עשור אחרי התאונה הקטלנית במהלכה רכב פרטי התנגש ברכבת, בה נהרגו חמישה בני אדם ונפצעו למעלה מ-80 נוספים, בית המשפט המחוזי בלוד גזר הבוקר (רביעי) על נהג הרכב הפרטי, יונתן ועדיה (55) מחדרה, עונש מאסר של שש שנים לאחר שנהג בשכרות וכשהוא נתון להשפעת סמים מסוכנים וחומרי הרדמה שונים, אותם השיג במסגרת עבודתו כווטרינר.

בנוסף לשש שנות מאסר, נגזרו עליו 12 חודשי מאסר על תנאי, שלילת רישיון נהיגה למשך 25 שנים וכן פיצוי בסך 50 אלף שקלים לכל אחת ממשפחות המנוחים. רכבת ישראל הועמדה אף היא לדין לדין בגין תאונת הרכבת והורשעה במסגרת הסדר טיעון בגרימת מותם ברשלנות של חמשת נוסעיה ופציעתם
של אחרים.
תאונת הרכבת בבית יהושוע. צילום: אריק סולטן




 

היה מעורב בשתי תאונות באותו היום

 

בכתב האישום שהוגש נגדו בחודש נובמבר בשנה שעברה, נכתב כי ועדיה נסע ברכבו ב-12.6.2006 כאשר לפני כן הזריק לעצמו חומר מסוג מידזולם וצרך תרופות נוספות ממשפחת הבנזודיאזפינים.  באותו היום הוא היא מעורב בשתי תאונות דרכים, כאשר בראשונה הוא נהג בכביש 5611 מכיוון מערב למזרח, תחת השפעת התרופות כאמור. בשל עומס תנועה, מכונית שהייתה לפניו האטה את מהירותה עד לעצירה מוחלטת ואז הוא פגע בחלקה האחורי וגרם לרכב נזק קל.
 
לאחר תאונה הזו, המשיך ועדיה לפי כתב האישום בנסיעה בכביש 553 בכיוון דרום מזרח, כשהוא עדיין נתון להשפעתם של החומרים המשכרים. בכיוון נסיעתו הוצבו תמרורים המורים על קרבת מפגש מסילת ברזל והפחתת המהירות ל-60 קמ"ש. בכיוון הנגדי לנסיעתו חצה רכב את מפגש המסילה והמשיך בנסיעה לכיוון מערב. משחלף מרחק של כ-15 מטרים, התנגש בו הרכב של ועדיה לאחר שסטה לעבר הנתיב הנגדי, תוך שהוא חוצה קו הפרדה רצוף, ופגע עם דופן קדמי שמאלי של רכבו בדופן קדמי שמאלי של הרכב ממולו. כתוצאה מכך, נפגע רכבו והמשיך בתנועה עד שנעצר על מפגש המסילה בבית יהושע.


 
תאונת דרכים, ארכיון. צילום: דוברות מד"א מרחב אשר

 

בלם החירום הופעל רק במרחק של 125 מטרים

 

עוברי אורח הוציאו את הנאשם מרכבו והרחיקו אותו מהמסילה תוך שניסו לפנות את הרכב שנתקע, אולם בשל ליקוי מכני לא הצליחו לעשות זאת. רכבת נוסעים שכללה קטר, ארבעה קרונות וקרון ניהוג אחורי ובתוכה נוסעים רבים, נסעה באותו הזמן באותה המסילה ורק כשהייתה במרחק של כ-125 מטרים נהג הרכבת הבחין ברכב, הפעיל את מערכת בלימת החירום אך זה היה מאוחר מידי והרכבת פגעה ברכב. הקטר ושני קרונות הנוסעים נשמטו מהמסילה ובעקבות כך נהרגו חמישה מנוסעיה: ליאור אלבלה ז"ל, מיטל כהן ז"ל, לילך סוזי ז"ל, מוני פז ז"ל ואלון שורק ז"ל, ונפצעו למעלה מ-80 נוסעים בדרגות חומרה שונות.
 
השופטת ורדה מרוז הדגישה בכתב האישום כי "קורבנות תמימים, אשר עשו דרכם בכלי תחבורה נוח ובטוח לכאורה, שילמו בחייהם בשל רשלנות, פזיזות, מעשים ומחדלים של אחרים. הלב עם משפחות המנוחים שאיבדו את יקיריהן ועם עשרות הנוסעים אשר נפצעו ונחבלו עקב התאונה".