עתירה ראשונה לבג"ץ נגד חוק ההסדרה: 17 רשויות מקומיות פלסטיניות, יחד עם ארגוני זכויות אדם פלסטיניים וישראליים, עתרו היום (רביעי) לבית המשפט העליון בדרישה לבטל את החוק להסדרת ההתיישבות באיו"ש, שאושר השבוע בכנסת בקריאה שנייה ושלישית. בעתירה נטען כי החוק נוגד את המשפט הבינלאומי ההומניטרי ובלתי-חוקתי. היועץ המשפטי לממשלה כבר הביע את התנגדותו לחוק ויתכן שיתייצב מול המדינה בעתירה.



בעתירה, שהוגשה באמצעות מרכז עדאלה ומרכז ירושלים לזכויות אדם, נטען כי החוק מפר באורח חמור את זכויותיהם לקניין של תושבים פלסטינים בגדה המערבית: "החוק הופך את זכויותיהם הבסיסיות של הנתינים הפלסטינים בגדה המערבית להפקר ולחסרות כל הגנה משפטית, בכך שהוא מאפשר את נישולם מקניינם הפרטי למען מתנחלים ישראלים בגדה המערבית ועל בסיס השקפה אתנית-אידאולוגית", נכתב בעתירה. "תכליתו המוצהרת והברורה של החוק, אשר מבקשת להעדיף אינטרסים של קבוצה אחת על בסיס אתני ומובילה לנישולם של הפלסטינים, לא מותירה ספק שחוק זה נופל בגדר האיסורים המוגדרים כפשעים".



עפרה. צילום: פלאש 90



באשר לתקפותו של החוק בגדה המערבית, נטען בעתירה כי החוק אינו תקף משום שהוא משעה את נורמות המשפט הבינלאומי: "החוק הנדון שולל באופן מוחלט את ההגנות שבמשפט הבינלאומי ההומניטרי על הזכות לקניין, דרך נורמה חקיקתית ישראלית הפוגעת בזכויות של תושבים מוגנים בשטחים הכבושים. המשפט הבינלאומי ההומניטרי מטיל איסור על מדינת ישראל, כמעצמה כובשת, לנצל שטחים כבושים לצרכיה הפוליטיים ולצרכי אזרחיה, כולל בניית התנחלויות".



הארגונים העותרים צירפו לעתירה תצלומי אוויר של התנחלויות שיושבות על קרקעות של המועצות הכפריות והעיריות הפלסטיניות, וציינו כי יוזמי החוק קבעו מראש רשימת התנחלויות, אשר באמצעות החוק יופקעו לטובתן קרקעות פלסטיניות פרטיות. לאור זאת, דרשו העותרים כי בג"ץ יורה על ביטולו של חוק ההסדרה.



בצעד יוצא דופן, צפוי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להתייצב נגד המדינה בבג"ץ. המצב המשפטי המורכב הזה יצא, ככל הנראה, לפועל, לאחר שמנדלבליט כבר הביע את עמדתו נגד חוק ההסדרה, בטענה כי אינו חוקתי ומנוגד למשפט הבינלאומי. בשל כך, את המדינה ייצג עורך דין פרטי. לא ברור עדיין אם במסגרת העתירות היועץ יידרש על ידי בית המשפט להביע את עמדתו, או שיעשה זאת מיוזמתו.



לפניות לכתבת: [email protected]