שרת המשפטים איילת שקד מנסה להנמיך להבות: בפגישה שהתקיימה היום (ראשון) בינה לבין נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, הבטיחה השרה כי החוק לשינוי שיטת הרוב בוועדה לבחירת שופטים לא ישונה. זאת בעקבות המכתב החריף שפרסמה השופטת נאור בשבוע שעבר, בו כינתה את הצעת החוק "אקדח על השולחן". מוקדם יותר היום פורסמה רשימת 28 המועמדים להחליף ארבעה שופטי בית המשפט העליון, שצפויים לפרוש במהלך שנת 2017.



מדובר בפגישה שבועית קבועה בין שתי הנשים החזקות במערכת המשפט בישראל, שהתקיימה בלשכת השופטת נאור, בבית המשפט העליון בירושלים, על רקע הקרע החריף והפומבי ביניהן. השתיים סיכמו כי פעילות הוועדה תמשיך כרגיל, כך שיידרש רוב של שבעה חברים, כדי לאשר מינוי שופט. במהלך הפגישה ציינה שקד כי בכל מקרה קידום הצעת החוק לא היה הדרך הנכונה וכי הכוונה הייתה להגיע להסכמות עם הנשיאה בכבוד הדדי.



"שופטים לא יפרשו בלי מחליפים"


עם זאת, ציינה השרה שקד, כי אם הוועדה לא תצליח להגיע להסכמות לגבי המועמדים, שחלקם צפויים לעורר מחלוקת בין חברי הוועדה, יתכן שלא יהיה מנוס מקידום הצעת החוק, לפיה יידרש רוב של חמישה חברי ועדה, שמשמעותה ביטול של זכות הווטו של השופטים החברים בוועדה. שקד הדגישה כי לא תאפשר מצב שבו יפרשו שופטים בלא שימונו להם מחליפים, זאת על רקע העומס הקיים בבית המשפט העליון.



המועמדים שהציגה שקד היום הם: 1. השופטת מיכל אגמון גונן. 2. השופט יוסף אלרון. 3. השופטת תמר בזק רפפורט. 4. פרופ' יפעת ביטון. 5. השופטת נאוה בן אור. 6. השופט עופר גרוסקופף. 7. פרופ' דוד האן. 8. פרופ' אביעד הכהן. 9. השופטת יעל וילנר. 10. השופט רם וינוגרד. 11. השופט ד"ר קובי ורדי. 12. פרופ' חיים זנדברג. 13. השופט חאלד כבוב. 14. פרופ' שחר ליפשיץ. 15. השופט דוד מינץ. 16. השופט יגאל מרזל. 17. השופטת מיכל נד"ב. 18. השופט גלעד נויטל. 19. השופט משה סובל. 20. השופט רון סוקול. 21. פרופ' גדעון ספיר. 22. עו"ד אסף פוזנר. 23. השופט מנחם פינקלשטיין. 24. השופט אשר קולה. 25. השופט ג'ורג' קרא. 26. השופטת רות רונן. 27. השופט שאול שוחט. 28. השופט רון שפירא.



בשבוע שעבר פרסמה השופטת נאור מכתב חריף ביותר לשקד, לפיו "לא נשמעה מפיך כל הסתייגות מהצעת החוק (לשינוי הרוב הדרוש לבחירת שופטים, מ"ש) או מעיתוי העלתה. בנסיבות אלה אין לי אלא לפרש את שתיקתך כהבעת עמדה מצידך. "סבורה אני שראוי היה שתשוחחי עמי בעניין מבעוד מועד", הוסיפה נאור. "הנחת ההצעה בעיתוי הנוכחי מהווה בנסיבות העניין משום 'הצבת אקדח על השולחן'. משמעותה היא שאם חלק מחברי הוועדה לא יביעו הסכמה למינוי מועמדים מסוימים, אז 'כללי המשחק' הקונסטיטוציוניים ישונו".



נאור הוסיפה כי במצב הדברים הנוכחי, שופטי העליון שחברים בוועדה לבחירת שופטים אינם יכולים להמשיך להתייעץ עם שקד בנושא. "לא ניתן לפעול בדרך זו שעה שכללי ההכרעה עשויים להשתנות 'תוך כדי תנועה'", ציינה. "לפיכך אני נאלצת להודיע לך כי אין בכוונתנו להמשיך עמך לעת הזו בהידברויות ובהתייעצויות מוקדמות בנוגע לגיבוש רשימת המועמדים ובנוגע להסכמות אפשריות".



הוועדה לבחירת שופטים מורכבת מתשעה חברים: שרת המשפטים, שגם עומדת בראשה, שר האוצר משה כחלון, חברי הכנסת נורית קורן ורוברט אילטוב, שני נציגי לשכת עורכי הדין, אילנה סקר וח'אלד חוסני זועבי ושלושה שופטי בית המשפט העליון: הנשיאה נאור, המשנה לנשיאה, השופט אליקים רובינשטיין, והשופט סלים ג'ובראן.