סאגת הגז בתחנה משמעותית: ראש הממשלה בנימין נתניהו הופיע היום (ראשון) בדיון בבג”ץ בניסיון להגן על מתווה הגז. נתניהו ניסה להסביר את הסעיף הביטחוני שבהפעלת סעיף 52 העוקף את הממונה להגבלים עסקיים. "אנחנו ברגע מכונן. העברנו מתווה וחברות ענק באות. זו נקודת שויון משקל. הצלחנו לצאת מבירא עמיקתא ואם נחזור אחורה ניפול לתוך התהום. המשקיעים לא יחכו לנו, הם ילכו למקומות אחרים, לאויבים שלנו. אנחנו נסמכים על אסדת גז אחת שמאויימת כל הזמן ביטחונית וכבר הותקפה בצוק איתן. מצב זה של אסדה אחת מעמיד את ישראל בסכנה לביטחון האנרגטי שלה", אמר ראש הממשלה.

נתניהו הפתיע ואמר כי בכוונתו להעביר את הגז הטבעי גם לרשותם של הטורקים והפלסטינים: "בצד המדיני, אני מבקש להשתמש בגז כמנוף לתמיכה בבנות בריתנו במזרח התיכון. אנחנו רוצים לספק גז ליוון, לקפריסין, לטורקיה, לפלסטינים וגם לאיחוד האירופי. נפגשתי עם סגן הנשיא ביידן בדאבוס וחלק מהדיון שלנו נסוב סביב הנושא הזה".



בפן הכלכלי, אמר נתניהו כי "כל עיכוב בצומת הקריטי יביא לקריסת המתווה כולו ולנזק קשה למדינה. כדי להרגיע חששות בנוגע לסעיף 52 אני רוצה לומר כמה מילים על הרפורמות לצמצום ריכוזיות. הובלתי רפורמות לתחרותיות במשק. תחרות בטלפונים סלולריים בתחבורה הציבורית ובתעופה, בשוק האשראי וכמובן ועדת הריכוזיות שאותה יזמתי לפני המחאה החברתית. איני זקוק לדחיפה כדי לצמצם ריכוזיות ותחרותיות במשק. השקעתי מאבק עצום במלחמה באינטרסים זרים".


נתניהו אמר בפתח דבריו כי הוא "מודה על ההזדמנות להופיע כאן. זו הפעם הראשונה שבה ביקשתי להופיע בבית משפט במהלך עשר שנות כהונתי. זו פעם ראשונה בתולדות המדינה שראש הממשלה מבקש להופיע כאן. פעם ראשונה בחיי שאני בבית משפט".
 
"אני מופיע כאן כראש ממשלה וכשר כלכלה שהפעיל את סמכות סעיף 52. איני משפטן אך נמסר לי שהנושאים המשפטיים נידונו בהרחבה. אני מייחס חשיבות עצומה לפיתוח מאגרי הגז מבחינת סיכויים וסיכונים בנושא. אנחנו בדקה ה-90 מבחינת מימוש פוטנציאל הגז. כל עיכוב יביא לתוצאות קשות שבספק אם ניתן לגבור עליהן", הזהיר נתניהו.
 
"הבקשה התקדימית שלי להופיע כאן אישית - מטרתה להראות חשיבות אדירה שמייחס למתווה הגז לא רק לכלכלה אלא לביטחון", הסביר ראש הממשלה.

"אנחנו נדרשים עכשיו לדבר מרכזי והמילה הזאת היא אמון. אמון של חברות בינלאומיות, משקיעים זרים, של הבנקים ועוד. איבדנו אמון זה בשנים האחרונות ורק לאחרונה התחלנו לשקמו. השקעות כאלה מחייבות חוזים ארוכי טווח לפיתוח השדות", הסביר נתניהו ושאל - "מדוע איבדנו את האמון? כי עשינו שינוי במדיניות שלנו.

נתניהו פירט על "שישה שינויים שגרמו לטלטלה עזה בשוק: ועדת שישינסקי, ועדת צמח שהגבילה יצוא, המתווה שהטיל הגבלות על חברות, הממונה שחזר בו, עשינו דברים חשובים אבל יש גם מחיר כבד. ערערנו אמון של חברות האנרגיה, הבנקים והמדינות שאמורות להיות הלקוחות שלנו. במהלך כל הדברים שמניתי פשוט עזבו אותנו והלכו לשדות זרים. איש לא בא. ומה שקרה שפיתוח שדות הגז נפסק. אנחנו ברגע מכונן. העברנו מתווה וחברות ענק באות. זו נקודת שויון משקל. הצלחנו לצאת מבירא עמיקתא ואם נחזור אחורה ניפול לתוך התהום".
 
בתוך כך, המשטרה מנעה כניסת פעילים לאולם בית המשפט ועכבה שניים לחקירה. זאת על אף שלא נמסרה מראש הודעה על פיה תיאסר כניסת פעילים. הפעילים המשיכו להפגין באיזור המאושר, מול הכניסה לבית המשפט.
 
נתניהו יכול לשאת את דבריו לאחר שהגיש כמתחייב בחוק תצהיר ובו פירוט עמדתו בנוגע לצורך באישור המתווה. עיקר עמדתו: המתווה הוא החלופה הטובה ביותר לביטחון המדינה, הוא יתרום ליחסי החוץ וגם יסייע בהגדלת מגוון מקורות האנרגיה.

שופטי ההרכב הם אליקים רובינשטיין, סלים גו'בראן, אסתר חיות, עוזי פוגלמן ונועם סולברג. בעתירה לבית המשפט נטען שהליך אישור המתווה לא היה תקין, וההחלטה שהתקבלה בעניין המתווה בממשלה הייתה בלתי סבירה ובלתי מידתית. 
 
נתניהו הופיע בפני הרכב של חמישה שופטי בג"ץ שידונו בעתירות נגד מתווה הגז. כזכור, ראש הממשלה הגיש בשבוע שעבר תצהיר לבג"ץ ובו פירט את נימוקיו להפעלת סמכותו מכוח סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים. נתניהו הדגיש אז כי "אני סבור שללא המתווה, על כל מרכיביו העיקריים, ייגרם נזק של ממש לביטחון ולכלכלת המדינה, ויוחמצו הזדמנויות משמעותיות בתחום יחסי החוץ שלה. מבחינתי, אין מתווה ריאלי אחר‭."‬ 

בתצהיר הזהיר ראש הממשלה נתניהו כי "עיכוב בפיתוח האחזקות יותיר את המדינה עם אסדת גז טבעי אחת בלבד, זו שמשמשת את תמר ומאוימת מבחינה ביטחונית, ללא כל חלופה‭."‬ נתניהו הוסיף כי מצב זה מסכן את ביטחון מדינת ישראל ובכלל זה את הביטחון האנרגטי שלה, כיוון שכבר כיום כמחצית מהחשמל בישראל מיוצר מגז טבעי‭. 
 
בתוך כך, התכנסו פעילי "מגמה ירוקה" ומטה מאבק הגז הטבעי להפגנה מחוץ לבית המשפט העליון לקראת עדותו הצפויה של נתניהו. "התעקשות נתניהו לייצג את המדינה בתשובתה לעתירות היא אקט כוחני וחסר תקדים, שכל מטרתו לאיים על השופטים, ולשדר להם מסר שהתערבות בג"צ בעניין 'כלכלי' ו'טכני', לכאורה, היא חריגה מסמכותם" אומרים מארגני ההפגנה.

"הציבור חייב להתעורר". המפגינים מחוץ לאולם. צילום: מטה מאבק הגז
"הציבור חייב להתעורר". המפגינים מחוץ לאולם. צילום: מטה מאבק הגז


מארגני ההפגנה הוסיפו: "אל מול משחקי הכח של האליטה הפוליטית והמשפטית, הציבור שוב מוצא את עצמו מודר מהתהליך. בג"צ כבר הספיק לדחות את בקשת מטה מאבק הגז לחקירה נגדית. הגז הטבעי הוא משאב ציבורי ויש לנהל אותו כך שישרת את האזרחים ולכן אנחנו ממשיכים במאבק". עומרי בללי, מנהל מאבק הגז מטעם מגמה ירוקה, הוסיף כי  "במציאות בה ראש הממשלה מתעקש לשרת את בעלי ההון הציבור חייב להתעורר ולהילחם על מה שמגיע לו. אנחנו כאן לריצת מרתון, לא משנה מה יפסוק בג"צ".

גלאון לבג"ץ: "אפשרו את שידור העדות של נתניהו" 

 

אתמול פנתה יו"ר מרצ זהבה גלאון לבג”ץ, באמצעות משרד עורכת הדין דפנה הולץ־לכנר, בבקשה לקבל את הזכות לחקור חקירה נגדית את נתניהו. “בנסיבות כל כך לא שוויוניות אלו וכדי שהצדק יוכל להיראות וגם להיעשות, אני פונה לבג”ץ בבקשה לחקור את המצהיר, יהיה מעמדו רם ככל שיהיה”, אמרה

הולץ־לכנר הוסיפה בבקשה לשופטים: “בידי ראש הממשלה מצויים יתרונות דיוניים רבים מעצם מעמדו וכובד משקלו. ברצותו הוא מגיש חומרים חסויים וברצותו הוא מבקש להישמע, פיזית, בפני כבודכם, על כל ההשלכות כבדות המשקל של עצם המאורע הנדיר והמכונן שיש בכך. העותרים הם חסרי מידע על אודות החומרים החסויים המוגשים, חסרי מידע בשאלה המקדמית המתחייבת והיא אם חסיונם של מסמכים אלו אכן מוצדק והם חסרי יכולת להזים טענות מטענות שונות הנטענות במסגרת תצהירו של ראש הממשלה”.

בית המשפט טרם השיב בעניין בקשת החקירה הנגדית. כמו כן הוא דחה עתירות להגדלת הרכב השופטים ועתירה נוספת לאפשר שידור ישיר מעדות ראש הממשלה.

לאחר מתן עדותו יופיע נתניהו בישיבת הממשלה כשעל הפרק ההצעה לשינוי מתכונת הפסקת כהונתם של בכירים בשירות הציבורי. הכוונה היא להעביר את האחריות על הפסקת הכהונה מוועדת טירקל לנציבות שירות המדינה.