כתב אישום חדש הוגש אתמול נגד מרגל האטום מרדכי ואנונו, ובו האשמות לכך שהפר את תנאי שחרורו כשנפגש עם זרים, עבר דירה מבלי להודיע, והעניק ראיון לערוץ 2. פרקליטו של ואנונו, עו"ד אביגדור פלדמן, שוחח הבוקר (שני) עם ניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM", ואמר: "זה אחד מכתבי האישום ההזויים ביותר שראיתי. המפגש עם ה'זרים', שני אמריקאים, התקיים בשנת 2013 ולא היה בו כלום, לא נמסרו סודות ושום דבר. אם הוא היה מדבר על סודות מדינה, כבר היינו רואים את זה".



עוד הוסיף כי "ואנונו, כפי שעולה מכתבי האישום שמוגשים נגדו, מפוקח יום ולילה, מימין ומשמאל. אני מניח שיש רחפן מעל ראשו שבודק כל הזמן כל תנועה של ההתנהגות שלו. לפי מנסח כתב האישום, ואנונו עבר על האיסור ה'צפון-קוריאני' שלו, שלא לדבר עם זרים על שום נושא".



על הטענה כי ואנונו עבר דירה מבלי להודיע, אמר: "האישום השני הוא אחד המגוחכים ביותר שראיתי, שנאסר עליו לשנות כתובת בלי להודיע למשטרה קודם. ואנונו לקח את הספה והארון שלו ועבר מקומה ב' לקומה ג' בה הוא גר. הרחפן הבחין בכך כמובן, ומיד הוגש כתב אישום על זה שהוא שינה דירה. דירה איננה כתובת, דירה היא דירה, ולכן זהו עוד גיחוך". על האשמה השלישית, לפיה הוא העניק ראיון לערוץ 2, אמר: "זה לא איזה ערוץ מחתרתי של חובבי הפצצה האטומית, אלא מהדורת חדשות מרכזית. כל הראיון הועבר לצנזורה וכל מה שפורסם עבר את אישורה, עכשיו פתאום נזכרים להגיש נגדו כתב אישום על דברים שאמר, ומדגישים שהם התפרסמו גם קודם, אלה לא דברים חדשים".





הראיון של שמעון פרס


כמו כן התייחס לראיון של הנשיא לשעבר שמעון פרס לשר החינוך לשעבר שי פירון: "לשמעון פרס יש ודאי ידע על נשק גרעיני או על מהות הפעילות במכון בדימונה, הרבה יותר ממרדכי ואנונו, שהיה שם טכנאי. בראיון פרס אמר 'בן גוריון אמר לי תשיג לנו נשק גרעיני, אחר ישמידו אותנו'. אני לא האמנתי כשמעתי את זה. גם סאדאת, כשבא לישראל, אמר 'הרי יש לכם נשק גרעיני', ואף אחד לא אמר על זה כלום".



משעל ציין שואנונו הפר את הוראות החוק הנוגעות לשחרור שלו, ועו"ד פלדמן ענה: "זו קטנוניות במידה שלא ניתן לשער. כיבוד החוק וחוזקו הם כאשר הוא רציני ואמיתי. כאשר החוק עושה צחוק מעצמו, ויש בו הוראות אינסופיות, על כל תנועה שאתה עושה, אתה יכול להיתקל בזה שהפרת. אני לא מאמין שהשב"כ חושב שהוא מהווה סיכון, כי אז השב"כ הוא לא אותו גוף רציני שהוא מתיימר להיות. אבל מי שבעיקר רודף את ואנונו היא הרשות לאנרגיה אטומית, שמחזיקה בתיק ואנונו ומגיעה לבתי המשפט".


"לא מאפשרים לו לצאת מכאן"


"יש פה נקמנות בתיק ואנונו", הדגיש עו"ד פלדמן. "לפני חצי שנה התקיים דיון בבית המשפט העליון, בו ביקשנו להפסיק את תוקף הצווים שאוסרים את יציאתו לחו"ל ושיחות עם זרים. בשיחות עם זרים בוצעה הקלה. בעניין היציאה מהארץ, אמרה הפרקליטות ברצינות תהומית שמתקיימת חקירה סמויה, ועד שהיא לא תסתיים, הם מבקשים לא לדון בצווים. חשבתי כבר שואנונו הקים בדירתו מעבדה לייצור נשק גרעיני, אבל התברר שהחקירה עוסקת בפגישה ההיא מלפני שנתיים-שלוש עם שני הזרים, העברת הדירה והראיון לערוץ 2. זה נוצר כדי למנוע מבית המשפט העליון לבטל, אחרי 11 שנה, את הצווים שמגבילים את ואנונו ולאפשר לו להמשיך את חייו". 

לסיום אמר עורך הדין: "הוא בן אדם. הוא מסר סודות שפורסמו ב'סאנדיי טיימס' וישב 18 שנה בכלא, חלק מהן בבידוד מוחלט שגרם לו נזק נפשי שלא יתואר. מאז שיצא, כבר 11 שנה, לא מאפשרים לו לצאת מכאן, לעזוב אותנו, ואותנו ממנו. הוא רוצה לחיות את חייו, התחתן לפני כשנה עם בחורה נורווגית, מומחית לתנ"ך שהגיעה לארץ כדי לחקור את התנ"ך. די עם ואנונו, תעזבו אותו".

עריכת תוכן 103FM: אסף נבו