שישה חודשי עבודות שרות, קנס של 40,000 שקל ורכוש מחולט בסכום של 1.7 מיליון שקל – זה המחיר שישלם מאיר נחמני, אמרגנו של הזמר קובי פרץ, שהודה והורשע בהלבנת הון בסכום של כ-50,000 שקל ובעבירות נוספות. בית המשפט המחוזי בלוד גזר היום (חמישי) את דינו של נחמני ודחה את בקשת רשות המסים, לגזור על נחמני מאסר בפועל, בין היתר בשל העובדה בשל הטענה כי אינו לוקח אחריות על מעשיו.



השופטת, מיכל ברנט, קבעה כי נחמני, בהיותו מנהל עסק לשירותי מטבע, ביצע פעולות אקטיביות על מנת לגרום לדיווח לא נכון לרשות להלבנת הון, בכך שרשם המחאות תוך יצירת מצג שווא ביחס לזהות הנהנים, ודיווח דיווח כוזב, הנסמך על הצהרות כוזבות שניתנו לו לעניין זהות מקבלי תמורת ההמחאות. במסגרת פרשה זו הוגש כתב אישום נגד מעורבים נוספים, אולם עניינם טרם הסתיים.



"מעשים אלה, לבד מפגיעתם הברורה והישירה בכלכלת המשק וביכולת החברה לקיים מסחר הוגן, מהווים מקום מסתור ומקלט לעבריינים ול'כסף עברייני'", כתב השופטת ברנט בגזר הדין. "בעת האחרונה אנו עדים לתופעה שהולכת וגדלה, בה נותני שירותי מטבע משמשים ככלי בידי ארגוני פשיעה, לצורך הלבנת הון, וכן ככלי בעל ערך רב בפרשיות מרמה שונות. תופעה זו מחייבת התייחסות בענישה קשה ומרתיעה".



עם זאת ציינה השופטת כי התחשבה בהיעדר עבר פלילי מצדו של נחמני ובעובדה כי הוא מפרנס את משפחתו המורחבת. "לא מצאתי שיש למצות עמו את מלוא חומרת הדין ולא מצאתי שיהא זה נכון להטיל על הנאשם עונש של מאסר בפועל", כתבה בהחלטתה.



נחמני הואשם לפני שנה במסגרת הפרשה, שכונתה "האור הגנוז", אשר כללה בתחילה חשדות לחשבוניות פיקטיביות בהיקף של מאות מיליוני שקלים ומהילת דלקים. כתב האישום הראשון בפרשה, הוגש נגד אלכס הירש, בעליה ומנהלה של חברת "גולד פאר דלקים" ונאשמים נוספים שבאמצעות חשבוניות פיקטיביות שהוציא, בין היתר לעצמו, הקטין את חובתו במס בעשרות מיליוני שקלים.



על מנת לכסות את עקבותיו, פעל בין היתר באמצעות הצ'יינג' (החלפת כספים) של נחמני, אותו רשם נחמני על שמה של אשתו, על מנת ליצור מצג כוזב של עסקאות לגיטימיות ולהלבין הון. על פי כתב האישום, נחמני רשם את הצ'קים שיצאו מהחברה של הירש לפקודת מ.ט.ר וגלנדאואר כצ'קים שנמסרו לו לכאורה מחברות אלו ולכאורה נפדו על ידן, אף על פי שהירש או מי מטעמו הם שהעבירו את הכסף ואף אל פי שהכסף לא הועבר לחברות.



את הצ'קים פרע באמצעות חשבון הבנק של הצ'יינג ולאחר מכן משך מהחשבון סכומים דומים שלא ידוע לאן הועברו, בעוד ברישומיו הצהיר כאילו הספקיות הן אלו שהפקידו את הצ'קים וקיבלו את תמורתם. בכך, נחמני יצר מצג שווא במטרה להטעות את רשויות האכיפה, בעודו עובר על כל הכללים הנוגעים לדיווח וזיהוי הנדרשים מנותן שירותי מטבע ובכך, ביצע עבירות הלבנת הון בהיקף של כ-50 מיליון שקלים.



במסגרת תיק החקירה נגד נחמני יוחסו לו, בנוסף על העבירות על חוק איסור הלבנת הון, גם עבירות של קשירת קשר לפשע וסיוע לעבירות מס. כבר במסגרת השימוע, קיבלה התביעה את עמדת סנגוריו של נחמני, עוה"ד גלעד ברון וחיים לוי ועו"ד שירית טרוינר, והסירה מכתב החשדות את עבירות קשירת הקשר ועבירות המס.



כעת, במסגרת ההסדר שהושג, נמחקו מכתב האישום גם העבירות לפי הסעיפים 3(א) ו-4 לחוק איסור הלבנת הון וכן העבירות שייחסו לנחמני שימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות. בית המשפט קיבל הבוקר את עמדת ההגנה, שלא לגזור על נחמני עונש מאסר בפועל וגזר על נחמני עונש של 6 חודשי עבודות שירות וחילוט של 1.7 מיליון ₪.