בית המשפט העליון דן היום (רביעי) בערעור הפרקליטות על העונש הקל, לטענתה, שנגזר על יניב נחמן מתל אביב. נחמן הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של אונס ומעשה מגונה בכוח, ונידון לשישה חודשי עבודות שירות ומאסר על תנאי, נוסף לחצי שנה שבה היה במעצר. כעת מבקשת המדינה מבית המשפט להחמיר משמעותית בעונשו של נחמן.



הפרקליטות טענה בדיון כי "עונש של מאסר בעבודות שירות הוא עונש בלתי הולם לעבירות בהם הוא הורשע. העונש שהוטל לא מבטא את עוצמת הפגיעה במתלוננת".



נציגת הפרקליטות ציינה כי שוחחה עם המתלוננת לפני הדיון וניסתה להסביר מדוע לא הגיעה לדיון. "היא מסרה לי שהיא לא מסוגלת להגיע לדיון בעיקר לאור הקושי הנפשי לראות את המשיב ומאחר שהיא מטפלת בימים האלה בתינוק קטן".



במקום זאת, הגישה הפרקליטות מכתב לשופטים אותו כתבה המתלוננת. "במכתבה מגוללת המתלוננת עד כמה היא הופתעה לגלות עד כמה טעתה לגביו וכשנתיים לפני האירוע הקשר בניהן היה אפלטוני", הסבירה נציגת הפרקליטות. "היא מסבירה כיצד הייתה מבוהלת ומפוחדת מאוד בחדר האמבטיה ואז חזר המשיב, התנצל השכיב אותה על המיטה ואנס אותה שוב".



הפרקליטה ציטטה מתוך מכתבה. "אני לא מבינה איך אדם שמכיר אותי שנים יכול להתנצל ואז לבוא ולפגוע בי שוב. זה לא פשוט לאסוף את עצמך ולהגיש תלונה כשכל מה שאת רוצה זה לשכוח שזה קרה לך בכלל. צדק צריך להראות ולהיעשות".



הפרקליטות הסבירה לשופטים כי המתלוננת הסכימה להסדר הטיעון משום שלא רצתה להתעמת מול נחמן בשל הקושי הנפשי הכרוך בכך. "המתלוננת ביקשה שהמשיב ייתן את הדין על המעשה הזוועה שהוא ביצע בה ושבית המשפט ייתן גב לנשים שנפגעו. שיש גב למי שמכיר אותן ופוגע בהן בצורה כל כך קשה", סיכמה נציגת הפרקליטות.




"הוא מבויש בשל עבירות שלא נכנסו לכתב האישום"



מנגד, טוענים סנגוריו של נחמן כי הפרשה שולית ואינה הולמת את תיאורה בפרקליטות ובתקשורת וכי העבירות שבהן הורשע נחמן מצדיקות את העונש שהוטל עליו. סנגורו של נחמן, עורך הדין יובל נחמני אמר בדיון כי "הפגיעה שהמשיב פגע מחייבת חשבון נפש נוקב. זה תהליך שהוא מבצע תקופה ארוכה, בתנאים לא פשוטים, משום שהוא מצוי מזה חודשים ארוכים בעיצומה של סערה תקשורתית. הוא מבויש בשל עבירות שלא נכנסו לכתב האישום".



הפרקליטות הבהירה כי התמונה שעולה מהחשדות היא של אדם שמתקשה לשלוט בעצמו: "יש בעיה של יחס המשיב לנשים כאובייקט למימוש צרכיו המיניים". עם זאת הבהירה הפרקליטות כי "אחרי לבטים רבים החלטנו לא להכליל את כל התלונות, בשל קשיים ראייתיים".



נחמן האזין בקשב רב לפרקליטה ומדי פעם הזיז את ראשו לצדדים בחוסר שביעות רצון. הפרקליטות התייחסה לטענות כי הושחרו פניו של נחמן בתקשורת ונטען כי "תכלית הפרסום בתקשורת הייתה ראויה, כדי לאתר מתלוננות נוספות. איננו חולקים על כך שנגרמה פגיעה מסוימת בעקבות הפרסומים אבל יש לתת לכך משקל מוגבל. אין לנו שליטה על היקף הפרסומים בתקשורת. באיזון הכולל של השיקולים אנו סבורים שהעונש נמוך ביותר ונבקש להחמירו בצורה משמעותית.



נציגת שרות המבחן שנכחה בדיון התייחסה לתהליך שעבר נחמן ואמרה כי "המשיב עובר תהליך שיקומי ארוך, יש פה סיכויי שיקום גבוהים. אדם שמשקיע ועובד באופן רציני על כל פינה שעוסקת ביחסיו הבעייתיים . התהליך אמור להסתיים בתוך שנה במסגרת קבוצתית".



בתגובה שאל השופט: "איך אפשר לדעת שלא יהיו מעידות?". נציגת המבחן השיבה כי "אנחנו לא רואים סיכוי למעידה. הערכת המסוכנות היא בינונית-נמוכה. הקטיעה של הטיפול היא בעייתית. המעשים חמורים אבל יש כאן תהליך שהחל לפני שנתיים. לקטוע זאת יהיה החמצה גדולה".