נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, החליט היום (שני) לדחות את הבקשה לחנינה של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, בדרך של שחרורו לאלתר ממאסרו. בנימוקי הדחייה לשחרור הבהיר הנשיא כי נסיבותיו הייחודיות של אולמרט אשר הובאו בבקשת החנינה, "ובכללן נפילתו הקשה מאיגרא רמא לבירא עמיקתא וזכויותיו הרבות כמי שכיהן במהלך שנים ארוכות בתפקידים הרמים ביותר בישראל ותרם רבות למדינת ישראל ולביטחונה - עמדו לנגד עיני בית המשפט בטרם נגזר דינו". 


"סמכות החנינה של נשיא המדינה איננה ערכאת ערעור על בית המשפט ולפיכך כאמור, לא נמצא מקום להיעתר לבקשה לחנינה בדרך של שחרור לאלתר ממאסר", נכתב בבקשה. עם זאת ציין הנשיא כי אולמרט צפוי לעמוד בפני ועדת השחרורים, אשר תדון בבקשתו לשחררו בעבור שני שליש מתקופת מאסרו.

ראובן ריבלין. צילום: מרק ישראל סלם
ראובן ריבלין. צילום: מרק ישראל סלם


במידה ותתקבל בקשתו לשחרור בתום שני שליש מתקופת מאסרו, הרי שלאחר ששילם את חובו לחברה ועקב זכויותיו הרבות ישקול הנשיא בחיוב להעמיד את העונש על תקופת מאסרו זו. במידה וינוכה שליש מעונשו של ראש הממשלה לשעבר, הוא צפוי להשתחרר בעוד כשלושה וחצי חודשים. 

 ההחלטה נודעה לאולמרט לאחר הפרסום בכלי התקשורת 

ההודעה עצמה נודעה לאולמרט הרבה אחרי שפורסמה בכלי התקשורת האחרים. עורכת דינו נכנסה לכלאו לבשר לו כי הבקשה נדחתה מיד לאחר שביקרה אותו בנושא אחר. לאחר מכן שבה על עקבותיה ואמרה לו. את בקשת החנינה הגיש אומרט בחודש שעבר למשרד המשפטים. למרות שהמחלקה לחנינות במשרד המשפטים קבעה כי אין הצדקה להענקת החנינה, השרה איילת שקד הגישה לנשיא חוות דעת התומכת בבקשה. היא כתבה: "יש להתחשב בתרומתו של אולמרט לבטחון המדינה, חרף התנגדות המשרד למתן החנינה". 

כזכור, נגזר על ראש הממשלה לשעבר עונש של שש שנות מאסר, אולם בית המשפט העליון קיצר את עונשו והעמיד אותו על 19 חודשים. לאחר שהורשע גם בפרשת טלנסקי, נגזר עליו עונש מאסר נוסף שרובו ירוצה בחופף. בסך הכל נידון אולמרט ל – 26 חודשי מאסר לריצוי בפועל אותם החל לרצות ב-15 בפברואר 2016. 
 
שבע שנים אחרי שסיים את כהונתו כראש הממשלה נכנס לאגף 10 בכלא מעשיהו ששופץ במיוחד עבורו כדי לרצות את עונש המאסר שהושת עליו. ראש הממשלה שוהה במאסר תחת אבטחה של שב"ס בשל מעמדו קודם כניסתו למאסר ומאז החל לרצות את עונשו כבר יצא לשתי חופשות.