מורה מהצפון נידון ל-16 שנות מאסר לאחר ששתי נערות הגישו נגדו תלונה על מעשי אונס ועבירות מין נוספות. עורך דינו של המורה שכנע אותו להודות במעשים במסגרת עסקת טיעון, אשר עמדה לשלוח אותו לשנים רבות בכלא. ברגע האחרון, הצליחה עורכת דינו נגה ויזל לגרום למתלוננת אחת להודות ששיקרה, למצוא סתירות בעדותה של המתלוננת השניה, לשכנע את בית המשפט לבטל את ההרשעה ולהתעלם מההודאה ולהביא למחיקת כל האישומים נגד הנאשם.



ויזל סיפרה על השתלשלות האירועים בראיון לניסים משעל, ספי עובדיה ודרור רפאל ב-103FM. "משפחת הנאשם התקשרו אלי, ואמרו לי שעורך הדין שלהם לא עונה והם לא יודעים מה קורה עם הלקוח. שאלתי מה עם התיק והם אמרו שאין להם אפילו פרוטוקול. נסעתי לבית המשפט בנצרת, הוצאתי את הפרוטוקול ואמרתי, מה אתם רוצים, הבן אדם הודה בפני שלושה שופטים, אין מה לעשות יותר, אין יותר מזה", אמרה, "הוא הודה שביצע מעל לשבע עבירות של אינוס, מעשה סדום, מעשים מגונים וכן איומים, עבירות המין הכי קשות שמופיעות בחוק העונשין. הוא הודה והיה אמור כבר להגיע לדיון בטיעונים לעונש. לאותן בנות כבר היו טיוטות של תביעות נזיקין נגדו".



עורכת הדין הדגישה כי המורה "לא ביצע את העבירות שהודה בהן. מתלוננת אחת הייתה מאוהבת בו והשנייה רצתה לזכות בתשומת לב, ואין ביניהן שום קשר. זה אפילו לא שתיים שהחליטו יחד להעליל על בן אדם. הן לא קשורות. אחת מהן בכלל לא הייתה תלמידה שלו". היא ציינה כי "על פי כתב האישום, שתיהן היו מתחת לגיל 16 בזמן שהאירועים התרחשו. הן עמדו על הדוכן, בכו והתמוטטו ואני הבאתי אותן לדוכן שלוש פעמים. עד שאחת נשברה ואמרה שזהו לא היה כלום, שיקרתי. ואחרי זה בית המשפט המליץ לפרקליטות לבדוק את עצמה ואכן הפרקליטות מחקה את כל סעיפי האישום שקשורים לעבירות המין. עכשיו המורה חזר הביתה ואושר גדול אצלו בבית".





"אנשים חפים מפשע יושבים היום בכלא, הם אומרים 'בטח יאמינו למתלוננת'"



משעל: כיצד גורמים לאדם שלא ביצע עבירות להודות בהן?


"נכון נכון, זה כואב ועצוב. עורך דינו הקודם אמר לו שאם לא יודה הוא יישב בכלא 30 שנה, ולכן עדיף לו להודות עכשיו ולא לנהל משפט על התיק. כשעולים חשדות כאלה על בן אדם, המשפחה שלו נהרסת, ועורך הדין שלו אומר לו, בחיים לא תצליח לצאת מזה, יעשו עליך תקדים משפטי, תראה מה קרה לקצב, אז מה הוא מבין? הוא איש קטן. כשדיברתי איתו הוא בכלל לא דיבר ברור. הוא היה מרוסק ולא הבין מה קורה איתו. עורך הדין אנס אותו להודות, וזה עורך דין פרטי שקיבל 160 אלף שקל על דיון בבית המשפט. עורך דין הזה, זה פשע. זה פשע. עכשיו כשהסתיים התיק אפשר לתבוע אותו ואת המדינה על כל העוול שנגרם לו (לנאשם). אני טענתי שיש כאן כשל בייצוג וצריך לנהל את התיק הזה מההתחלה".



עובדיה: את אומרת בעצם שאנשים חפים מפשע יושבים בכלא?


"המון אנשים חפים מפשע יושבים בכלא היום. לאנשים אין כוח והם אומרים שיש מתלוננת, אז בטח יאמינו לה. עורכי הדין שלהם אומרים להם, עדיף לכם להודות, עזבו, לא צריך לנהל את זה. בית משפט לא יאמין לכם בחיים". 99% מהחשודים והנאשמים הם אנשים נורמטיביים, לא עבריינים. זה יכול לקרות לכל אחד, וזה מה שאנשים לא מבינים. בן אדם יכול להיכנס עם מישהי למעלית, היא תצא ותתלונן עליו".



עובדיה: מעל ל-90% מהתלונות המיניות הן תלונות אמת


"לא. יש 99% הרשעות, אבל אף אחד לא אומר שמי שהודה באמת ביצע. האדם הזה שאני ייצגתי יכול היה לרצות כבר שלוש שנים מה-16 שנגזרו עליו. הוא כבר היה אמור להיכנס לבית סוהר".



עורכת הדין ויזל התייחסה לנושא אי העמדה לדין של מתלוננות שווא, כמו במקרה הנוכחי. "יש תקנה של פרקליטות המדינה שאין להעמיד לדין מתלוננות שווא שהעלילו עלילות, כדי שלא לפגוע במתלוננות עתידיות", הסבירה, "זה בלתי יאמן. זה בעצם התיק שאומר שאפילו אם אדם הודה בפני שלושה שופטים, ייתכן שזו תלונת שווא. את זה צריך להפנים. צריך לשנות את ההנחייה הזו, ועובדים על זה".