חקירת רשות המסים את הדוגמנית בר רפאלי בחשד לעבירות ההשתמטות מתשלומי מס על הכנסות בגובה עשרות מיליוני שקלים תסתיים בקרוב. התיק יועבר לפרקליטות, שתכריע האם להגיש נגד רפאלי ואמה ציפי כתב אישום. האם רפאלי בדרך לבית המשפט ואולי לכלא? יש מומחים לנושא שטוענים שלא. רואה החשבון ועורך הדין אלי אור, לשעבר הגובה הראשי של רשות המסים, טען בשיחה עם גבי גזית ב-103FM שהפרשה תסתיים ללא כתב אישום: "לדעתי לא יוגש כתב אישום, אבל בגלל שהתחילו בהליך פלילי, זה יסתיים בהליך שנקרא כופר, בו בר תשלם סכום מסוים שיקבעו לה על העבירה. אני מניח שמדובר ב-100 אלף עד 200 אלף שקל כדי לקנות את העבירה ולגבות את המס אזרחי, ובזה זה יסתיים".



"ההליך הפלילי במקרה הזה לא היה מוצדק, זה כלי דרקוני", טען אור. "תפסו טרמפ על בר רפאלי כדי להפחיד את הידוענים האחרים, אבל ההפחדה הזו בסופו של דבר לא מחזיקה מעמד לאורך זמן. כנראה שהסוגיה של בר רפאלי מכעיסה הרבה אנשים כי נדמה להם שהיא 'השתינה מהמקפצה' ובסופו של דבר החליטו לטפל בתחום הפלילי. אלא שידוענים מקבלים הטבות מדי יום ואף אחד לא מטפל בזה. ואם זה במקרה עולה לדיון, זה מטופל במישור האזרחי, בתשלומי מיסים רגילים בלבד. שימשתי רואה חשבון של ידוענים שקיבלו הנחות על דירות וכלי רכב ודאגתי שהם יוציאו על כך חשבונית וזה ייכלל בדו"ח השנתי שלהם. הם לא כעסו, כי הם מאוד מפורסמים והם אף פעם לא מופיעים בכותרות, כי הם עובדים על פי הדין".





"בר רפאלי טוענת שבתקופה המדוברת היא לא הייתה תושבת ישראל", הסביר רו"ח ועו"ד אור. "היא מוכיחה את זה באמצעות 'נוסחת הימים', שמחשבת כמה ימים בשנה היא לא גרה בישראל. יש הרבה ישראלים שמפיקים הכנסות מחוץ לישראל, וברגע שהם שוהים תקופה ארוכה מאוד מחוץ לארץ הם כבר מוגדרים לא תושבי ישראלי ולכן לא מחויבים במס על הכנסתם, אלא במדינה שבה הם הפיקו את ההכנסות. הטענה הזו של בר לא מוצא חן בעיני רשות המיסים. כי 'נוסחת הימים' היא מבחן כמותי, אבל יש גם מבחן איכותני ששואל היכן מרכז החיים של האדם, וזה גובר על 'נוסחת הימים'. רשות המיסים טוענת שמרכז חייה של בר רפאלי בישראל, שהיא רכשה כאן נכסי מקרקעין, על שמות בני משפחה שלה, ושבעצם הכל מתנהל מישראל. זה חזק יותר מהמבחן הכמותי של מניין הימים".



"הוויכוח הזה מתעורר בהמון מקרים והוא לא פלילי אלא אזרחי", הדגיש אור. "הרי גם בשנים קודמות הוא הוציא לבר רפאלי שומת מס ובסופו של דבר זה הסתיים בהליך אזרחי. אם רשות המסים הייתה קובעת שהיא תושבת ישראל, והיא הייתה מערערת על ההחלטה בבית המשפט המחוזי בערעור אזרחי, ללא מעצרים, בית המשפט היה פוסק ולפי הפסיקה היא הייתה משלמת את המס. כך זה עובד. אבל אצל ידוענים זה לא תמיד עובד כמו אצל אנשים שאינם כאלה".


גזית אמר שאם רפאלי עשתה את עיקר הונה בארצות הברית היא שילמה שם מיסים ולכן יש אמנה בין המדינות שאמורה להגן עליה. "גם אם יש אמנה שמקלה עמה, והיא שילמה שם מס בשיעורים נמוכים יותר מאשר בישראל. עדיין היא מוגדרת תושבת ישראל והיא תצטרך להשלים עד שיעורי המס הישראלים", השיב אור. "לא ייקחו ממנה כפל-מס, אבל היא צריכה להשלים לשיעור המס בישראל. יש גם 'מס עשירים', תוספת של 3% בשנה, שאותו משלם מי שמרוויח מעל ל-600 אלף שקלים בשנה".