המדינה הגישה הערב (רביעי) לבג"ץ את תגובתה לעתירת עו"ד אלדד יניב, המבקש לקבוע כי היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, מנוע מלטפל בתיקי החקירה והבדיקה בעניינו של ראש הממשלה, בשל ניגוד עניינים שהוא מצוי בו לכאורה נוכח תפקידו הקודם כמזכיר הממשלה. "בעת כהונתו של מנדלבליט כמזכיר הממשלה, כמו גם היום, יחסיו עם חברי הממשלה, ובהם ראש הממשלה, היו על בסיס עבודה מקצועית ולא בגדר קרבה אישית או פוליטית", נאמר בתגובת המדינה.



המדינה טוענת שדין העתירה להידחות ודוחה, בין היתר, את הנטען בעתירה, למעורבותו לכאורה של היועץ בהליכים הקשורים להצעת החוק המכונה "חוק ישראל היום". בתגובתה מציינת המדינה כי מנדלבליט לא היה מעורב בטיפול בהצעת החוק. "לעיתים", נאמר בתגובה, "בהצעות חוק ייחודיות נדרש עיסוק מוגבר יותר מצד עובדי מזכירות הממשלה, אך כזה לא היה מצידו של מנדלבליט ביחס להצעת חוק ישראל היום".



"מנדלבליט לא קיבל החלטות בעניין הצעת חוק ישראל היום, ולא פעל בקרב חברי כנסת או שרים לצורך קידום או אי-קידום הצעת חוק ישראל היום", נכתב בתגובה. מהתגובה עולה כי הצעת החוק נדונה אמנם בוועדת השרים לענייני חקיקה, אולם מי שמשמש בשגרה כמזכיר ועדת השרים לענייני חקיקה הוא סגן מזכיר הממשלה. "סדר יום הוועדה נקבע ע"י שרת המשפטים, העומדת בראש הוועדה, ללא כל מעורבות של מזכיר הממשלה".




"היועמ"ש פועל בעצמאות מוחלטת"



המדינה מציינת כי "בשני העשורים האחרונים חזינו – למרבה הצער – במקרים רבים שבהם נחקרו והועמדו לדין נושאי משרה בכירים בממשלה בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה, לרבות שרים וראש ממשלה לשעבר. הנה כי כן, ההנחה, שאף התבררה כנכונה, היא כי היועץ המשפטי לממשלה פועל בעצמאות מוחלטת, ויודע ומסוגל להבחין היטב בין כובעו המייעץ והמייצג, אשר כרוך ביחסי עבודה עם ראש הממשלה, שרים ונושאי משרה אחרים, לבין כובעו כראש התביעה הכללית, בפרט בכל הקשור להחלטה בדבר נקיטת הליכים משפטיים נגד נושאי משרה".



מתגובת המדינה עולה כי שמו של מנדלבליט עלה בעניין הקשור לנתניהו, שאין לו נגיעה לחוק ישראל היום. בתגובה נכתב כי בשל זהירות, הועברה ההחלטה בעניין זה להכרעת פרקליט המדינה, שי ניצן. חוות דעתו של ניצן הייתה כי אין בעניין נקודתי זה כדי להשפיע על המשך הטיפול של היועץ בחקירה.



מנדלבליט כיהן בתפקיד מזכיר הממשלה בין השנים 2013 ו-2016. בעתירה שהגיש יניב לבג"ץ באמצעות עורך הדין יובל יועז, נטען כי היועץ המשפטי לממשלה נתון בניגוד עניינים, "האוסר עליו מלהמשיך וליטול חלק בקבלת ההחלטות במסגרת פרשות אלה". גם נתניהו עצמו הגיב השבוע לעתירה, וכתב כי "עתירה זו אינה אלא המשך ישיר למתקפה חסרת הרסן, קמפיין תעמולה של ממש, שבו נוקט העותר נגד ראש ממשלה מכהן, מטעמים זרים ופסולים".



לפניות לכתבת: [email protected]