הוויכוח סביב שינוי השיטה לבחירת היועץ המשפטי לממשלה נמשך. אחרי שאביחי מנדלבליט הביע את התנגדותו למהלך, מצטרפת למחאה נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, דורית ביניש. "פוליטיזציה של המשרות, מגמה קשה ומדאיגה", כך כינתה את הצעת החוק, לפיה תפקיד היועץ המשפטי לממשלה יוגדר משרת אמון ויהיה מינוי של שר המשפטים. במפגש של המכון הישראלי לדמוקרטיה שנערך היום (חמישי) תקפה ביניש גם את האפשרות כי הדרג הפוליטי ישפיע על בחירת שופטים לבית המשפט העליון.



באשר לתסריט לפיו בחירה של יועץ משפטי לממשלה ייעשה על ידי שר המשפטים אמרה ביניש: "לקבוע שזאת משרת אמון משמעותו לסכן את מטרת התפקיד. הממשלה צריכה לפעול לפי החוק. זה ההבדל בין עורך דין שמחפש כיצד לעקוף את החוק, לבין מי שפועל מכוח העקרונות המחייבים של השיטה ויאמר, במקרים מסוימים, שמדובר בחריגה משלטון החוק".



לדבריה, "זה לא חדש. כל השנים ניסו שרים להתייעץ עם עורכי דין פרטיים, במטרה להתחמק מעמדת היועץ המשפטי לממשלה. אבל העובדה ששר מסוים רוצה להעביר חוק, איננה שיקול עבור היועץ. ייעוץ משפטי לממשלה הנו תפקיד עצמאי. זאת הגדולה של השיטה שלנו ובית המשפט העליון אישר תפיסה זו. המגמה של בחירת יועץ 'משלנו', סותרת את עקרון שלטון החוק. כך גם לגבי שופטים – כוחם הוא בעצמאותם".



 "שלטון החוק לא יכול להיות בוויכוח" 


הנשיאה לשעבר התייחסה גם להצעת החוק שניסתה לקדם שרת המשפטים איילת שקד, לשינוי הרוב הדרוש בוועדה לבחירת שופטים, כך שיינתן משקל פחות לקולות שופטי העליון היושבים בוועדה. "בכל המדינות הדמוקרטיות יש תהליך של שיתוף שופטים בבחירת שופטים, משום שהשיקול צריך להיות מקצועי", אמרה. "לא יתכן ששופט יהיה חייב לממנה אותו. זה מתאים למשטרים אחרים - לא שלנו".



עוד הוסיפה ביניש כי "דמוקרטיה נהייתה מילה גסה ממש. אבל שלטון החוק לא יכול להיות בוויכוח. הוא בעל משמעות עמוקה ועל זה מופקד בית המשפט העליון והיועץ המשפטי לממשלה, בהנחיית הממשלה".



מנגד, הפורום המשפטי למען ארץ ישראל הוציא היום הודעה, לפיה "יש לאפשר לממשלה את החופש להגשים את הערכים שלשמה נבחרה. לא יעלה על הדעת שנושאים חוקתיים מורכבים יטו לכיוון זה או אחר בהתבסס על ערכיו, עמדתו ופרשנותו של היועץ בלבד. המצב הנוכחי, המאפשר ליועץ משפטי להטיל וטו על נושאים משפטיים מורכבים בהם ישנו צורך באיזון בין זכויות ואינטרסים שונים, הוא הפוגע במשילות".



כזכור, אתמול ביקש מנדלבליט להדגיש כי "היועצים המשפטיים בשירות הציבורי הם 'שומרי סף', אשר תפקידם לסייע לדרג הנבחר להגשים את מדיניותו, תוך שמירה על האינטרס הציבורי ועל שלטון החוק. היועץ המשפטי לממשלה מתנגד לכל ניסיון להחליש את הייעוץ המשפטי הציבורי או לפגוע בעצמאותם".