בכנס לשכת עורכי הדין שנערך היום (שישי) באילת, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התייחס לחקירות המתנהלות נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והבהיר כי אינו מתכוון לפסול את עצמו מלעסוק בפרשות הנחקרות. "תשובתי לקריאות שעלי לפסול עצמי מלטפל בפרשות אלה - שזאת אינה בחירה בידי. אם אעשה זאת אמעל בתפקידי. זאת לא בחירה - זאת חובה. העובדה שהייתי מזכיר הממשלה לא מונעת ממני לטפל בחקירה. הטיפול בפרשות אלה אינו שונה במהותו מהטיפול בעניינם של אישי ציבור אחרים, והוא נגזר מהחובה המוטלת עלי בדין", אמר. 



עוד הוסיף: "אכיפת החוק היא הדבר היחיד שמנחה אותנו. על מערכת אכיפת החוק חובה להילחם בפשיעה ובשחיתות בשם האינטרס הציבורי, בפרט כאשר מדובר על עבירות שקשה לגלות אותן. כידוע, עבירות שחיתות קשה לגלות. עם זאת, מערכת אכיפת החוק חייבת להקפיד על הליך משפטי ראוי. אין פה מישהו שמחפש, חלילה, עריפת ראשים". 



בנימין נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם



 "איום ביטחוני אמיתי" 


בין היתר, מנדלבליט התייחס גם לתופעת ההדלפות השונות, והצהיר על כוונתו לפתוח בחקירה בעניין זה. "צריך להיאבק במי שפוגע באמון שלנו. אין לי טענות לתקשורת, אבל נדמה שלא חולף יום בלי שאנחנו נחשפים להדלפות. לעתים אפילו חומרים גולמיים של חקירה, בעניינים ביטחוניים ועוד. ההדלפות עלולות לפגוע. קיים אינטרס ציבורי לאכוף את מניעת ההדלפות. מצד שני, נקיטת צעדים פליליים במצב כזה היא נושא מורכב. זכות הציבור לדעת". 



היועץ המשפטי לממשלה ציין כי התביעה הכללית של מדינת ישראל אינה מפעילה את כוחה השלטוני באכיפת הדין באופן שרירותי ופסול. "אני גאה בכך שמדינת ישראל אינה מדינה כזאת ותפקידי הוא לוודא שלא נדרדר לשם. על התביעה הכללית לעמוד איתנה מול לחצים, מול קריאות לא ענייניות, מול ספקולציות ומול הערכות בלתי מבוססות", אמר. 



כמו כן, התייחס לתופעת ההסתה הרווחת בימים אלו, אותה הגדיר כ"איום ביטחוני אמיתי": "נדרשתי למדיניות האכיפה המחמירה שיש לנקוט כלפי עבירות הסתה, מתוך ההבנה שבמציאות הביטחונית הקיימת, ביטויי הסתה לאלימות ולגזענות וטרור הן בעלות פוטנציאל להביא גם לעשיית מעשים של ממש. מאז כניסתי לתפקיד, אישרתי באופן אישי הגשת מספר רב של כתבי אישום בגין עבירות הסתה לגזענות, והסתה לאלימות או טרור". 




היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. צילום: מור שמעוני