נשיא המדינה לשעבר משה קצב הגיש הבוקר (שני) לבית המשפט המחוזי בלוד בקשה להארכת משך הזמן שניתן לו לערער על החלטת ועדת השחרורים שליד שרות בתי הסוהר. לאחר מכן הודיעה המדינה לבית המשפט שאינה מתנגדת לבקשה של קצב לארכה. בהקשה הוגשה לאחר שבחודש שעבר דחתה הוועדה את בקשתו של קצב לנכות שליש מהמאסר שמרצה לאחר שהורשע באונס. אתמול החליט הנשיא לשעבר, בעצת מקורביו, שלא לפנות לבית המשפט במסגרת מלחמתו להשתחרר מהכלא ולהמתין להחלטת נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שלו הוגשה בקשה לחון את קצב. קצב עשה זאת בניגוד לעצת פרקליטיו, שסברו כי יש למצות את הליך הערעור לבית המשפט.  



פרקליטיו של קצב כבר הכינו לבית המשפט ערעור בן 22 עמודים. במסמך צוין כי אין חובה על אסיר להביע חרטה כל עוד הוא דבק בגרסתו שלא ביצע את המעשים שבגינם הורשע. במסמך טוען עוד אמיר כי ההחלטה אם אסיר כלשהו, לרבות נשיא המדינה לשעבר, הוא מסוכן, נתונה אך ורק בידי שב"ס. לדבריו, מכיוון שבשב"ס לא חושבים שקצב מסוכן, החלטת ועדת השחרורים הייתה שגויה והתקבלה שלא בסמכות. עורכי הדין נימקו את הבקשה לקבלת הארכה בכך שקצב הודיע להם כי "כשל כוחו ונשברה רוחו ואין הוא מסוגל לחוות שוב את ההמולה התקשורתית שתלווה את עצם הגשת העתירה". בין היתר, יודע קצב כי אם תישמע העתירה בפני בית המשפט, הוא יצטרך להגיע לדיון במדי אסיר. עוד נכתב בבקשה כי "עורכי דינו של המבקש כבר החלו לשוחח עמו לשכנעו כי עליו לשנות את עמדתו ולאפשר להם להגיש את העתירה. עורכי הדין ביקשו ארכה להגיש את העתירה עד יום חמישי הקרוב".




עו"ד ציון אמיר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
עו"ד ציון אמיר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



למרות הגשת הבקשה, בשיחת טלפון שהתקיימה בין קצב לבין פרקליטיו אתמול בבוקר, בעת שהיה בדרכו חזרה לכלא מחופשה בביתו, הודיע להם כי אינו מעוניין לערער, זאת בניגוד לדעתם. "לצערנו, אחרי שורה ארוכה של נימוקים שהכנו לבית המשפט, החליט קצב ברגע האחרון, אחרי לבטים קשים, שלא להגיש את הערעור", מסרו עורכי דינו, ציון אמיר ויהושע רזניק. "בשיחה שקיימנו עמו הבוקר, הוא ביטא את חוסר היכולת שלו להמשיך להתמודד בזירה המשפטית ונשמע שבור לחלוטין. ניסינו להניא אותו מהחלטתו, אך ללא הועיל".



אין זאת הפעם הראשונה שבה הנשיא לשעבר פועל בניגוד לעצת פרקליטיו. לפני משפטו, הציע לו היועץ המשפטי לממשלה דאז, השופט מני מזוז, הסדר טיעון, לפיו יודה בביצוע עבירות קלות יותר וייגזר עליו עונש מאסר על תנאי. כזכור, בסופו של דבר הורשע קצב בשתי עבירות אונס ובמעשים מגונים ונידון לשבע שנות מאסר.



בהחלטה להרשיעו התייחסו השופטים להחלטה וכינו אותה "הימור כושל". כעת, משהחליט לא לערער על הכרעת ועדת השחרורים, הוא שם יהבו בנשיא המדינה הנוכחי והזמן יגיד, האם גם הפעם מדובר בהימור כושל.