"תעשו משהו בעניין מקרי הרצח על רקע כבוד המשפחה במגזר הערבי", כך אמר המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליקים רובינשטיין, לחברי הכנסת מהרשימה המשותפת. השופט בחר להעלות את הנושא דווקא במהלך דיון שאינו קשור לעניין - בעניינו של העציר המנהלי שובת הרעב, מוחמד אלקיק.



השופט פנה אל חברי הכנסת חנין זועבי, ג'מאל זחאלקה ואוסאמה סעדי, שנכחו בדיון, "בתור מנהיגי הציבור הערבי" ואמר להם: "תעשו משהו בעניין כבוד המשפחה. יש לנו הרבה תיקי רצח על כבוד המשפחה". חברת הכנסת חנין זועבי העירה לו כי "איננו קוראים לזה אפילו רצח על כבוד המשפחה". השופט יצחק עמית חיזק את דבריה של זועבי והזכיר כי "אני כיניתי את זה 'רצח על אי-כבוד המשפחה".



מאז החלה 2016, בחודש וחצי בלבד, נרצחו שתי נשים מהמגזר הערבי. רנין רחאל מזרזיר, שאחיה מואשם ברציחתה וסמירה איסמעיל מכפר ראמה, שטרם נתפס חשוד ברציחתה. ב-2015 נרצחו לפחות שמונה נשים, על פי החשד על ידי קרובי משפחה. מכאן, ככל הנראה, מגיעה ההערה של השופט רובינשטיין.



מסיעת הרשימה המשותפת נמסר כי "אין רצח על כבוד. זה רצח בלי כבוד. אין כבוד לרצח, ולכן אנחנו בעד החמרה בענישה. אנחנו בעד נידוי חברתי וחרם חברתי על מי שמגלים אלימות נגד נשים וגם על מי שיודע על אלימות נגד נשים – אבל שותק". חברי הכנסת מפנים אצבע מאשימה כלפי המשטרה. "מסתבר שב-80 אחוז מהמקרים, הנשים התלוננו לפני הרצח, והמשטרה הפקירה אותן", נמסר.



הדיון אתמול בעניין אלקיק, השובת רעב מעל 80 יום, התקיים לאחר שהוא סירב להתאשפז בבית חולים במזרח ירושלים. במקום זאת, הוא מבקש להתאשפז בבית חולים ברמאללה. השופטים שמעו את טיעוני הצדדים והודיעו כי ימסרו את החלטתם במועד מאוחר יותר.