אל קולו של חבר הכנסת יהודה גליק, שתקף הבוקר (שני) את השופטת חגית מאק קלמנוביץ', שהורתה על עיכוב ביצוע ריצוי עונשו של המחבל שביצע אתמול את הפיגוע בירושלים, מצטרף כעת קולו של בן שכול, שאביו נרצח בפיגוע בעיר לפני כמעט שנה. מיכה אבני, בנו של ריצ'רד לייקין, כתב מכתב לשרת המשפטים, איילת שקד, בו הוא קורא לה לפטר את השופטת. "מדובר באחד המחדלים החמורים ביותר בהיסטוריית השפיטה בישראל, מחדל אשר קשור קשר ישיר לאובדן חיי אדם יקרים", כותב אבני לשרה.



ריצ'רד לייקין, פנסיונר בן 76, נפגע בפיגוע בקו האוטובוס מספר 78 בשכונת ארמון הנציב בירושלים, ב-13 באוקטובר 2015. בהא עליאן ובילאל אבו-גאנם, חברי ארגון החמאס ותושבי מזרח ירושלים, עלו לאוטובוס והחלו לדקור נוסעים ולירות ללא אבחנה. לייקין נפצע באורח קשה ולאחר שבועיים מת מפצעיו. "אחד המחבלים שרצח את אבי הורשע וישב בכלא על חברות בחמאס עוד בטרם ביצוע הפיגוע, ואף הודה במשפט לאחר הפיגוע כי המשיך להיות חבר בארגון טרור זה", כותב אבני. "בנסיבות אילו, קיימת אצלי רגישות וקשר מיוחד למקרה".



עוד כותב אבני כי "מחדלה של השופטת כה חמור ועלה ישירות בחיי אדם, כך שבראייתי היא אינה ראויה לכהן עוד כשופטת במדינת ישראל. שנית, ביטחון המדינה ואמון הציבור במערכת השפיטה מחייבים את הועדה לשלוח מסר ברור לשופטי ישראל שאין להקל ראש בנושא הענישה. שוב ושוב שומעים ראיונות עם אנשי בטחון שחוזרים על אותה אמירה: 'אנחנו עובדים קשה, מסכנים את חיינו, רודפים ועוצרים מחבלים – ומערכת המשפט משחררת'. באווירה כזו, כוחות הביטחון מאבדים את אמונם במערכת השפיטה ועם ישראל אחריהם".



ריצ'רד לייקין ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה
ריצ'רד לייקין ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה



הבן השכול קורא לשרה להפסיק את עבודתה של השופטת: "לאור המחדל החמור של השופטת מאק-קלמנוביץ', ולטובת ביטחון מדינת ישראל ושמירה על אמון הציבור במערכת השפיטה, אני מבקש ממך לכנס את הוועדה לבחירת שופטים לדיון דחוף ולדרוש מהוועדה לבטל את מינויה של השופטת".



מאק קלמנוביץ' היא שופטת ותיקה, אשר שימשה שופטת בית משפט השלום בירושלים משנת 2003 וכן כרשמת בבית המשפט העליון ולאחר מכן קודמה לתפקיד סגנית נשיא בית משפט השלום בעיר. ביולי 2016 מונתה לכהונת שופטת של בית המשפט המחוזי בירושלים. היא עמדה בראש ההרכב שזיכה בשנת 2013 את שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בפרשת השגריר מבלארוס.



במאי 2016 היא אישרה את הסדר הטיעון שנחתם עם המחבל, לפיו הוא הורשע בתקיפת שוטר ונידון לארבעה חודשי מאסר, אולם הסכימה לבקשת סנגורו לדחות את תחילת ריצוי העונש. הוא היה אמור להיכנס לכלא אתמול, אך ביצע את הפיגוע במקום זאת.