תת אלוף במילואים אמל אסעד, הקצין הדרוזי הוא איש הביטחון הבכיר שנעצר הבוקר (רביעי) יחד עם 12 חשודים נוספים, חלקם בעלי תפקידים בכירים בתעשייה האווירית, להם מייחסת היחידה הארצית להב 433 במשטרה שורה של עבירות בתחום השחיתות הציבורית. אסעד, המכהן כחבר דירקטוריון התעשייה האווירית חשוד בביצוע עבירות פליליות לצורך קידום פעילותה של חברת דרוז נט המספקת שירותים לתעשייה האווירית.



על פי החשד העבירה דרוז נט שוחד כספי אל מקורביו של אסעד ובתמורה קיבלה עבודה בתעשייה האווירית. כך עלה מהחקירה הסמויה שהתנהלה במהלך השנה האחרונה. הוא חשוד כאמור בביצוע עבירות של קשירת קשר , מרמה והפרת אמונים וכן הלבנת הון.



שופט בית משפט השלום בראשון לציון עמית מכלס האריך בהסכמה, את מעצרו של אסעד ביממה, כמו גם את מעצרו של קצין בכיר נוסף אנואר סעב, מנכ"ל חברת דרוז נט לו מייחסת המשטרה עבירת שוחד. בנוסף, הוארך ב-14 יום מעצרו של בכיר בארגון העובדים בתעשייה האווירית, שכמו האחרים בפרשה מעלו בתפקידיהם לכאורה וקידמו עניינים כלכליים מהם קיבלו לכאורה טובות הנאה ושוחד.



במהלך החקירה כך נטען נחשפו החוקרים לדפוסי התנהגות שחזרו אצל מרבית המעורבים וכן בתתי פרשיות שהיוו חוט מקשר כל אחת אל האחרת ועד לאיסוף הממצאים והראיות כנגד החשודים המרכזיים. לגבי הבכיר בארגון העובדים ששמו ופרטיו נאסרו לפרסום בשלב זה אמר נציג המשטרה בדיון כי הוא. "פעל באופן פלילי על מנת לאפשר עבודה של חברה, ספקית של התעשייה האווירית. אותה חברה סיפקה שירותים תוך סכנה לשלום הציבור. סיפקה שירותים שלא הייתה אמורה לספק".



פרקליטיו של החשוד ניסו לטעון כי למרשם אין קשר אולם נציג המשטרה המשיך. "החשוד שלך ביצע את כל הפעולות האפשריות על מנת שאותה חברה למרות שלא הייתה מוכשרת לכך תהיה ספקית והחברה מסוכנת מעצם פעילותה. הוא לאורך השנים איפשר את הפעילות שלה. בלעדיו, המסוכנות של החברה לא הייתה קיימת. ברגע שחברה שמספקת שירותים מסוימים לתעשייה האווירית שהיא לא מוסמכת ולא כשירה לספק אותם והוא פועל לקדם את האינטרסים שלו ושל החברה".



נציג המשטרה בדיון: "מדובר בעבירות חמורות"



בדיון בבית המשפט אמר נציג המשטרה כלפי אחד החשודים מהתעשייה האווירית. "היום הגיעה לסיומה חקירה שארכה כשנה, ובמהלכה נחשפו עבירות של בעלי תפקידים בכירים בחברה ממשלתית וחברות שסיפקו לה שירותים. כולם חברו יחד לצורך קידום אינטרסים כלכליים, לצורך ביצוע עבירות חמורות של נושאי תפקיד ציבורי. החשוד נקשר למספר פרשיות ואחת מהן קשורה למתן אפשרות לספקית של התעשייה האווירית לקבל עבודה".



לאחר שעיין בחומר שהונח על שולחנו, קבע השופט מיכלס. "לאחר שעיינתי בתיק החקירה מצאתי שקיים חשד סביר בעוצמה גבוהה ביותר. בתיק החקירה עשרות מסמכים המבססים חשד נגד החשוד, ועילת מסוכנות מעצם ההתקשרות של חברות עם התעשייה האווירית".




מוקדם יותר היום, המשטרה פרסמה הודעה ובה ציינה כי בתום חקירה שארכה מספר חודשים נחשפו החוקרים להתנהלות פלילית שיטתית וחשד לשחיתות עמוקה לכאורה הנהוגה בתעשייה האווירית . פרשה זו המכונה 630 כוללת מספר רב ומגוון של מעורבים , המצויים ברבדים שונים של החברה וביניהם בכירים, חברי ועד, חברי דירקטוריון, מנהלים,עובדים זוטרים, מי שאמורים היו להיות שומרי הסף וכן יועצים, ספקים ונותני שירותים לתעשייה האווירית.



על פי החשד כך נטען קידמו אותם מעורבים אינטרסים של ספקים ונותנים שירותים על בסיס טובות הנאה אישיות שקיבלו לעצמם. במסגרת החקירה הוברר לחוקרים, כי דירקטוריון התעשייה האווירית אישר לאחרונה התקשרות עם קבלן שיפוצים לכאורה, המבצע עבודות צבע ובנייה תוך שהיא מדגישה כי תאשר לו רטרואקטיבית את כל העבודות שביצע מאז 2012. בידי המשטרה מסמכים המעידים כי מדובר בהתקשרות בלתי ראויה ובחשד לעבירות פליליות ושחיתות ציבורית.



עוד עלו מקרים בהם רשמו חברות דוחות שהתבררו ככוזבים לגבי שעות עבודה של עובדים במערכת וקיבלו כספים בהיקפים אדירים כל זאת חרף העובדה שאיש לא ביקר את אותן דוחות ובדק את אמיתותם. במהלך הדיון בבית המשפט נחשף כי הנהלת התעשייה האווירית שחשה במהלך השנתיים האחרונות להתנהלות בלתי תקינה בקרב מעורבים שונים שכרה שירותיהם של עורכי דין חיצוניים שערכו בדיקה מקיפה שהובילה להסקת מסקנות.



עו"ד אורי קינן המייצג את אסעד יחד עם עו"ד אהוד ברעם מסר בתגובה לחשדות: "צר לנו שמשטרת ישראל בחרה בהליך דרסטי של מעצר במקרה זה כאשר ניתן לחקור ללא מעצר. מרשי מכחיש מכל וכל את החשדות נגדו".



מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה: בתקופה האחרונה נבדקו על ידי התעשייה האווירית מספר חשדות לאי סדרים. בהנחיית המנכ"ל והדירקטוריון פעלה החברה לבירור וטיפול באותם חשדות, באפס סובלנות כלפי תופעות פסולות ותוך השקעת אמצעים ומשאבים ניכרים ושיתוף גורמים שונים בחברה ומחוצה לה במטרה לשרש תופעות שאינן משקפות את פניה האמתיים של החברה. בהמשך לבדיקות אלה העבירה החברה את הממצאים לגורמי האכיפה והביקורת המוסמכים. 
בהתאם, עם היוודע דבר החקירה הבוקר, הנחה מנכ"ל החברה  את כל הגורמים הרלוונטיים לשתף פעולה באופן מלא, ככל שיידרש וללא סייגים עם משטרת ישראל ולפעול על פי הנחיותיה, במטרה למצות את החקירה ואת הדין עם כל גורם שעבר עבירה. התעשייה האווירית, על כ-15,000 עובדיה ופעילותה הנרחבת בארץ ובעולם, תמשיך להיות אבן בניין מרכזית בביטחון מדינת ישראל וכלכלתה.