פרסום ראשון: הרוב המכריע של תיקי עבירות מין נסגרים ולא מוגשים בהם כתבי אישום, כך עולה מנתוני הפרקליטות לסיכום שנת 2015. 68% מהתיקים נסגרו בשל קשיים בראיות, בעוד 13% בלבד נסגרו מחוסר אשמה. "הנתונים מצביעים על הקושי הגדול בהליך הפלילי", מסבירה עורכת הדין ליאת קליין, היועצת המשפטית של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית. "תיקים כאלה מתאפיינים בגרסה מול גרסה וכמעט בלתי אפשרי להביא עברייני מין לתת את הדין".



הנתונים יוצגו מחר בוועדה למעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת, זאת לרגל היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים שיצוין בסוף השבוע, מתפרסמים היום (ראשון) לראשונה במעריב ומהם עולה כי תיקי עבירות מין היוו 12% מהיקף התיקים שבהם טיפלה הפרקליטות בשנת 2015. בפרקליטות נפתחו ב-2015 3,697 תיקים בחשד לעבירות מין. מתוכם, 1883 נפתחו בחשד למעשים מגונים, 865 נפתחו בחשד לאונס, 300 בעבירות מין במשפחה ובידי אחראי על חסר ישע ו-40 בחשד לבעילה אסורה בהסכמה.



אך למרות התלונות הרבות, ישנם הרבה פחות כתבי אישום: באותה שנה, 3,158 תיקי עבירות מין נסגרו ללא הגשת כתב אישום. יש לזכור כי לא מדובר באותם תיקים שנפתחו ב-2015, אלא קודם לכן. הפרקליטות הגישה כתב אישום ב-617 תיקים בלבד. מסתבר כי החלטת הפרקליטות שכן להגיש כתב אישום הייתה מוצדקת: 80% מההליכים המשפטיים בתיקי עבירות המין הסתיימו בהרשעה.



רוב התיקים נסגרים ללא כתב אישום. ארכיון: פלאש 90



בתחום ההטרדות המיניות נפתחו בפרקליטות ב-2015 388 תיקים. גם כאן רובם המכריע של התיקים נסגרו מחוסר ראיות - 68% ואילו ב-15% מהתיקים עילת הסגירה הייתה חוסר אשמה. 15% מהתיקים נסגרו מהעילה שהנסיבות אינן מצדיקות הגשת כתב אישום.




"העבריין ממשיך להתהלך חופשי"



"לא הופתענו מהנתונים", מציינת עורכת הדין קליין. "ידוע שמרבית התיקים לא מסתיימים בהגשת כתב אישום, בשל הקושי הגדול שבהליך הפלילי. גם השנה אנחנו רואים שרוב התיקים נסגרים שלא מהיעדר אשמה, כלומר לא בגלל תלונת שווא, אלא בשל קשיים ראייתיים. תיקים כאלה מתאפיינים בגרסה מול גרסה, בין שני אנשים, בחדר סגור. יש קושי גדול לעמוד ברף הפלילי, שמחייב רמת ודאות של 99% ".



לדבריה, "המשמעות היא שהעבריין ממשיך להתהלך חופשי. צריך לזכור שהחשיבות של הליך פלילי היא לא רק בהענשת הפוגע, אלא גם בשמירה על ביטחון הציבור, במניעה של עבירות מין. כשישנה הרשעה, אפשר למנוע מהעבריין העסקה במוסדות של קטינים וניתן לנקוט בצעדים נוספים, שאינם אפשריים כשהתיק נסגר. הכל תלוי בהרשעה הפלילית".



על פי קליין, "צריך למצוא פתרון לדיכוטומיות של ההליך הפלילי, שאומרת - הכל או כלום. אנחנו רואים קושי גדול בהעמדה לדין של עברייני מין, מה שמחייב לבחון מחדש את החוק הפלילי ולמצוא לזה פתרונות - ולא הכל או כלום".




בשנת 2015 נפתחו בפרקליטות 3,697 תיקים בחשד לעבירות מין, בהתאם לפילוח להלן:


לדברי עורכת הדין בת עמי ברוט, הממונה הארצית על יחידות הסיוע לנפגעי עבירה בפרקליטות, בשנה האחרונה לא חלו שינויים רבים בנתונים, לעומת שנים קודמות. "הארגון פועל לקידום מעמדם של נפגעי עבירות מין", היא מציינת. "בשנה האחרונה התמקדה הפרקליטות בהנגשת המידע והסיוע לנפגעי העבירה והתמקצעות הפרקליטים בתחום. 

"בנוסף, הפרקליטות מרכזת את פורום נפגעי עבירה של משרד המשפטים, בו שותפים נציגי יחידות הסיוע לנפגעי עבירה בפרקליטויות המחוז ובפרקליטות המדינה כמו גם נציגי משטרה, ייעוץ וחקיקה ויחידות נוספות. מאחר ומדובר בתופעה חמורה ורחבת היקף ומתוך הכרה בקשיים שמזמן ההליך הפלילי לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, פועלת הפרקליטות לחיזוק הקשר עם הגורמים העוסקים בנפגעי עבירה, להגברת האכיפה, למיצוי הדין עם הנאשמים ולהגברת ההגנה לנפגעים".

הפרקליטות העלתה אתר אינטרנט חדש ובו פורטל חדש ומעודכן לנפגעי עבירה. בפורטל מפורטות זכויות הנפגעים לאורך ההליך הפלילי וכן דרכי התקשרות עם יחידות הסיוע בפרקליטות ועם גורמי סיוע וליווי, כולל קישור למערכת מנ"ע- מערכת המידע הממוחשבת לנפגעי העבירה. לינק לאתר: http://www.justice.gov.il/Units/YeutzVehakika/NosimMishpatim/MishpatPlili/Pages/NifgeiAvera.aspx