בחופשת חול המועד סוכות יצאו עובדים רבים במדינה לחופשה מרוכזת, בעוד שאחרים נאלצו לעבוד כרגיל. על רקע זה עולות השאלות מתי מעסיק יכול להכריז על חופשה כפויה ומתי העובד יכול להודיע על יציאה לחופשה. "באופן עקרוני, חופשה בכפייה, כשהמעביד מכריח את העובד לצאת לחופש, היא מותרת. בתי הדין קבעו שימי החופשה לעובד נקבעים על ידי המעביד, בהסכמתו ועל פי הוראתו", ניתח עורך הדין שי אדרי, מומחה בדיני עבודה, בשיחה עם ענת דוידוב ב"רדיו ללא הפסקה 103fm".



לדברי אדרי, ישנם שני תנאים שבמסגרתם יכול מעביד לחייב עובד לצאת לחופשה. "אם חופשה בכפייה היא מעל לשבעה ימים כולל שבת, כלומר שבעה ימים בבית, המעסיק מחויב להודיע על החופשה הזו שבועיים לפחות לפני שהיא מגיעה, כדי שאפשר יהיה להיערך לחופשה וליהנות ממנה. ולא להגיד יום-יומיים לפני שיוצאים לחופש. התנאי השני, שבו נתקלים הרבה עובדים, שאין לרשותם ימי חופשה צבורה, ואז המעביד בכל זאת רוצה להוציא אותם, תוך שהוא מכניס אותם ליתרה שלילית של ימי החופשה, וזה לא חוקי. אי אפשר להוציא עובד לחופשה כפויה כשאין לו מספיק ימי חופשה. המעביד לא זכאי להכניס אותו ליתרה שלילית, שתהיה על חשבון ימי החופשה שיגיעו לו בחודשים הבאים. מצד שני, כדי לצאת לחופשה צריך הסכמה של המעביד, זה החוק בישראל. עובד לא יכול לצאת לחופשה מעכשיו לעכשיו כי הוא החליט".




מה לגבי שיפור השירות לאזרח באמצעות השארת חלק מהעובדים במגזר הציבורי וברשויות המקומיות בעבודה בימי החופשות?

"כאזרח אני מתחבר לזה, אבל זה דורש שינוי בחקיקה. זה נכון לגבי כל הרשויות הציבוריות, שמחליטות באופן גורף שבחגים האלה הן לא עובדות ויוצאות לפגרה מרוכזת. אני חושב שמן הראוי היה שכשירות לאזרח יהיו כוננים, כונן אחד או שניים. בכלל, במגזר הציבורי התנאים טובים יותר מבחינת כמות ימי החופשה וההסכמים הקיבוציים. החוקים שנחקקו לטובת עובדי מדינה והמגזר הציבורי הם טובים יותר. המדינה כמעסיק גם לא מדקדקת על קוצו של כל עובד, אם הוא רוצה לבוא או לא, הבחירה היא הרבה יותר רחבה, העובד יכול לבוא ולבקש דברים מהמעביד, בשירות המדינה זה הרבה יותר אפשרי".

"במדינות ה-OECD מעמד העובד הוא לאין שיעור עדיף מאשר פה בישראל", הוסיף עו"ד אדרי. "ימי החופשה רבים יותר. ההפסקות מרוכזות יותר, למשל בחודשי הקיץ. באירופה יש חופשות ארוכות מאוד של חודש עד חודש וחצי בקיץ, שבהן יש מוסכמה ש'סוגרים את המדינה' וכולם יוצאים לחופשות מרוכזות ארוכות מאוד. בנוסף, התנאים הסוציאליים שם הרבה יותר מיטיבים".