שר התיירות לשעבר סטס מיסז'שניקוב, וסגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, יועמדו לדין בכפוף לשימוע במה שכונתה "פרשת השחיתות ב'ישראל ביתנו'", כך החליטו היום (שני) היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן. השניים, יחד עם אישים בכירים בגופים ציבוריים נוספים, חשודים בעבירות שחיתות, בהן עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס, שבוצעו בין השנים 2009 ל-2014.

המחלקה הכלכלית הודיעה לעורכי דינם של 16 חשודים בפרשה 242, כי נשקלת העמדתם לדין בגין עבירות שונות – כל אחד לפי חלקו, וזאת בכפוף לשימוע שייערך להם, ככל שיחפצו בכך.

על פי החשד, נדרשו הגורמים המתוקצבים לתת שוחד לעובדי ציבור, אנשי מפלגת 'ישראל ביתנו', עבור הקצאת תקציב מדינה לרשויות ולגורמים שונים. השוחד, כך נטען היה בדמות הקצאת סכום קבוע מהתקציבים אותם קיבלו הגופים השונים, שיופנו לצרכים שהוגדרו על ידי אנשי המפלגה, בין אם היה מדובר ברכישת שירותים עבור פעילות מפלגתית ובין אם היה מדובר בהעסקה, אמיתית או פיקטיבית, של מקורבים למפלגה ע"י הרשויות המתוקצבות. חלק מהתקצוב הוקדש למימון נסיעות פרטיות של סגנית השר קירשנבאום ובני משפחתה, וחלק מהתקציב הוקדש למימון רכישת מכשירי חשמל וציוד אלקטרוני, שנקנו ע"י הגוף המתוקצב ונתפסו בביתה של סגנית השר קירשנבאום.

החליט שיש תשתית להעמדה לדין. מנדלבליט. צילום: אמיל סלמן, פלאש 90
החליט שיש תשתית להעמדה לדין. מנדלבליט. צילום: אמיל סלמן, פלאש 90


שוחד בדמות טיסות ומכשירים סלולאריים


סגנית השר לשעבר פאינה קירשנבאום חשודה בביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס.  כחלק מתפקידה במפלגת ישראל ביתנו הייתה  אחראית על חלוקת "הכספים הקואליציוניים" של המפלגה, עשרות מיליוני שקלים שמקורם בתקציב המדינה, ובתקופה הרלוונטית הוקצו מכוח הסכמים קואליציוניים לשליטת המפלגה. על פי החשד, קירשנבאום קיבלה טובות הנאה עבורה, באופן אישי, עבור מפלגת ישראל ביתנו ועבור מקורביה ובתמורה העבירה כספים מתוך הכספים הקואליציוניים לגופים שונים. בין היתר חשודה קירשנבאום כי בדרך זו קיבלה שוחד מהחברה לפיתוח השומרון, מעמותת איילים, מהמועצה המקומית מטה בנימין, מעמותת עזרא, ומהרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול.

טובות ההנאה ניתנו, בין היתר, בדרך של תשלום מזומן לקירשנבאום, העברות כספים לטובת עסק שהקימה, העסקת בני משפחתה, קבלת מחשבים, טלפונים סלולאריים ומכשירי חשמל יקרים אחרים, תשלום עבור טיסות לחו"ל ומלונות עבורה ועבור בני משפחתה. בנוסף הועברו על פי בקשתם של קירשנבאום ומעורבים נוספים טובות הנאה בדרך של מימון הסעות לפעילי מפלגת ישראל ביתנו, העסקתם של פעילי המפלגה בשכר חודשי, העברת כספים למקורבי המפלגה ומימון סקר עבור המפלגה.

השר שלח את יועצו לרכוש לו סמים


השר לשעבר סטס מיסז'ניקוב חשוד בביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, החזקה ושימוש בסם מסוכן ושיבוש מהלכי משפט. על פי החשד, בעת שכיהן בתפקיד שר התיירות, העביר מיסז'ניקוב תקציב של מיליון שקלים לטובת פסטיבל הסטודנטים באילת, ובמקביל ביקש ממארגני הפסטיבל כי יעסיקו את בת זוגו. מארגני הפסטיבל, אשר חפצו בסיוע משרד התיירות, העסיקו את בת זוגו של השר ושילמו לה עשרות אלפי שקלים. בנוסף, חשוד מיסזניקוב כי במספר מקרים בעת ששימש בתפקיד שר התיירות במהלך אירועים רשמיים בארץ ובחו"ל, שלח את אחד מיועציו לרכוש עבורו סם מסוג קוקאין ואף השתמש בסם במהלך אותם אירועים.

דוד גודובסקי, מנהל אגף הארגון של מפלגת ישראל ביתנו, חשוד בביצוע עבירות שוחד, הלבנת הון, קשירת קשר, סחיטה באיומים, והתחמקות במזיד מתשלום מס. כמנהל אגף הארגון של המפלגה, היה גודובסקי אמון, בין היתר, על הפן הארגוני של מערכות בחירות, ארציות ומוניציפאליות, ועל הקשר של מטה המפלגה עם גורמי השטח, לרבות ראשי רשויות חברי מועצות, מרכזי סניפים ופעילים. כמו כן, גודובסקי עמד בקשר עם גופים שונים אשר ביקשו כי המפלגה תתמוך בהם. גודובסקי חשוד כי פעל במסגרת תפקידו כדי לקבל טובות הנאה עבורו, עבור מפלגת ישראל ביתנו ועבור מקורביה, מגורמים שונים ובתמורה פעל כדי להעביר אליהם תקציבים.

פעל כדי לקבל טובות הנאה עבורו ועבור המפלגה. גודובסקי. צילום: פלאש 90
פעל כדי לקבל טובות הנאה עבורו ועבור המפלגה. גודובסקי. צילום: פלאש 90


מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר, רמי כהן, חשוד בביצוע עבירות שוחד, קבלת דבר במרמה, זיוף, רישום כוזב במסמכי תאגיד ושיבוש מהלכי משפט. בין היתר, כהן חשוד כי נתן שוחד לקירשנבאום באמצעות מימון השקעתה בעסק אותו הקימה, פעל להעברת כספים קואליציוניים לאיגוד הכדורסל בתמורה לשוחד שקיבל לידיו, זייף מסמכים שונים כדי להסתיר את פעולותיו ואיים על קצין משטרה במהלך דיון בבית המשפט.

דב ליטבינוף, ראש המועצה האזורית תמר, חשוד כי במסגרת תפקידו ביצע עבירות שוחד. זאת, בתמורה להעברת תקציבים למועצה שבראשה הוא עומד, ולגופים הפועלים מטעמה.

הלוביסט ישראל יהושע חשוד כי במסגרת יחסיו כבעלים של חברת לובינג עם עובדי ציבור, לקח שוחד, קיבל כספים במרמה תוך הצגת מצגים כוזבים, ביצע פעולות שונות להלבנת הון וכן פעל במזיד ובמרמה כדי להתחמק מתשלום מס. על-פי החשד, יהושע ביקש מגופים שונים אותם ייצג סכומי כסף גדולים מאוד, חלקם במזומן. יהושע סיפר לאותם לקוחות כי הוא מעביר חלק מהכספים לעובדי ציבור, כדי שאלה יעבירו תקציבים לגופים אותם הוא מייצג.

כאמור, בדיקת ממצאי החקירה לגבי קבוצת חשודים נוספים נמשכת, בטרם תתקבל החלטה אם לסגור את התיק נגדם או לשקול את העמדתם לדין, בכפוף לשימוע. 

"תופעות שחיתות שחזרו בשיטתיות"


בהודעת משרד המשפטים נמסר כי "מדובר באחת מחקירות השחיתות הציבורית הגדולות שנחשפו בישראל, הן מבחינת מורכבות ותחכום השיטה והמעשים, והן מבחינת היקף הפעילות ומספר המעורבים. מדובר למעשה במספר רב של פרשות שחיתות שונות, אשר נחשפו במסגרת החקירה, שביניהן קיים חוט מקשר המצביע על שיטה מאורגנת ושיטתית לביצוע העבירות".

חומר החקירה הועבר לפרקליטות בסוף חודש אוקטובר 2015. תוך כדי לימוד החומר על ידי הפרקליטות, ובהמשך לישיבות שהתקיימו בנושא בפני פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, בוצעו השלמות חקירה, ובשבועיים האחרונים סיימה יחידת החקירות לבצע את כל פעולות החקירה הנוספות שנדרשו, וצוות הפרקליטים המטפל בתיק העביר את המלצותיו ואת כתבי החשדות לאישור פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה.

פרקליט המדינה שי ניצן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
פרקליט המדינה שי ניצן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


במהלך ליווי החקירה זיהתה הפרקליטות מספר תופעות שחיתות חמורה, שחזרו על עצמן באופן שיטתי, במסגרת העברות הכספים הקואליציוניים וחלוקת תקציבי המדינה. בעקבות ממצאים אלה החליט היועץ המשפטי לממשלה להטיל על מחלקות הייעוץ והחקיקה שתחתיו, לפעול לשינוי ההסדרה, הכללים וההנחיות המנהליות, באופן שיצמצם את הסיכון להישנות מקרים דומים בעתיד, וזאת במקביל לניהול החקירה הפלילית.

היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה ציינו כי חקירה זו היתה החקירה המשמעותית האחרונה אותה הוביל תנ"צ אפרים ברכה ז"ל, בכישרון הרב שאפיין אותו.