עונש קשה: בית משפט השלום בתל אביב גזר היום (שני) שנתיים מאסר בפועל על הזמר קובי פרץ, שהורשע בהעלמות מס ובדיווחים כוזבים למס ההכנסה. בנוסף, נגזרו על הזמר שלוש שנות מאסר על תנאי וכן קנס של 175,00 שקלים. הזמר אמור להתייצב לביצוע העונש בעוד כחודש, ב-13 ביוני. עם זאת, פרקליטיו של פרץ ביקשו עיכוב של ביצוע העונש, והשופטת הסכימה לכך בתנאי שיופקדו ערבויות. 



פרץ מגיע לבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני
פרץ מגיע לבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני



קודם לכן, הפרקליטות ביקשה להטיל עליו עונש כבד של ארבע שנות מאסר, בשל "הפגיעה החמורה" בקופת המדינה, לדברי התביעה. עוד ביקשה התביעה להטיל עליו קנס של 200 אלף שקלים. מנגד, ביקשו סנגוריו של פרץ להשית עליו ענישה מופחתת. לטובתו העידו מספר עדי אופי, שסיפרו על תרומתו הרבה לקהילה.



תומכים בזמר מחוץ לבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני
תומכים בזמר מחוץ לבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני



השופטת מנתה בהחלטתה את העדויות לטובתו של פרץ, ואת עדי האופי שהעידו לטובתו. "אני לוקחת בחשבון את העובדה שכל מעשיו מטרתם שלא לשלם מיסים", כתבה השופטת בהחלטתה, והוסיפה כי פרץ קיבל "החלטה מושכלת שנבעה מתאוות בצע".  השופטת אף הוסיפה כי "בקשתו של פרץ לענישה שיקומית היא טענה שנשמעת ע״י כל נאשם בעבירות פליליות ואין לכך הצדקה". היא הוסיפה כי "הנאשם לא שיתף פעולה עם החקירה. הנאשם לא לקח אחריות על מעשיו בשום שלב". 



מאידך ציינה השופטת כי התרשמה "מעשייתו של פרץ למען הזולת, שעל כך הוא ראוי לשבח, אבל במעשיו יש הקטנה של קופת המדינה שנועדו לסייע לחלשים". 



בדיון בטיעונים לעונשו של פרץ ציינה התובעת, עו"ד הילה גבאי, כי על פי מס ההכנסה, סך הרווחים מההכנסות שלא דווחו עומד על סך חמישה מיליוני שקלים, כולל ריבית והצמדה. סך החוב מהשמטת מס עסקאות, עומד על כ-600 אלף שקל. "בבואו של בית המשפט לגזור את העונש בתיק זה, עליו לשקול את הנסיבות המחמירות - הסכום הגבוה, התכנון המתוחכם, הימשכות העבירות והעובדה שהנאשם סירב לקחת אחריות על מעשיו", אמרה לשופטת, לימור מרגולין-יחודי.



״בית המשפט חייב להעביר מסר, לפיו ככל שמנגנון העלמת המסים מתוחכם יותר, כך הענישה תהיה חמורה יותר, זאת על מנת לנטרל את התמריץ בהקמת מנגנון כזה״, הוסיפה הפרקליטה. מנגד, סנגורו של פרץ, עו"ד דורון ברזילי, ביקש מבית המשפט להטיל עליו ענישה מקלה: "הפרסומים בתקשורת נתנו את אותותיהם במרשי, בנזק חסר תקדים בחייו האישיים והמקצועיים ובתדמיתו הציבורית. ביטולים רבים של הופעות יצרו אצלו דיכאון".



בחודש מרץ הרשיע בית המשפט את פרץ בהעלמות מס בהיקף של 5.8 מליון שקלים. ההרשעה היא חלקית, פרץ זוכה מהאשמה איומים ומסירת תרשומות כוזבות. כזכור, עד המדינה בתיק הוא אמרגנו לשעבר יוחאי יעיש, שברח מהארץ. בכוונת התביעה לדרוש עונש מאסר. בית המשפט קבע כי פרץ שיקר לחוקרים ושיקר בבית המשפט וכי הייתה הסכמה בינו לבין יעיש להסתרת הכנסות מהרשויות. בנוסף, נקבע כי הנאשם נקט פעולות אקטיביות להסתיר הכנסות ולהתחמק ממס.



על פי כתב האישום, שהוגש בנובמבר 2013, במהלך השנים 2009-2005 הופיע פרץ בהופעות חיות, מכר דיסקים והופיע ברדיו ובטלוויזיה ובמהלך אותה התקופה יוצג ע"י יעיש. השניים סיכמו כי 50% מהכנסותיו של פרץ יועברו לאמרגנו ונטען כי כדי לחמוק מתשלום מס הוא הציג לאחר מכן מצג שווא על תשלומים שקיבל. כך למשל, בשנת 2003 נרשם כאילו הרוויח 12 אלף שקלים בלבד, אך בפועל קיבל הרבה יותר מכך. פרץ אף נאשם כי למרות דרישת אמרגנו, לא הוציא חשבוניות מס.



את הכספים הסתיר בכספת ששכר בסניף בנק דיסקונט בתל אביב, ולא הצהיר על קיומה. בשנת 2012 רצה הזמר לסיים את הקשר עם אמרגנו, אך כשזה רצה לדחות את הפגישה הוא אוים על הזמר. לכן הואשם באיומים, אישום שכאמור הוא זוכה ממנו. מאוחר יותר, כאמור, הפך יעיש לעד מדינה במשפט.