שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כבוב, גזר הבוקר (שני) את דינו של איש העסקים נוחי דנקנר, בעל השליטה לשעבר בקונצרן אי.די.בי, בפרשת הרצת מניות הקונצרן שבוצעה בתחילת 2012. גזר הדין הוקרא מהשעה 9:00 ועורר עניין רב כשדנקנר נכנס מלווה בבני משפחתו כשהיא מחויך ונראה מתוח. השופט גזר על דנקנר שנתיים מאסר ועוד שנה וקנס של 800 אלף שקל. בפתח הקראת הדברים אמר השופט כי "אין מדובר במעידה חד פעמית אלא במעשים שנעשו במשך שלושה ימי מסחר. מדובר בסכומים גבוהים שנועדו לשמש השפעה אסורה על נייר ערך". השופט עיכב את ביצוע העונש ב-45 ימים עד 19.1.2017 על מנת לאפשר הגשת ערעור. 



לאחר הקראת הדין לנוחי דנקנר אמר אביו יצחק דנקנר לחדשות 2: "בתור אבא של נוחי, אני חושב שזה עונש כבד בעיקר בהתחשב במה שנוחי עשה ותרם כפי שאף אדם לא תרם". והוסיף: "היו שלושה אנשים באי.די.בי שקיבלו משכורת מלאה ודאגו שכל שקל מהתרומות יגיע ליעדו ולא יתבזבז. הוא הודיע שהוא יערער. כולנו תומכים בו, הוא ראוי לכך הוא אדם מאוד חיובי".




בעת הקראת הדין מסר השופט כבוב: "דנקנר הקים חמ"ל בטרם ההנפקה להבטיח את הצלחתה של זו, הגדיל לעשות כשגייס כספים מבני משפחתו כדי להעביר מסר, שלט ביד רמה בחברה וניצל את מעמדו. קשה לאמוד במדויק את הנזק שנגרם לציבור המשקיעים אך אין זה קשה לקבוע שהנאשמים פגעו בעיקרון הבסיסי של שוק יעיל והגון". כמו כן, אמר השופט כבוב כי "מדובר בנפילה מאיגרא רמה לבירה עמיקתה ואין המדובר במליצה אלא מציאות חייו של הנאשם - עולמו הכלכלי חרב עליו. מוכן אני לקבל את הטיעון שעונש מאסר בפועל יפגע בו, לצד האמפתיה אי אפשר להתעלם מכך שמדובר באחד מאנשי העסקים הבכירים בישראל".



דנקנר עם הגעתו לבית המשפט. צילום: מור שמעוני
דנקנר עם הגעתו לבית המשפט. צילום: מור שמעוני



נוחי דנקנר בהקראת גזר הדין. צילום: מור שמעוני
נוחי דנקנר בהקראת גזר הדין. צילום: מור שמעוני



צילום: אבשלום ששוני
צילום: אבשלום ששוני



צילום: אבשלום ששוני
צילום: אבשלום ששוני




הורשע בתרמית ניירות ערך



דנקנר הורשע
לפני כחודשיים בכל סעיפי האישום נגדו - השפעה בדרכי תרמית על תנודות שערי נייר ערך, הנעה או ניסיון להניע לרכוש ניירות ערך, עבירות דיווח ואיסור עשיית פעולה ברכוש אסור. זאת, על אף סימני השאלה שהתעוררו לגבי מהימנות עד המדינה עדי שלג.



הנאשם השני בפרשה, איתי שטרום ישלח לשנת מאסר ונגזר עליו קנס כספי של חצי מיליון שקל בעקבות פעילות שביצע באמצעות ההתאגדות המכונה ISP, בעבירות השפעה בדרכי תרמית על תנודות שערי נייר ערך, הנעה או ניסיון להניע לרכוש ניירות ערך ואיסור עשיית פעולה ברכוש אסור. הוא זוכה מהעבירה של הדחה בחקירה.



עורכת הדין איריס ניב סבאג, סנגוריתו של שטרום מסרה לאחר הקראת גזר הדין: "אנחנו עוד עסוקים בהרשעה, לא הייתה צריכה להיות בתיק הזה הרשעה. על כך נערער. זה תיק יוצא דופן בעיקר במובן של איתי שטרום, כי נקבע שלא היה לו אינטרס אישי. לא הייתה כאן תאוות בצע, הוא הפסיד הרבה מאוד כספים וצריך לזכור שהיה פה עד מדינה ששיקר בנקודה קריטית. נלך לעליון ונראה שמדובר בראיות נסיבתיות. לגבי העונש, לנוכח ההרשעה סברנו שיש להסתפק בעבודות שרות. העוול הגדול נעשה בעצם ההרשעה ואת המלחמה נמשיך לנהל בעליון".



התובעת: עתרנו לעונש חמור יותר



התובעת עורכת הדין חנה קורין אמרה לאחר הקראת גזר הדין: "בית משפט גזר מאסר על הנאשמים, קבע שהינה מדובר בפעילות תרמיתית חמורה. בית המשפט ציין שמטרתו של דנקנר והמניע העיקרי שלו היה לשמר את השליטה באי. די. בי. אנחנו מאמינים שהרתעה מושגת רק על ידי עונשי מאסר בפועל. בתי המשפט עוזרים לשמר את היושרה והשקיפות של שוק ההון, עתרנו לעונש חמור יותר. נחזור ונלמד ונשקול את צעדינו".



גם אי.די.בי עצמה הורשעה בעבירה של השפעה בדרכי תרמית על תנודות שערי נייר ערך, הנעה או ניסיון להניע לרכוש ניירות ערך ושתי עבירות דיווח.



איתי שטרום. צילום: ליאור בן ניסן, פול, פלאש 90
איתי שטרום. צילום: ליאור בן ניסן, פול, פלאש 90



בפסק הדין כתב השופט כבוב כי "אין חולק ששטרום ודנקנר עמדו בקשר רציף. דנקנר שילב עם שטרום עסקאות מתואמות. קיים פגישות ליליות עם שטרום. בקשת האשראי של שטרום היתה בלתי שגרתית, ואין לקבל את גישתם המיתממת של דנקנר ושטרום".



עוד אמר השופט: "אינני יכול לקבל את גרסתם שלא ראו את חוסר החוקיות במעשיהם. לגבי דנקנר, מר פישר (שותפו לעסקים) סיפר על חדר פיקוד. הוא ידע שלא יצליח לקבל כספים במהלך הטלטלה הכלכלית של אי.די.בי. הוא הקדיש לשוק איתות שהוא יכול, ופעל באופן בלתי לגיטימי לחלוטין. הוא ידע שהפעילות שלו נוגדת את החוק".



השופט הוסיף: "התרשמתי שדנקנר בעל אישיות עוצמתית, דייקן וקפדן. אדם מקצועי ושאפתן באופן שלעתים לא רואה את המציאות כשהוא שקוע בהשגת מטרותיו. הסבריו של דנקנר אינם משכנעים. הסתירות מחזקת את הדעה ששטרום שם את עצמו כדי לסייע להנפקה. כל החלקים של הפאזל מצביעים על כך שהם פעלו באופן מכוון. הראיות נסיבתיות, אך יצרו מארג של תמונה שלמה".



לקראת גזר הדין הצטייד דנקנר במספר עדי אופי שהעידו לטובתו, בהם אלוף במיל' דורון אלמוג, ראש עיריית מעלות-תרשיחא שלמה בוחבוט, כדורסל העבר עו"ד שמוליק זיסמן ואפילו סרטון בו מפליג בשבחו הנשיא לשעבר שמעון פרס ז"ל. עדות האופי הבולטת ביותר של איתי שטרום הייתה של שר הביטחון לשעבר שאול מופז.



סנגורו של דנקנר, עו"ד גיורא אדרת, ביקש לגזור עליו כמה חודשי מאסר בודדים. התביעה דרשה לגזור עונש של 3 עד 5 שנות מאסר שהוא העונש המרבי. נראה במקרה שיוחלט להטיל על דנקנר עונש מאסר בפועל (כולל עונש הגבוה מעבודות שירות) הוא יערער לעליון. בכל מקרה, של מאסר בפועל תתבקש דחייה של ביצוע המאסר.