אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, מני נפתלי, שזכה היום (רביעי) בתביעתו בבית הדין לעבודה ב-173 אלף שקלים, אמר במסיבת עיתונאים: "ראש הממשלה מנע ממני להביא פרנסה הביתה ועדיין שמרתי על קור רוח".



נפתלי התייחס לפגיעה האישית בו מצד ראש הממשלה, בנימין נתניהו ואשתו שרה ואמר כי "אתם רואים בן אדם כמוני, אזרח מן השורה שפגעו בו, אם זה ראש הממשלה שהעלה אותי לכותרות ואשתו טענה שהפכה אותי לסלב. אני בן אדם חזק שעברתי הרבה". בהמשך דבריו מסר נפתלי שבכוונתו להוציא ספר ורמז שיהיו בו גם דברים על תפקודו של נתניהו כרה"מ: "לא הוצאתי דברים במשפט על תפקוד רה"מ. לא הקלטות, רק האמת שלי. אני לא כאן כדי לפגוע בו".



לדברי נפתלי אין דבר אחד בפסק דין שסותר את גרסתו. "דוד ניצח פה את גולית. תודה לאזרחים שתמכו בי. כרגע אני מודה לחצי מהעם שתמך בי". הוא יצא נגד הטענה שגורמים פוליטיים מהשמאל וממפלגת העבודה הובילו אותו. "משפחתי הם מצביעי ליכוד, אמא שלי ואבא שלי הצביעו לליכוד, איך אפשר להגיד את זה? הם פגעו במצביעי ליכוד", אמר נפתלי והוסיף: "בטוח שיהיו עוד תביעות".



עורכת הדין נאוה פינצ'וק אלכסנדר שייצגה את נפתלי אמרה כי "פסק הדין שניתן היום צריך לשמח עובדים ומעבידים. כל אזרח בישראל צריך לדעת שאי אפשר לפגוע ולהתעמר בעובדים. אף אחד הוא לא מעל החוק, כולל אשת ראש הממשלה. ביום הזה נעשה צדק".



עו"ד נעמי לנדאו, פרקליטתו של מני נפתלי הוסיפה כי "משפחת נתניהו ומקורביה ניסתה לספר סיפורים על כך שמשתמשים בגברת נתניהו כדי לפגוע בראש הממשלה. הגברת הראשונה היא לא אחרת מאשר מעסיקה המתעמרת בעובדיה כאילו היו רכוש. למרבה הצער מני נפתלי לא לבד. עובדים אינם רכוש של המעסיק, ברגע זה, זהו יום עצוב לישראל, לאחר שהוכח בבית הדין מעל לכל ספק כי המעסיק מספר אחת, גברת נתניהו ומר נתניהו מתעמרים בעובדים".



בתגובה לפסק הדין בעניינו של נפתלי, ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "אנו לומדים את פסק הדין ושוקלים אם יש מקום לערער עליו". 




ניצחון לאב הבית בבית הדין לעבודה



כזכור, נפתלי הגיש תלונה לבית המשפט לעבודה לאחר שטען כי הופרו תנאיו כעובד במקום, וכי סבל לאורך הדרך מהתנהגות שפגעה בו. נפתלי זכה בסכום של כ-173 אלף שקלים, 75 אלף ש"ח מהם על הפרת חוק איסור לשון הרע, 80 אלף ש"ח בגין עוגמת נפש ועוד הוצאות משפט, שישלימו את הסכום.



בפסק הדין נכתב כי "התובע עבד כאב בית במעון ראש הממשלה במשך כ-20 חודש, מ-2011 ועד אוגוסט 2012, אז התובע התפטר מעבודתו במעון. לטענתו הבטיח לו מר סיידוף, סמנכ"ל מבצעים ונכסים במשרד ראש הממשלה כי יקבל תקן קבוע בתפקידו זה, וכי מדובר בהבטחה מנהלית שהופרה. לחלופין, טוען התובע כי הוטעה לחשוב כי יקבל תקן כאמור, והתקשר בחוזה מתוך אמונה כי המבטיח יעמוד בהבטחתו ולא כך היה".



שרה נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם
שרה נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם



השופטת דיתה פרוז'ינין מתחה ביקורת חסרת תקדים על אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו: "מדובר בהתנהגות מטרידה ומשפילה שאינה פיזית, המופנית כלפי עובדים באופן חוזר ונשנה. התנהגות זו נושאת פנים רבות ובכלל זה פגיעה בעובדים באמצעים מילוליים (צעקות ביקורת לא מוצדקת וכד'), פגיעה במעמדם של העובדים ומתן משימות משפילות, ניטור יתר, בקרת יתר, דקדקנות יתר, הפגנות שליטה והתנהגות אימפולסיבית והרסנית. אין מדובר במקרה חד פעמי אלא בחשיפה מתמשכת למעשים מעין אלה".



לפני בית הדין הובאו עדויות רבות המצביעות על כך שבמעון שררו תנאי העסקה פוגעניים בגין התנהגותה של גברת נתניהו ויחסה אל העובדים. אלה כללו דרישות מוגזמות, העלבות, השפלות והתפרצויות זעם. כמו כן נדרשו העובדים לעבוד שעות רבות וחריגות. בשל כל אלה תחלופת העובדים במעון ראש הממשלה הייתה גבוהה, ושרר בה מחסור כרוני בכוח אדם. היותו של המעון סביבת עבודה ייחודית ומורכבת אינה מצדיקה העסקה פוגענית.



לאחר הזכייה אמר נפתלי: "ידעתי שאנצח. פסק הדין לא בא לי בהפתעה. הסכום לפיצויים לא משנה לי כי אני בחובות הרבה יותר גדולים מהמשפט הזה, אבל זו רק תחילת הדרך מבחינתי. אני ממתין עוד לתביעות דיבה נגד כל מי שדיבר עליי. מבחינתי זה רק ניצחון קטן בדרך".