשפט את עמדת הפרקליטות וקבע שהעונש הראוי לנאשמים הוא מאסר עולם וכי במקרים של עבריינות אידאולוגית, המסר ההרתעתי מהווה שיקול מרכזי ברכיב הענישה, זאת, בין אם מדובר בטרור יהודי ובין אם בטרור ערבי".





"דורשים שוויון"



בחודש שעבר אמרה אמו של אבו חד'יר, "החיים שלי הלכו יחד איתו", בכניסה לדיון בטיעונים לעונשם של שני הנערים שהורשעו בחטיפתו וברצח בנה, בבית המשפט המחוזי בירושלים. המדינה ביקשה מבית המשפט לגזור עונש של מאסר עולם על כל אחד מהשניים, ששמם אסור בפרסום בשל היותם קטינים. במהלך הדיון נשאו דברים הוריו של אבו חד'יר וכן אמו של הנער שהיה בן תשע כשהחבורה ניסתה לחטוף אותו, יממה לפני הרצח.



חוסיין אבו חד'יר, ביקש מהשופטים במהלך דיון לגזור מאסר עולם על רוצחי בנו ולהרוס את ביתם. "באתי לדבר על הפושעים ששרפו את הבן שלי, הנאצים החדשים", אמר האב. "אחרי שחטפו ושרפו את הבן שלי כל החיים שלנו השתנו. הם שרפו את מוחמד פעם אחת, אבל אנחנו נשרפים יום יום".



האב סיפר על שגרת החיים של המשפחה מאז הרצח. "תלינו את התמונות של מוחמד בכל הכניסות של הבית. היינו זקוקים לכדורים פסיכיאטריים כדי לחזור לתפקד, אחיו ישן איתו בחדר ועכשיו פוחד לישון שם. אשתי צועקת בלילה מתוך שינה. הפסקנו ללכת לחתונות, הילדים מפחדים. בחיים לא חשבנו שיקרה דבר כזה. הלקוחות היהודים שלי באים אלי ושואלים 'אתה שונא אותנו?' אני אומר להם לא, אהלן וסהלן, תבואו. אבל אני שונא את אלו ששרפו את הבן שלי".



אמו של מוחמד אבו חד'יר בבית המשפט, היום. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90



האב פנה לשופטים ואמר: "אני מבקש להעניש אותם בעונש הכי חמור ולהרוס להם את הבית, כמו שעושים לערבים. אם אתם אומרים שאנחנו במדינה דמוקרטית, אז צריך להיות שוויון בעונש. אם היו הורסים להם את הבית, משפחת דוואבשה לא היתה נשרפת".



סוהה, אמו של מוחמד אבו חד'יר, הטיחה בנערים: "מוחמד בגיל שלכם, למה עשיתם לו ככה?", היא תיארה, "הרגשה של אמא שהבן שלה הלך ולא יחזור, אם שלא ראתה את בנה אפילו כשקברו אותו. החיים שלי הלכו איתו. הבן שלי היה כל החיים שלי". גם האם תיארה בכאב כיצד רצח בנה הפך את חיי המשפחה. "אני לא סובלת לראות את הבית, לא סובלת לראות את הילדים. מישהו מדבר אני צועקת עליו, מישהו שר, אני אומרת לו 'אל תשיר'". לדבריה, "אני ישנה שעה וחצי בלילה, הבן שלי בגיל 14 ישן לידי. היום אני מפחדת על הילדים שלי".



התובע, עורך הדין אורי קורב מפרקליטות מחוז ירושלים, ציין כי מדובר בצעירים נורמטיביים ואינטליגנטיים. עם זאת הדגיש כי למרות שמי שהוביל אותם היה אדם בוגר, יוסף חיים בן דוד הנאשם השלישי ברצח שההכרעה בעניינו נדחתה בינתיים, "היו להם הרבה פתחי מילוט להפסיק את האירוע, שהם לא ניצלו".