בית המשפט העליון הורה הערב (שני) למשטרת ישראל לשחרר את גופתו של יעקוב אבו אל קיעאן, שנהרג בתקרית שאירעה במהלך פינוי היישוב אום אל חיראן ביום רביעי שעבר. ההחלטה על שחרור הגופה התקבלה ברוב דעות של השופטים יצחק עמית ואורי שהם אל מול דעת מיעוט של נעם סולברג. בהחלטתו כתב השופט עמית כי "טרם חלף שבוע מהאירוע הטראגי באום אל חיראן. אנו מודעים לכך שהרוחות עדיין סוערות קיימת רגישות ומתיחות שלצערנו עלולה להיות מנוצלת ע"י גורמים קיצוניים. עם זאת, ההלווייה מתקיימת בנגב, בשטח ישראל. משפחתו של המנוח משתייכת לעדה הבדואית שבניה הם אזרחי ישראל שומרי חוק וחלקם אף משרתים בכוחות הביטחון. לא נשמע ולו קול אחד בקרב העדה המשבח או מהלל פיגוע דריסה והמשפחה מגנה תופעה זו" והוסיף כי "יש בדברים אלה כדי להקהות את החשש שהביעה המשטרה".



לעומת זאת, השופט סולברג כתב כי "על הכף מונחת סכנה ממשית לחיי אדם. גורמי קיצון עלולים לנצל את הלווייה להצתת השטח. אין מנוס מדחיית העתירה", אך דעתו לא התקבלה.



החלטת בג"ץ התקבלה בשביעות רצון גדולה באוהל המחאה שהושם בצומת שוקת. ראש הוועדה העעמית בנגב ובן משפחתו של אבו אל קיעאן, שגם שמו יעקוב אל קיעאן אמר ל"מעריב-אונליין": "בית המשפט העליון אמר דברו והשתכנע שמדובר באירוע חמור ומורכב, שמשטרה היוותה חלק גדול ממנו, ולכן השתכנע בית המשפט לשחרר את גופתו של אבו אלקיעאן בלא שום תנאי".



בנוסף לכך, אבו אל קיעאן הביע את תנחומיו כלפי משפחת השוטר שנהרג במהלך האירוע: "אני רוצה להשתתף בצערם של משפחת השוטר ארז (עמדי) לוי ואנו מבקשים ועדת חקירה באירועים. ואנו בטוחים שהועדה תגלה את האמת וכי האחריות לאירוע מוטלת לפתחה של המשטרה".



ממרכז עדאלה, שהשתתף בהגשת העתירה, נמסר בתגובה כי "מלכתחילה טענו שאין סמכות למשטרה להחזיק גופה כקלף מיקוח ועל כן מדיניות המשטרה, במיוחד בכל הקשור לאירוע באום אלחיראן, היא מדיניות שאינה במסגרת החוק. טענות המשטרה בתיק זה הן חלק מתרבות השקר של המשטרה ביחס לחברה הערבית בישראל. המשטרה ממשיכה בדרכה להתייחס אל האזרחים הערבים כאויב וטוב שפסק דין זה מבהיר שאין בסיס משפטי להתנהלות המשטרה".



במקביל לכך, נודע כי במסגרת הבדיקה המתנהלת במח"ש בנוגע לאירוע באום אל חיראן, העידו היום השוטרים שהיו מעורבים בירי במקום. מהמשטרה נמסר כי "מח"ש בודקת את נסיבות האירוע וזאת לנוכח העובדה כי נעשה במקום שימוש בנשק חם וכמתחייב בכל אירוע דומה. אלא, שהפעם לאור פניות ותלונות של גורמים במגזר הבדואי והאוכלוסיה הערבית וכן פניות של חברי כנסת מהשמאל, עוסקת בדיקת המח"ש גם במישורים נוספים".



בנוסף לכך,נמסר בהודעת המשטרה כי "בעניין זה מסרו אתמול השוטרים שהיו מעורבים על פניו בירי , עדות במסגרת הבדיקה האמורה המתנהלת במח"ש ועם סיומה הם חזרו לתפקידם. במח"ש יבחנו את כל התלונות והטענות שעלו ובמקביל ימתינו לממצאי דוח הנתיחה הסופיים האמורים להתקבל בימים הקרובים כדי לערוך בדיקה מדוקדקת. אגב, גם במשטרה ממתין המפכ"ל לממצאי הדוח הפתולוגי כדי לבחון האם יש צורך בהודעת התנצלות או לחלופין להישאר נחושים בדיעה כי מדובר במחבל שביצע פיגוע דריסה".




הריסת היישוב אום חיראן
הריסת היישוב אום חיראן