בית המשפט העליון הורה היום (חמישי) להרוס בתוך עשרה ימים את ביתו של המחבל שביצע את פיגוע הדריסה בטיילת ארמון הנציב בירושלים, בו נרצחו ארבעה חיילי צה"ל, לפני כחודש. השופטים דחו את העתירה שהגישו בני משפחתו של המחבל, שנורה למוות במהלך האירוע, וקבעו כי הריסת הבית היא מידתית וכי שאלת המודעות של בני ביתו לכוונותיו לבצע פיגוע, אינה צריכה להוות משקל בהחלטה להרוס את ביתם.



השופטים, יורם דנציגר, נועם סולברג וענת ברון, קיבלו את ההחלטה פה אחד. "הקושי בהפעלת סנקציה של הריסת בתים כלפי חפים מפשע מתעצם כאשר בבינוי מושא צו ההריסה מתגוררים ילדים קטינים", כתב השופט דנציגר, "בדומה לתיקי הריסה קודמים, גם ההכרעה בתיק זה אינה פשוטה כלל ועיקר".



"יחד עם זאת, נוכח חומרת הפיגוע ותוצאותיו הקשות, נוכח מעורבותו הישירה של המחבל בפיגוע, נוכח זיקת המגורים הישירה של המחבל לבינוי מושא צו ההריסה, ונוכח העובדה כי צו ההריסה מופנה כלפי יחידת המגורים בה התגוררו המחבל ובני משפחתו בלבד, איני סבור כי ניתן לומר שהחלטת המשיב אינה חוקית, באופן שמחייב התערבות שיפוטית", הוסיף.



בפיגוע, שאירע ב-8 בינואר איבדו את חייהם הצוערים סג"מ ארז אורבך, סגן יעל יקותיאל וסג"מ שירה צור. סמוך לשעה 13:20 הגיח מחבל, שנהג במשאית כבדה באזור ארמון הנציב, התקרב לקבוצת צוערים בטיילת, האיץ ודרס אותם בעוצמה עד שנורה. בנוסף לארבעת ההרוגים נפצעו בפיגוע כ-15 בני אדם.




"העתירה עוסקת בענייני ילדים שלא הייתה להם מעורבות בנושא"



על פי העתירה, שהוגשה באמצעות המוקד להגנת הפרט, המחבל, שנורה למוות במהלך הפיגוע, התגורר עם אשתו וארבעת ילדיו, בני ארבע עד שבע, ביחידת דיור הצמודה ליחידת הדיור שבה גרים הוריו. "אין חולק שהמעשה המיוחס למחבל קשה ואכזרי וכי תוצאת מעשיו טרגיות", נכתב בעתירה. "עם זאת, עתירה זו עוסקת בעניינם של העותרים שהנם בני משפחתו ובכלל זאת בארבעת ילדיו הקטינים, אשר לא הייתה להם כל מעורבות במעשה".



בני משפחותיהם של הנרצחים בפיגוע הגיעו לדיון בבית המשפט העליון, מלווים בארגון "אם תרצו", ודרשו להרוס את הבית. הרצל חג'ג', שבתו, סגן שיר חג'ג', נרצחה בפיגוע, אמר אז בכאב: "לא יתכן שמשתלם למחבלים לרצוח יהודים. הם מבצעים פיגועים ולאחר מכן הם או משפחותיהם מקבלים משכורת, נהיים אנשים מכובדים. גם במקרים שבהם הורסים להם את הבית, אז על החורבות בונים וילה יפה. אחר כך הם יבקשו להחזיר את גופתו. אני לא מוכן לזה. חשוב לי להדגיש שאנחנו לא שונאי ערבים. אבל לגבי מחבלים, על המדינה לנקוט ביד קשה".